Kutya az autóban


Gépjárműves szakterület   |  
2016.10.25.
Kutya az autóban
Kutya az autóban
Az még hagyján, hogy a középső tükörben nem látunk tőle semmit, de tiszta nyál lesz a hátsó ülés, az ablak, a karfa, meg ami csak lehet. Aztán azon is izgulhatunk, hogy ne ugorjon a nyakunkba. Kutya és az autó együtt: nagy kihívás.

Kezdjük a kutyaszállítás témájának hivatalos részével: mit mond erről a KRESZ? Nos, közvetlenül semmit, viszont mégsem teljesen jogtalan annak a rendőrnek az eljárása, aki megbüntet valakit egy, a hátsó ülésen szabadon üldögélő, nagytestű kutya miatt. Van ugyanis a KRESZ-ben egy rész a rakományrögzítés szabályairól (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 47. §), és bármilyen jófej is a kutyánk, a kocsiban ő bizony nem utas, hanem rakomány:

A rakományt a járművön – annak belsejében, illetőleg rakfelületén – úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány:

a) a jármű vezetőjét a szabad kilátásban és a vezetésben, a forgalom többi résztvevőjét pedig a jármű fényjelző berendezéseinek észlelésében ne akadályozza;

b) a jármű ajtajainak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja;

c) egyenletesen és úgy legyen elhelyezve, hogy a jármű stabilitását számottevően ne rontsa;

d) úgy legyen rögzítve, hogy el ne csússzék, le ne essék;

e) az elkerülhetetlennél nagyobb zajt ne okozzon;

Az országok közlekedési szabályzatai nem tartalmaznak egységes előírásokat az élő állat személygépjárműben történő szállítására. Ennek megfelelően a "teljesen mindegy" kategóriától a biztonsági öv kötelező használatáig sok minden előfordulhat. Olaszországban és Spanyolországban például a három lehetőség (elválasztó rács, elválasztó háló, illetve szállítódoboz) valamelyikének meg kell lennie, ellenkező esetben helyszíni pénzbírsággal büntetnek. Nem kevés esetben volt már rá példa, hogy az idegennyelvű vitatkozással csak azt érték el, hogy a kutyát a rendőrök beszállíttatták egy közeli állatmenhelyre. Az ilyen akció pedig egyáltalán nem csökkenti, hanem inkább növeli a későbbi költségeket. A gyakorlat szerint normális utazás esetén nincs probléma, viszont egy közúti baleset után már bonyodalmasabbá és drágábbá válhat minden országban a biztosítási vagy polgári pereskedés, ha hiányzik a helyi szabályok, előírások és rendeletek ismerete.

Az első ülésre semmiképp nem ültessük a kutyát, mert zavaró lehet a vezetésben. Kistestű állatok esetében a legcélszerűbb egy hordózótáska vagy műanyag kisállat-szállító doboz használata, mert így azt tehetjük a padlóra, vagy rögzíthetjük övvel valamelyik ülésben. Ha van hely a kutyának a csomagtartóban is, célszerű legalább egy ráccsal elválasztani a kutyát a kabintól. Ilyenkor egy balesetben a kutya biztos nem csapódik az emberek közé.

A legjobb, ha a leválasztott hátsó részben, bokszban vagy a hátsó ülésen szállítjuk a kedvencet. A nagyobb kutyákat könnyen be lehet kötni a speciálisan kutyák számára készült biztonsági övvel is. Ezzel megelőzhetők az olyan balesetek, amikor a vezetőnek hirtelen kell fékeznie, vagy más, váratlan esemény (pl. szembejövő gyors autó) megijeszti a kutyát és a vezető nyakába esik, akaratlanul is megzavarva őt.

Természetesen már a külföldiek körében fellelhető a légkondis utánfutó kutyaboksz, vagy a légkondis kutyaboksszal felszerelt kisbusz, amelyben több kutyus is elfér. Sajnos viszont ezt anyagilag nem biztos, hogy mindenki megengedheti magának.

Csak egy példa: ha 70 km/h-s sebességről hirtelen kell lefékeznie, egy 15 kg súlyú kutya, ha nincs bekötve, bárminek is esik, 1000 kg-nak (1 tonna) megfelelő ütés hárul rá. Egy ilyen fékezés, nem bekötött kutya esetén akár halálos is lehet!

A szabályok áthágása a „közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése" elnevezésű szabálysértésnek minősül, amelynek szankciója 5 ezer forinttól 20 ezer forintig terjedő helyszíni bírsággal jár. Ennek meg nem fizetése esetén az összeg minimum 40 ezer forint, maximum 150 ezer forint lehet.

Ha nem csak biztonsági, de higiéniai szempontok is felmerülnek, célszerű a kutya alá a hátsó és az első fejtámlákhoz is rögzített pokrócot tenni. Ebben a függőágy-szerű fészekben felfogható a nyál és a szőr legnagyobb része.

Valószínűleg minden gazdi számára természetes, de azért nem lehet nem ideírni: hosszabb útra mindig vigyünk vizet a kutyának is, legalább kétóránként járassuk meg egy kicsit szegényt, és soha ne hagyjuk a tűző napon a zárt kocsiban az állatot, pár percre sem.

Szerző: Rónay Katalin (Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Jármű Módszertani Főosztály)