Katasztrófa elhárítási gyakorlat a Dunán


Hajózási Szakterület   |  
2016.10.14.
Katasztrófavédelmi gyakorlat a Dunán
Katasztrófavédelmi gyakorlat a Dunán
Az Árpád-híd pesti hídfőjének ütközött motoros hajóról leszakadó, gázolajjal feltöltött bárka irányíthatatlanul sodródik, és nekivágódik a parton szabályosan kikötött rendezvényhajónak, amelyen egy esküvői rendezvény miatt 150-en ünnepelnek. A bárkából kiömlő gázolaj miatt tűz üt ki a rendezvényhajón, a helyzetet pedig súlyosbítja, hogy az esküvő fényét emelendő, a tűzijátékhoz pirotechnikai eszközöket halmoztak fel a fedélzeten. És ez mind megtörtént a Dunán, fényes nappal. Gyakorlatozott a Katasztrófavédelem és társszervezetei, köztük a közlekedési hatóság.

Közös katasztrófavédelmi gyakorlatot tartott a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság és a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság, amelyen a társszervezetek, így a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Nemzeti Közlekedési Hatóság is részt vett. A Duna angyalföldi szakaszán elővezetett szimulációs gyakorlaton a katasztrófavédelem szárazföldi és vízi egységei, és a vízi rendészet tagjai vettek részt, akik ezúttal élesben tesztelték a veszélyes áruk vízi szállítását végző hajókkal kapcsolatos rendkívüli események kezelését.

Kombinált feladat

Személy- és áruforgalma miatt a Duna akár vízi autópályának is tekinthető, vagyis a fővárosi szakaszon is folyamatosan haladnak át utasszállító hajók, illetve veszélyes anyagot szállító tartályhajók. Bármilyen kár- illetve rendkívüli esemény történik, a mentő egységeknek tisztában kell lenniük azzal, hogy milyen módon menthető a leghatékonyabban az emberi élet, illetve a keletkezett kár hogyan és milyen körülmények között számolható fel a leggyorsabban. A közös gyakorlat kifejezetten a szakemberek és szervezetek ilyen irányú felkészültségét tesztelte, azzal nehezítve, hogy ezúttal kombinálták egy veszélyes áru vízi szállítását (ADN) végző hajó balesetét a személyszállításban érintett hajó utasaival. A Nemzeti Közlekedési Hatóság a gyakorlat biztonságos lebonyolítása érdekében az érintett Duna szakaszra hajózási zárlatot rendelt el, melyről a hajósokat hirdetményben értesítette.

Még a NAV is megjelent

A gyakorlat a forgatókönyv szerint zajlott: Budapest 1651-es folyamkilométerénél, a bal parton egy rendezvényhajón éppen esküvői ünnepséget tartottak, a hajó fedélzetén pedig az esemény fényét emelendő jelentős mennyiségű pirotechnikai töltetet szereltek fel a tűzijátékhoz. Egy külföldi felségjelzésű, hegymenetben haladó veszélyes anyagot szállító motoros tartályhajó azonban a rossz látási viszonyok miatt az Árpád híd pesti hídfőjének ütközött és a rendezvényhajónak sodródott. Azon tűz ütött ki, a pirotechnikai eszközök meggyulladtak. A vészhelyzet miatt, valamint a mentési munkahelyszínének biztosítása érdekében az NKH az Árpád híd és a Margit híd között megtiltotta hajók közlekedését. A hajó kapitánya a személyzettel együtt elkezdte a tűzoltást, aminek irányítását az időközben a helyszínre érkező katasztrófavédelmi műveleti szolgálat vette át. Az oltással és a hajón lévők kimentésével párhuzamosan a vízügyi hatóság beavatkozó egységei körbehatárolták a baleset során a Dunába ömlött veszélyes anyagot, majd azt a kármentő edénybe gyűjtötték. A gázolaj jövedéki adótermék volta miatt időközben megjelentek a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, illetve az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Nemzeti Közlekedési Hatóság. A szimulált vészhelyzet elhárítását és így a gyakorlat befejezést követően az NKH szakemberei feloldották a hajózási zárlatot.

Megfelelő értékelés

Az összetett gyakorlatot Palotai Zsolt Gábor tűzoltó ezredes, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szakmai igazgatóhelyettese vezette, a végrehajtást dr. Takács Árpád tűzoltó dandártábornok és Varga Ferenc tűzoltó dandártábornok, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság igazgatója.A vezetők a mentést, a kárelhárítást a szakemberek felkészültségét és a szervezetek közti együttműködését látva a gyakorlatot megfeleltre értékelték.