Utasjogok


Utasjogok az Európai Unióban

Az utóbbi évtized az utasok mobilitásának növekedését hozta. Magyarország Európai Unióhoz történt csatlakozása a hazai mobilitás növekedésében is tetten érhető.

Az utazás során azonban problémák is felmerülhetnek(járat törlése, poggyász elvesztése, beszállás megtagadása, hosszú késések), így az utazóknak érdemes előretájékozódniuk jogaikról. Ezek ismeretében könnyebben fordulhatunk a megfelelő szervezethez a jogok érvényesítése érdekében.

Az Európai Unióban közös elveket hoztak létre az utazás során felmerülő jogsértések kezelésére, függetlenül a közlekedés választott módjától illetve az utazás célországától.

Utasjogok a légiközlekedés területén

  • fogyatékkal élő és csökkent mozgásképességű személyek utazása során egyenlő bánásmód biztosítása
  • a beszállás megtagadása - a járatot üzemeltető légitársaság köteles olyan személyeket keresni, akik önként, előnyökért cserébe lemondanak helyfoglalásukról
  • járat törlése esetén kártalanítás lehetősége
  • hosszú késés esetén segítség biztosítása az utasok számára
  • poggyász elvesztése, sérülése esetén kártalanítás biztosítása
  • tájékoztatás az üzemeltető légitársaságról, annak biztonságáról
  • szervezett utak esetén pontos tájékoztatás nyújtása az utazás részleteiről
  • a viteldíjak átláthatósága, egyértelmű tájékoztatás a vonatkozó feltételekről

Utasjogok a vasúti közlekedés területén

  • utastájékoztatás (utazási feltételek, menetrendi hirdetmények, vágányzár, menetrend módosulása, forgalmi akadály, késés, csatlakozásmulasztás, járatkimaradás, stb.)
  • menetjegyek, átszállójegyek és helyfoglalások elérhetősége (kényelmes jegyvásárlás- állomáson lévő pénztárak, jegyautomaták biztosítása, telefonos, internetes jegyvásárlási lehetőség)
  • biztonságos utazás, utasokkal és poggyászaikkal szembeni felelősség
  • kártérítési, kártalanítási felelősség
  • késéssel, csatlakozásmulasztással és járatkimaradással kapcsolatos felelősség (visszatérítés, átalány-kártérítés)
  • egyenlő szolgáltatás a fogyatékkal élő és a csökkent mozgásképességű utasok számára
  • akadálymentesítési információk és segítségnyújtás a fogyatékkal élő és csökkent mozgásképességű utasok számára
  • panasztételi lehetőség

Utasjogok a tengeri és belvízi hajózás esetén

  • hajóutak törlése vagy az indulási időponttól számított, 90 percet meghaladó késés esetén:
    • jegyár-visszatérítési vagy útvonal-módosítási garancia
    • megfelelő segítségnyújtás biztosítása
  • az érkezést érintő késés vagy a hajóút törlése esetén:
    • a jegyár 25% és 50%-a közötti összegnek megfelelő kártérítés
  • fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek védelme
  • alapvető utastájékoztatás a hajóút előtt és alatt, valamint általános információk az utasok jogairól a kikötőkben és a fedélzeten
  • NEB jelentés (2013-2014)

Utasjogok az autóbusz-közlekedés esetén

  • az utasok közötti – közvetve vagy közvetlenül a nemzetiség alapján történő megkülönböztetésmentesség a díjszabás és a szerződési feltételek tekintetében
  • hátrányos megkülönböztetéstől mentes bánásmód a fogyatékossággal élő vagy csökkent mozgásképességű személyekkel szemben
  • minimumszabályok az utasoknak az utazás előtt és közben nyújtandó tájékoztatásról, valamint a terminálokon és online hozzáférhető általános információk az utasok jogairól
  • a fuvarozó által valamennyi utas számára biztosított panaszkezelési mechanizmus
  • független, a rendelet betartatására és adott esetben bírságok kiszabására hatáskörrel rendelkező nemzeti szervek felállítása minden tagállamban
  • NEB jelentés (2013-2014)

További információk

A témával kapcsolatban teljes körűen az Európai Unió Utasjogai mindig kéznél című honlapján tájékozódhatunk

http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/hu/index.html

A honlapról szintén letölthető okostelefon-alkalmazással helyben és azonnal is megismerhetőek az utasjogok.

Ha a felmerült problémákat nem sikerül az utazóknak kezelnie, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságon belül működő Európai Fogyasztói Központhoz (http://www.magyarefk.hu/hu/) fordulhatnak további segítségért. Előzetes feltétel, hogy az utazónak bizonyítéka legyen arra, hogy előzetesen is megpróbálta rendezni a szolgáltatóval a vitás ügyet.