Mindenki nyert az NKH Közlekedési Szakmai Vetélkedőjén


Gépjárműves szakterület   |  
2016.05.18.
A speciális tesztek után gyakorlati feladatokat kellett megoldani a versenyzőknek
A speciális tesztek után gyakorlati feladatokat kellett megoldani a versenyzőknek
Az eredeti felállás szerint ők szoktak vizsgáztatni, ellenőrizni, az NKH Közlekedési Szakmai Vetélkedőjén azonban megfordult a hétköznapi gyakorlat, ezúttal a szakemberek mérték össze tudásukat, szabályismereti felkészültségüket: a megyei fordulók után Mogyoródon az országos döntővel ért véget az idei sorozat. A vetélkedő szakmai színvonalát és közlekedésbiztonságra gyakorolt hasznosságát méltatta a közlekedésért felelős helyettes államtitkár is.

A Hungaroring Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumban rendezett országos döntőbe a megyei fordulók legjobbjai juthattak el. Az NKH VIII. Közlekedési Szakmai Vetélkedője a hatóság közúti feladatainak valamennyi területét felölelte, így ezúttal is négy kategóriában versenyeztek a szakma legjobbjai: a közúti járművezető szakoktatók, a közúti járművezető vizsgabiztosok és műszaki vizsgabiztosok, illetve a közúti ellenőrök. A szervező Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal bevallott szándéka volt, hogy az országos viadal által fejlessze a versenyzők szakmai tudását, és egyúttal elősegítse a szakmai közösségek épülését is. „Kiemelt feladatunk a közlekedésbiztonság javítása, az uniós és a hazai elvárások teljesítése, illetve az, hogy munkánk nyomán minél kevesebb baleset legyen a közutakon" – jellemezte megnyitóbeszédében a versenyzők hétköznap végzett feladatait Érsek István, a Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal vezetője. Az NKH elnökhelyettese kiemelte, hosszútávú fejlődés csak akkor érhető el, ha azon a területeken, ahol tenni tudunk a közlekedésbiztonság ügyéért, a maximumot nyújtjuk. Mint mondta, a hatóság ezzel a szakmai vetélkedővel is hozzá kíván járulni ahhoz, hogy szakemberei a korábbinál is magasabb szinten végezzék munkájukat.

Rántópad, alkatrész felismerés, speciális tesztek  

A szakterületek feladatai élesen elkülönültek egymástól, a speciális tesztek után jöhettek a gyakorlati feladványok. A vizsgabiztosoknak egy jelentősen átalakított Zsiguli kétperces szemrevételezése után emlékezetből kellett megnevezniük azokat a részegységeket, amelyeket nem alakítottak át. A feladatot nagy mértékben nehezítette, hogy a raliautóvá tuningolt Zsiguli  utas- és motorterére, illetve csomagtartójára még a Togliattiban évtizedeket lehúzott gyári munkás is csak nagy nehézségek árán ismerhetett rá. Az alkatrész-felismerési feladat ugyancsak próbára tette a vizsgabiztosokat, a különböző gépjárművekből kiszerelt alkatrészek normaidőn belüli felismerése, azonosítása, típusának és gyártmányának meghatározása csak a legfelkészültebbeknek sikerülhetett tökéletesen. A rántópados csúszópálya hibátlan teljesítése komoly kihívás elé állította a versenyzőket, keveseknek sikerült az akadályokat szimbolizáló vízfüggönyök közé kormányozni a vizes műgyantán irányíthatatlanná vált gépjárművet.

Életből vett példák

A szakoktatók ügyességi pályán lavírozhattak.Talán a legnehezebb feladat az volt, amikor az infraérzékelők által határolt területen mindössze két tolatásból kellett megfordulniuk a versenyzőknek. Aki kilógott az emberi szem által nem érzékelhető placcról, azt sziréna figyelmeztette a hibapontra. Ezalatt a vizsgabiztosok  gyakorlati életből vett, ügyességi feladványokat kaptak: a kanyarív teljesítését a minden mélygarázs oldalán látható horzsolásos sérülések ihlették, amikor a vezető rossz ívben fordulva meghúzza a garázs falát. De a szabályos tankolás is életszerű feladatnak bizonyult, amikor 60 centiméterre kellett a kútfejtől elvágólag megállítani a gépjármű beömlőnyílását.


Szemléletformálás, oktatás, megelőzés

„A közlekedésbiztonságban komoly szerepe van a megelőzésnek, az ilyen vetélkedők pedig pont azt a célt szolgálják, hogy a területen dolgozó szakemberek még jobban felkészülve oktathassanak a jövőben, ezáltal a közlekedésben résztvevők minél képzettebbek legyenek. Az NKH rendezvénye évek óta folyamatosan fejlődik, ami egyúttal jelzi a terület fontosságát, a hatóság elkötelezettségét" – minősítette a vetélkedőt a viadalon megjelent dr. Mosóczi László. A közlekedésért felelős helyettes államtitkár emlékeztetett arra, az Európai Unió célja, hogy négy éven belül a közúti balesetekben elhunytak száma a 2010-es adatokhoz képest a felére csökkenjen, a század közepére pedig a halálos áldozatok száma a nullához közelítsen. Ahhoz, hogy ezt Magyarország elérje, a tárca a hazai közlekedésbiztonsági fejlesztésekre fókuszál. „A kormányzat évente kétmilliárd forintot fordít közlekedésbiztonsági programokra, ami EU-s összevetésben is kiemelkedő adat. Csak ilyen programok révén javulhat a statisztika. Jelenleg a biztonságos úthálózat fejlesztésével párhuzamosan a közlekedők felelős magatartásának kialakítása, az oktatás, illetve a megelőzés, a szemléletformálás kiterjesztése a feladat" – mondta.

Elnök köszöntötte a motorosokat

Ezzel párhuzamosan a Hungaroring másik szegletében egyesültek az ország különböző részeiből induló motoros csillagtúra résztvevői. Tíznél több városból több mint háromszáz motoros érkezett, a legtöbben Debrecenből. „A szervezők a motoros életformát, a motoros kultúrát szeretnénk népszerűsíteni, ezzel együtt természetesen a közlekedésbiztonság fontosságára is fel kívánják hívni a figyelmet. Gyakorolták a csoportos vezetést, fokozottan ügyeltek a szabályok betartására. A balesetmegelőzés egyik sarokpontja a gyakorlatszerzés, a csillagtúra is ezt szolgálta. A zuhogó eső és a helyenként orkánerejű szél komoly kihívás elé állította őket, nagyban nehezítette útjukat, de tapasztalatszerzésre mégis kiváló alkalom volt" – értékelte a Hungaroringre szervezett Motoros Közlekedésbiztonsági Napot Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke. Mint mondta, a motorosok megítélése vegyes, mert a közvélemény jelentős része néhány renitens közúti magatartásával azonosítja őket. A motorosoknak közösen kell ellenük fellépniük.

Győri Gyula az NKH szakmai vetélkedője kapcsán kifejtette, a rendezvény ugyancsak a közlekedésbiztonságot szolgálja, és ennek fontosságát egyre többen ismerik fel: „Támogatom és ösztönzöm kollégáim kezdeményezéseit, de szerencsére igazán nincs ilyesmire szükség, mert örömmel tapasztalom, hogy munkaidejükön kívül is szívesen vesznek részt különböző közlekedésbiztonsági programokban. Sőt: egyre több szervezet csatlakozik akcióinkhoz, egyre könnyebb megnyerni támogatókat az ügynek, például házigazdánk, a Hungaroring vezetése is felismerte ennek fontosságát." 

A család is jól szórakozott

A szervezők a verseny mellett egyéb látványossággal is szolgáltak. Egy tehergépjármű közlekedésbiztonsági bemutatóján szimulálták a helytelen rakományrögzítés, illetve a túlsúlyos tehergépjármű menetdinamikai tulajdonságainak változását. A bemutató azt demonstrálta, hogy viszonylag egyszerű megoldásokkal – csúszásgátló szőnyeggel, hevederrel – miként lehet megelőzni azokat a baleseteket, amelyeket a rakomány vészfékezéskor történő elmozdulása okoz. Az eredményhirdetésig tartó időszak a versenyzőket kísérő családtagoknak sem telt eseménytelenül, a gyerekeket szimulátorok, tesztek, mini KRESZ park, lábbal tekerhető gokart, KRESZ kirakós és színező, bolond bicikli és egyéb fejlesztő játékok szórakoztatták. Sőt: a vállalkozó kedvű családok a Hungaroring F1-es aszfaltcsíkján is körözhettek egyet személygépkocsijukkal. Az eredményhirdetéskor kiderült, a Közlekedési Szakmai Vetélkedő négy kategóriájából csupán a műszaki vizsgabiztosoknál győzött olyan szakember, aki a korábbi versenyeken nem volt helyezett. Összességében azonban mindenki nyert.

A Közlekedési Szakmai Vetélkedő 2016 legjobbjai

A díjazás: a harmadik helyezett standard, a második aktív, a győztes pedig prémium vezetéstechnikai tréningen vehet részt a Groupama Vezetéstechnikai Centrumban (a kategóriák legjobbjai még két-két Formula-1-es belépőt is kapnak), illetve a következő, kötelező továbbképzés alóli mentesség is könnyebbséget jelenthet nekik a jövőben. De még a kategóriánkénti tizedik helyezett is MOL utalvánnyal gazdagodott.

Közúti járművezető szakoktatók

1. Maksa Miklós (Budapest)

2. Bernhardt János (Tolna megye)

3. Tamás Barnabás (Borsod- Abaúj-Zemplén megye)

Közúti járművezető vizsgabiztosok

1. Balasi Zoltán István (Bács-Kiskun megye)

2. Garajszki Gábor (Tolna megye)

3. Hornok László (Békés megye)

Műszaki vizsgabiztosok

1. Ördög Róbert (Hajdú-Bihar megye)

2. Szabó István Zsolt (Bács-Kiskun megye)

3. Vétek Róbert (Somogy megye)

Közúti ellenőr

1. Katona János (Borsod-Abaúj-Zemplén megye)

2. Szalai Gyula (Pest megye)

3. Farkas Gábor (Zala megye)

 

A győztesek nyilatkozatai megtekinthetőek itt.

Az eseményről készült képek megtekinthetőek itt.