A motorkerékpár téli álma - biztonság és szakszerűség


Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal   |  
2016.12.19.
Járműveink téli álma
Járműveink téli álma
Akárcsak nyáron, a téli hónapok során is jellemző a szélsőséges időjárás. A tél ugyanúgy érinti a közúti közlekedés összes résztvevőjét, de legfőképpen a motorkerékpárosok részére kedvezőtlen időszak. Arra viszont hasznos lehet, hogy a tavasz kezdetéig karbantartsa, konzerválja a tulajdonunkban lévő gépjárműveket.

Amennyiben a motorkerékpárunkat nem használjuk a fagyos, hűvös, szeles mínuszokban, műszakilag fel kell, hogy készítsük, ha azt szeretnénk, hogy a lehető leghosszabb ideig szolgáljon minket. A téli tárolás közeledtével a következő, szakszerű műveleteket érdemes végrehajtani. A feladatok elvégzéséhez nem szükséges szakszervizbe vinni a motorkerékpárunkat, „házilag", könnyen elvégezhető lépéseket mutatunk be, amik nem igényelnek technikai, műszaki szaktudást, de nagyban meghosszabbíthatják gépjárművünk élettartamát.

Tisztítás, mosás

Még mielőtt beköszönt a napi mínusz, érdemes gépjárművünket minden felrakódott szennyeződéstől megtisztítani,  a motorblokkot alaposan lemosni, az egyéb szennyeződéseket eltávolítani a nehezen hozzáférhető helyekről is. A tisztítás után és a téli tárolás előtt ügyelni kell arra, hogy a nedvesebb helyek is megszáradjanak. Mindenképpen szárazon tegyük el a motorkerékpárt, mert a víz korróziót okozhat.

Tárolás

Egyáltalán nem mindegy motorunknak, hogy zárt vagy szabad ég alatt vészeli-e át a mínuszokat. A motorkerékpárunk számára a lehető legjobb opció egy biztonságos, szellőzött, fedett fűtött hely, ám ha egy fűtetlen, de fedett helység áll rendelkezésre, már az is nagy előny. Amennyiben se garázs, se semmilyen tárolási hely, próbáljuk meg legalább egy esővédett helyre állítani a motorkerékpárt, és takarjuk le ponyvával. Olyan ponyvát válasszunk, amely nem ereszti át a vizet és biztosít némi szellőzést, elkerülve az állandó páralecsapódást. Így a motor a lehető legkisebb károsodással vészelheti át a telet.

Ha a motor ki van téve a mínuszoknak és vízhűtéses, ellenőrizni kell a hűtővíz fagyáspontját, ellenkező esetben deformálódhatnak a víztároló közeg alkatrészei (hűtőrendszer, csövek, blokkfal), amik költséges utómunkálatokat igényelhetnek a tavaszi szezonkezdésnél.

Láncolajozás, pasztázás

A láncot gondosan tisztítsuk le, és lehetőleg fújjuk be láncspray-vel. A fényezett felületeket töröljük, kenjük át erre való, speciális, felületkezelő pasztával. Érdemes az oldaltámasz forgóját, a fék és kuplungkarok tövét, egyéb mozgó alkatrészeket, például bowdeneket is lekenni a téli leállás előtt. Az alumínium és krómozott alkatrészek védelméről gondoskodjunk fémtisztító vagy króm polírozó pasztával, ezáltal megóvjuk a fém felületét a káros, környezeti hatásoktól.

Üzemanyag-feltöltés

A motorkerékpár üzemanyagtartályát tankoljuk tele télire, mivel így a tank belső falára semmilyen fizikai és kémiai szennyeződés nem rakódik le, nem csapódik ki a pára és ezáltal megakadályozzuk a korróziót. A benzingőz kémiai reakcióba léphet a félig üres tank oldalfalával, amelynek következménye lehet a folyton eltömődő benzinszűrő, ami elég sok bosszúságot okozhat.

Tehermentesítés

Mivel a motort akár több hónapig meg sem mozdítjuk, ez a gumi állagának nem tesz jót, mert egy ponton terheljük a abroncsot a jármű teljes súlyával. A motor felbakolásának lényege, hogy a kerekek és a rugók lehetőleg tehermentesítve legyenek. Ennek módjai:

  • Állítsuk középstanderre.
  • Ha nincs a motoron középállvány, akkor célszerű egy motoremelő állványba beruházni, hogy ezzel tehermentesítsük a kereket, gumit. Szükség esetén bármivel aládúcolhatunk a motornak, a tehermentesítés érdekében.
  • Amennyiben nincs lehetőség felbakolásra, úgy mozgassuk meg, gurítsuk odébb havonta a motort, így nem egy ponton terhelődik majd a gumi tavaszig.

A gumikat érdemes az ajánlott maximális nyomásra fújni, mert a hidegben a gumiabroncsban lévő levegő nyomásértéke csökken.

Akkumulátor-kivétel

Az autókban-motorokban használt akkumulátorokról általánosságban elmondható (legyen az zselés vagy savas), hogy nem szabad hagyni őket teljesen lemerülni, mert már soha nem érik el a névleges kapacitásukat, vagy ami még rosszabb, egyáltalán nem veszik majd a töltést, és akár tönkre is mehetnek.

Érdemes kiszerelni az akkumulátort télire a leponyvázott, elrakott motorból (először a negatív, majd a pozitív sarut vegyük le!) esetleg fűtött helyen tárolni, havonta pedig feltölteni.

Beindítás

A beindítás egy olyan kérdés, aminek előnye és hátránya is van. A rövid időre beindított motor kipufogójában és a motorolajában is pára, kondenzvíz gyűlik össze, ami kedvezőtlen lehet a motorkerékpár számára. A kondenzvíz csak akkor távozik el a rendszerből, ha legalább annyi ideig működtetjük, amennyi idő alatt üzemmeleggé válik. Havonta egyszer legalább érdemes ezt a műveletet elvégezni, nyitott, szellős területen.

A motorkerékpárnak kedvezőbb, ha szakszerűen le van ápolva és üzemen kívül vészeli át a téli időszakot, mint ha időnként - rövid ideig - beindítanánk.

Szerző: Hosszu Róbert (Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Jármű Módszertani Főosztály)