A tetőcsomagtartó bokszok helyes használata


Gépjárműves szakterület   |  
2016.02.01.
Tetőcsomagtartó bokszok használata
Tetőcsomagtartó bokszok használata
A síszezon beköszöntével gyakran merül fel a probléma, hogy nincs elég hely az autóban a csomagoknak, síléceknek, bakancsoknak. Sok gyártó ad megoldást erre, tetőcsomagtartó bokszok formájában. Azonban nem mindegy, hogy milyen gyártmányt vásárolunk, hiszen a piacon lévő termékek között minőségi és biztonsági különbségek is lehetnek, továbbá fontos, hogyan kell elhelyeznünk benne a rakományt.

Számos laboratórium végez teszteket a járművek tetőcsomagtartójára szerelhető bokszok összehasonlítására. Vásárlás előtt mindenképp érdemes böngészni  a vizsgálatok után, mivel egyes típusoknál meghökkentő eredményekkel is találkozhatunk. Ami minden tetőboksznál megállapítható, hogy felszerelésükkel megnő a jármű légellenállási tényezője, hiszen nagyobb felülettel mozog a test. Ebből adódik, hogy emelkedik az üzemanyag-fogyasztás és a menetzaj is. A súlypont magasabbra kerül, erős szél esetén pedig a járművek kezelhetősége is megváltozik. A bokszok különböző aerodinamikai kialakítása és a helyes felszerelés függvénye, hogy mennyi is a mértéke ennek. Ha hozzávesszük, hogy télen szélsőségesek lehetnek az időjárási és így a közlekedési viszonyok is, akkor ezekre komolyan figyelni kell.

A különböző konstrukcióknál eltérnek az összeszerelési, rögzítési, nyitási módok. Felhasználói szemszögből nézve, előnyt élveznek a gyorsan nyitható és zárható, egyszerűen és stabilan fixálható, két oldalról is felnyitható dobozok. Mindezek a termékek árán is megmutatkoznak. A megfelelő illesztés hatással van a vízállóságra, amely esős, havas időben fontos tulajdonság, rendkívül kellemetlen lehet nedves felszereléssel megérkezni egy kirándulásra. A lefolytatott vizsgálatok erre rendszerint kitérnek. 

A dobozok menet közbeni stabilitását nagy sebességről történő erőteljes fékezéssel és kikerülő manőverezéssel tesztelik. Az eredmény, hogy az előbbi, teljesen hétköznapi követelményt a vizsgált termékek mind teljesítik, azonban az utóbbi esetekben az oldalirányú mozgások hatására néhány doboz hagy kívánnivalót maga után, ugyanis nemcsak a dobozon belül történnek elmozdulások, hanem a tetőcsomagtartóhoz való rögzítés is gyengül vagy oldalra csúszik.

Az igazán érdekes eredmények az ütközéses vizsgálatokból születnek. Egy kisebb sebességnél (30 km/h vagy 50 km/h) bekövetkezett frontális ütközés szimulációjában kell a bokszoknak megtartani a bennük elhelyezett tartalmat. Már ennél a sebességnél is néhány termék kudarcot vall, az erőhatással érintett területen kiszakadnak és teljes tartalmuk a jármű elé repül.

 

Ez egy szélsőséges eset, azonban a tetőboksz használati utasításában leírtak és néhány ajánlás figyelembe vételével sokat tehetünk a problémamentes használatért. 

Tetőcsomagtartó boksz használatakor az alábbi ajánlásokat érdemes betartani:

  • A tetőbokszba helyezett tárgyak esetleges elmozdulása miatt azokat le kell szíjazni, az üres helyeket pedig ki kell párnázni.
  • A sílécek szállításához speciális rögzítők használata ajánlott.
  • A doboznak akkor optimális a terhelése, ha a nagyobb súlyok a doboz közepére és aljára kerülnek.
  • A jármű maximális tetőterhelhetőségét nem szabad túllépni.
  • A jármű maximális megengedett össztömegét nem szabad túllépni.
  • A tényleges tetőterhelés a tetőcsomagtartó-kereszttartók súlyának, a doboz súlyának és a benne elhelyezett súlyának összegeként számítandó.
  • A vezető legyen tudatában, hogy a terhelt járműnek megnövekedik a fékútja.
  • Erőteljes gyorsításkor és fékezéskor a rakomány elmozdulhat.
  • A jármű súlypontja magasabbra kerül a tetőboksz alkalmazásával, erre ügyelni kell kanyarodásnál.
  • A jármű magasságának megnövekedése miatt ügyelni kell mélygarázsba való behajtásnál, vagy más alacsony helyen történő közlekedésnél.
  • A tetőbokszba való terhelés után ajánlatos a jármű gumiabroncsainak nyomását ellenőrizni és az előírt értékre beállítani.
  • A jármű megnövekedett oldalsó felülete miatt ügyelni kell az erős szélben való közlekedésnél, különösen a hidakon, erdős területek utáni, sík utakon.
  • Az elindulást követően néhány kilométer után ajánlott ellenőrizni a doboz rögzítettségét.
  • Ha nincs szükség a tetőbokszra, akkor érdemes leszerelni azt, hogy a jármű menetdinamikai tulajdonságai és fogyasztása visszaálljon a normál szintre.

Szerző: Gáspár-Zsován Noémi (Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Jármű Főosztály)