Pszichológiai tényezők a vezetésnél kedvezőtlen időjárási viszonyok között


Pszichológiai tényezők a vezetésnél kedvezőtlen időjárási viszonyok között
Pszichológiai tényezők a vezetésnél kedvezőtlen időjárási viszonyok között
Bizonyos szakaszokon minden vezetőnek kihívást jelent rossz időben vezetni. Sajnos sokan nem tartják fontosnak, hogy ilyenkor változtassanak vezetésükön – alábecsülve az alkalmazkodás jelentőségét.

Kedvezőtlen időjárási viszonyok közé soroljuk az úton tapasztalható esőt, áradást, havat és havazást, ködöt és ködfátyolt, jégesőt, füstöt, erős szelet, különlegesen alacsony vagy magas hőmérsékletet, valamint a szembe tűző vagy a hátunk mögött sütő napot (tipikusan napfelkelte vagy napnyugta idején).

Az Egyesült Államokban a kutatók és a statisztikusok eredményei szerint az összes közlekedési baleset 24%-a kedvezőtlen időjárási viszonyok (hóesés, fagy, eső) alakul ki – figyelmeztet az Arrive Alive (Érkezz Meg Élve) nevű dél-afrikai honlap. Magyarországon a KSH „Közlekedési balesetek 2012" c.  kiadványának 51. oldalán található adatok szerint a balesetek kb. 29%-a történt kedvezőtlen időjárási viszonyok között.  Tekintsük át, miben más a vezetés rossz időben, illetve kedvezőtlen körülmények között!

Mit jelent a közúton a rossz idő?

A kedvezőtlen időjárási viszonyok következtében megváltozik többek között az út és a futómű tapadása, a látási viszonyok – és ez a vezetőt új kihívások elé állítja. A járművezetők  túlnyomó részt nem szélsőséges időjárási körülmények tanultak vezetni és szereztek gyakorlatot – így tapasztalataik, reflexeik, szokásaik a hétköznapi időjárás során történő vezetéshez illeszkednek, ilyen viszonyok mellett hatékonyak.

A kedvezőtlen időjárási viszonyok ehhez képest egy szokatlan környezetet teremtenek: csökkent látótávolság, nagyobb fékút, kellemetlen külső hatások (pl.: könnyeket fakasztó, a légzést nehezítő füst) stb. Sokszor megfosztanak olyan információktól, észlelési támpontoktól, amelyekhez hozzászoktunk, amelyekre szükségünk van, hogy kiegyensúlyozottan vezethessünk. Nem látjuk hóban az útburkolatot, az útburkolati jelzéseket, ködben, esőben, füstben a távolabb lévő táblákat, az út nyomvonalát, a kanyarokat, kereszteződéseket, a közlekedési partnereket, a domborzati viszonyokat. A szemünkbe sütő, vagy a visszapillantó tükörbe tűző napsütéstől bizonyos szögben újabb holttér keletkezik. Ilyen helyzetben az átlagos terhelésnél nagyobb éri a járművezetőt, mert a jármű viselkedése más, irányítása, a környezet monitorozása nehezebb, illetve kevésbé hatékony. A kedvezőtlen vezetési körülmények fokozott erőfeszítést kívánnak a járművezetőtől.

Ezen felül a hőségben-hidegben szervezetünk jelentős része az optimális hőmérséklet, a folyadékháztartás fenntartására fordítja energiáit. A fokozott terhelés tehát olyan helyzetben éri a vezetőt, amikor esetleg nem áll a rendelkezésére megszokott, teljes ereje. Emiatt hamarabb kifáradunk, mint a hétköznapokban, a fáradás, az éberség alábbhagyása pedig veszélyhelyzeteket, hibás, megkésett döntéseket, lassú reakciókat eredményezhet. Ennek következményei pedig a balesetek, az anyagi károk és a személyi sérülések - akár emberi életek is.

Mit tehetünk?

Kerüljük a vezetést kedvezőtlen időjárási viszonyok között! Ne induljunk útnak, ha szélsőséges időjárást jósolnak, vagy szakítsuk meg az utazásunkat.  Amint az útviszonyok lehetővé teszik, húzódjunk le, és várjuk meg, amíg  legalább enyhül az eső, a havazás. Ha tűzeset, füst, esetleg áradás, belvíz akadályoz minket, érdemes lehet kerülőutat tenni.

Tegyünk óvintézkedéseket! Amennyiben egyszerűen nem tudjuk elkerülni, hogy úton legyünk kedvezőtlen időjárási viszonyok között, készüljünk fel! Eső vagy hőség esetén induljunk a korai órákban, amikor még hűvösebb van! A napfény ellen védekezzünk napszemüveggel, amelyet ilyen esetekre tartsunk a járműben! Iktassunk be gyakrabban pihenőt, készüljünk fel arra, hogy a szélvédőket kívül-belül meg tudjuk tisztítani, vigyünk magunkkal forró teát vagy hideg italt! Ha járművünkben nincs klímaberendezés, szellőztessük a járművet, pihenjünk kicsit az árnyékban, hűvös, légkondicionált helyiségben (benzinkút, autós pihenő stb.)!
Legyünk óvatosak, tudatosak, előrelátóak!  A megszokottnál lassabban, körültekintőbben, figyelmesebben vezetve csökkenthetjük a veszélyeket. Tartsuk szem előtt, hogy a vezetés nagyobb erőfeszítést kíván tőlünk, mint egyébként, gondoskodjunk az energia pótlásáról (könnyű élelem, innivaló, szénhidrát, stb.)! Készüljünk fel az útvonalon ránk váró veszélyekre! Például arra, hogy az előrejelzett erős szél kamionoszlopot megelőzve vagy a hidakon  – oldalsó tereptárgyak, domborzati elemek híján – felerősödhet. 

Ne kockáztassunk! Ha éppen megúsztuk következmények nélkül, ne tekintsük ezt feltétlenül kimagasló vezetési tudásunk eredményének - lehet, hogy csak szerencsénk volt, vagy a többi közlekedő ügyességén múlt, hogy mindannyian elértük a célunkat. Nincs rá garancia, hogy legközelebb is így történik.

Közkeletű tévhitek

"Gyakorlott vezető vagyok, elboldogulok minden helyzetben." A gyakorlat, tapasztalat tagadhatatlanul hasznos, de csak akkor segít igazán, ha szélsőséges körülmények között szerezte a járművezető. Aki tudni szeretné, mire képes extrém körülmények között járművezetőként, az csakis speciális gyakorlópályán vagy szimulátorban szerezhet igazi benyomásokat.

"Az én kocsim biztonságos, kiválóan működő jármű, nem érhet benne baj." Van különbség a járművek felépítésében, anyagában, úttartásában vagy akár a mechanikai hatások (ütközés) elviselésében is - de a vezetői hibákat a technikai megoldások sem képesek teljesen kiküszöbölni. Ráadásul az ilyen gondolkodás a sérthetetlenség hamis érzését keltve sokszor kockázatosabb döntésekre csábíthat minket.

"Megszokott útvonalon közlekedek - minden fűszálat ismerek." Az utat ismerhetjük, de azon  mások is közlekednek, akik esetleg kevésbé. Ráadásul a megszokott úton haladás is más tud lenni például esőfüggönyben vagy erős, oldalirányú szélben. Ha a vezető megszokásból, "visszafogott éberséggel", rutinból vezet, hátrányba kerül egy  megszokottól eltérő esemény bekövetkezésénél, legyen az a forgalmi rend megváltozása, más járművezető hibája, vagy éppen a kedvezőtlen időjárás.

Összegezve: ne becsüljük le a rossz idő vezetésre gyakorolt hatását, tegyünk meg mindent a kockázatok csökkentésére - hiszen mindenkit hazavárnak. Érkezzünk meg épségben!

 

Forrás: https://arrivealive.co.za/Safe-Driving-in-Bad-Weather-Conditions

Szerző: dr. Karap Gergő (Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Pályaalkalmasság Vizsgálati Főosztály)