Szakoktatók és vizsgabiztosok országos döntője a Hungaroringen


Gépjárműves szakterület   |  
2014.05.26.
Szakoktatók és vizsgabiztosok országos döntője a Hungaroringen
Szakoktatók és vizsgabiztosok országos döntője a Hungaroringen
Mindhárom kategória győztese indult már korábban valamilyen szakmai versenyen, derült ki a Szakoktatói, járművezetői vizsgabiztosi és műszaki vizsgabiztosi vetélkedő országos döntőjén a Hungaroringen. Az NKH szervezte viadalon bónuszként még az F1-es pálya aszfaltcsíkján is körözhettek egyet a versenyzők, míg az ország több pontjáról érkezett motoros Csillagtúra résztvevői a főtribünnel szembeni parkolóban adtak egymásnak randevút.

Az ötödik országos közlekedésbiztonsági vetélkedőt azzal a nem titkolt szándékkal szervezte meg a hatóság, hogy a szakemberek számára lehetőséget adjon képességeik, felkészültségük ellenőrzésére és fejlesztésére. Az ismeretek és készségek frissítése és bővítése elengedhetetlen a közúti járművezető szakoktatóknak, a járművezető vizsgabiztosoknak és a vetélkedősorozatba újonnan bekapcsolódó műszaki vizsgabiztosoknak ahhoz, hogy munkájuk során hatékonyan tudják képviselni a tudatos közlekedésre nevelést, a közlekedés biztonságának fejlesztését, valamint a kulturált és biztonságos közlekedési morált. Erre az időszakos továbbképzések mellett kötetlenebb formában ad lehetőséget az NKH szakmai versenye, amely a várakozások szerint hozzájárulhat az indulók szakmai fejlődéséhez, a szakmai közösség épüléséhez.

A Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram keretében a Nemzeti Közlekedési Hatóság szervezésében és a Közlekedéstudományi Intézet közreműködésével és szakmai felügyeletével létre jött vetélkedősorozatot hét évvel ezelőtt, 2007-ben rendezték meg először, majd a szakoktatók ezután két év múlva bizonyíthatták megint tudásukat; 2012-ben és 2013-ban bővült az indulók köre, a járművezető vizsgabiztosok is beszállhattak a versenybe, míg idén először már a közúti járművek vizsgálatát végző műszaki vizsgabiztosok is megmutathatták szakmai ismereteiket és tapasztalataikat. A megyei döntők után a sorozat záróeseményét, az országos döntőt a Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumba álmodták a szervezők, ahová az ország minden részéről érkeztek a megyei vizsgacentrumokban megrendezett fordulók első két helyezettjei.

„Idén újdonság, hogy már a műszaki vizsgabiztosok is bekapcsolódtak a versenybe" – köszöntötte külön az „újoncokat" Érsek István, a Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal vezetője, az NKH elnökhelyettese, aki elmondta: az uniós célkitűzés szerint 2050-re nullára kell csökkenteni a halálos közúti balesetek áldozatainak számát, 2020-ig pedig a jelenlegi felére kell szorítani a személyi sérülésekkel járó közúti közlekedési balesetek számát. „Ez óriási kihívás, ennek elérésében az itt megjelenteknek, a döntő szereplőinek fokozott szerepe lesz" – szögezte le Érsek István. Kitért arra, hogy noha tavaly először hatszáz alá csökken Magyarországon a közúti balesetek halálos áldozatainak száma, az idei első negyedévben ez az évek óta javuló tendencia megtörni látszik. „Az első negyedév rosszabb adatai azt vetítik előre, hogy a javulásért folyamatosan tenni kell, ebben a mi szerepünk a példamutatás. Példamutatás a felkészültségünkkel, az elhivatottságunkkal, a szakértelmünkkel. Most játékos formában eldöntjük, hogy ezekben a mutatókban melyikünk a legjobb, mi többek között ezzel tudunk tenni a közlekedésbiztonság terjesztéséért" – mondta.

A döntőn szép számmal indultak a szakemberek, összesen 23 szakoktató, 29 járművezetői vizsgabiztos, 35 műszaki vizsgabiztos regisztrált. Az elméleti felkészültséget mérő teszt mellett a gyakorlati pályán megszámlálhatatlanul sok vezetéstechnikai feladat (köztük a szokványosnak nemigen nevezhető aknára állás vagy utánfutóra tolatás) nehezítette a versenyzők dolgát. Sőt: meglepetés feladat is akadt: egy sátorban egy ismeretlen autót rejtettek el a Jármű Módszertani Főosztály Mikulás Róbert vezette tagjai, akik a másfél perces szemrevételezést követően egy hibalistát adtak a versenyzők kezébe, amelyen be kellett jelölniük, hogy mi a szabálytalan, illetve hibás az autón (például hiányzott az ablakemelő, a küszöb rohadt volt).

Ezzel párhuzamosan a Hungaroring másik szegletében, a főtribünnel szembeni parkolóban egyesültek az ország különböző részeiből induló motoros Csillagtúra részt vevői. A legnagyobb létszámú csapat Debrecenből érkezett, a Hajdúságból 53 kétkerekű egyszerre dübörgött be a találkozóra. „A motoros életformát, a motoros kultúrát szeretnénk népszerűsíteni, ezzel együtt természetesen a közlekedésbiztonság fontosságára is fel szeretnénk hívni a figyelmet. Gyakoroltunk a csoportos vezetést, fokozottan ügyeltünk a szabályok betartására, utunk alatt nem is történt semmilyen probléma " – osztotta meg a túra célját lapunkkal Szabó József főszervező, aki civilben (amikor nem motoros ruha van rajta) Győri Gyulának, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökének közlekedésbiztonsági tanácsadója. A tesztfeladat kitöltése és a bizottság értékelése után kiderült, hogy a Vándorserleget idén a Hajdú Bihari Motoros Egyesület vihette haza.

A szervezők bónuszként igazán emlékezetes betétprogramot is elővezettek, a versengés közepette lehetőséget biztosítottak a Hungaroring aszfaltcsíkján egy körözésre. Így történhetett, hogy két hónappal Vettel és Hamilton érkezése előtt a legjobb hazai szakoktatók és vizsgabiztosok, valamint a motorosok is felavathatták a Ringet.

Időközben a szervezők összegezték az eredményeket, a díjakat a versenyzők Érsek Istvántól vehették át. Az első három helyezett a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum vezetéstechnikai kurzusát, valamint a műszaki vizsgabiztosok a Műszaki Egyetem továbbképzésén való ingyenes részvételi lehetőséget nyertek; a további helyezettek benzinutalványokat, valamint az indulók emléklapokat kaptak.

A szakoktatók között a békéscsabai Trend Autósiskola szakembere, Huszár Mihály vitte el a pálmát. Speciel hasonlót már korábban is átélhetett, tudniillik a Közlekedik a család vetélkedősorozat országos döntőjében is érdekelt volt az utóbbi két évben, és bronz, illetve aranyérmet egyaránt ünnepelhetett. Ezzel együtt meglepte mostani sikere: „Nem számítottam rá, mert a teszten nem csak KRESZ kérdések szerepeltek, hanem olyanok is, amelyek inkább a vizsgabiztosokra vonatkoztak. A gyakorlati pálya kifejezetten tetszett, változatosnak találtam a feladatokat, olyanoknak, amelyek teljesítése komoly felkészültséget, kifinomult járműkezelést igényelt. Győzelmem azért is lepett meg, mert úgy éreztem, önmagamhoz képest sokat hibáztam" – értékelte sikerét a verseny után Huszár Mihály, aki elmondta: a jobboldali ülésből végzett feladatot nagyszerű készségfejlesztési módszernek tartotta, ám amikor mindezt részegszemüveggel kellett megcsinálnia, az számára már kicsit „életszerűtlen" volt. De nem ezért nem indul jövőre a szakoktatók versenyén: „Úgy gondolom, az a legjobb, ha a csúcson hagyom abba. Egy év múlva a műszaki vizsgabiztosok versenyén a helyem, mert van ilyen irányú képesítésem is. Szóval itt leszek, az biztos" – ígérte. Kiderült, a főnyereményt sokra tartja: „Többször voltam már vezetéstechnikai centrumban, mindig nagyon hasznosnak találtam, élek is a lehetőséggel" – összegezte érzéseit a szakoktatók 2014-es versenyének győztese.

Gulyás Péter a járművezető vizsgabiztosok között bizonyult a legjobbnak. A veszprémi ATI ügyvezető igazgatójáról a többi nyerteshez hasonlóan kiderült, nem előzmény nélküli a győzelme: „Néhány éve indultam a veszprémi szakoktatói versenyen, és a régiós viadalt meg is nyertem. Az országos döntőn azonban akkor időhiány miatt már nem tudtam indulni" – mesélt az elszalasztott lehetőségről. Győzelmében ráadásul a korábban szerzett gyakorlati tapasztalat is komoly szerepet játszott, mert anno indult a helyi szlalom versenyen, illetve fiatalként a raliban is érdekelt volt: „Trabanttal csapattuk, igazi hőskor volt" – emlékezett a kezdetekre. A teszt kicsit meglepte, mert szavaival élve több szakterületét érintő kérdésre számított, de a jelek szerint ez sem bizonyult végzetesnek. „Nagyon pozitívnak tartom, hogy a gyakorlati részt mindenki azonos személygépkocsival teljesítette, így a feltételek ugyanazok voltak. Igazán ütős élmény volt, hogy a nap egyik programpontjaként a saját autónkkal végighajthattunk a Hungaroring aszfaltcsíkján. Nagyszerű nap volt, környezetemben propagálni fogom a jövőben a fiatal kollégák körében. Régebben is volt ilyen verseny, de aztán ellaposodott, nagyon örülök, hogy most újra lendületet kapott az ügy. A fődíjat jónak és hasznosnak tartom; az biztos, ha tudok, jövőre is itt leszek" – mondta a járművezető vizsgabiztosok legjobbja.

Idén először indulhattak a viadalon a műszaki vizsgabiztosok, ilyenformán Vétek Róbert  történelmet írt győzelmével. A Somogy Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségének szakembere önmagát is meglepte sikerével, mivel csak az volt a célja, hogy az első tízben legyen. „A tisztes helytállást vártam magamtól, ezt alaposan túlteljesítettem. Ugyan nem ez volt az első szakmai versenyem, de sok újdonsággal találkoztam: a járművezetéses ügyességi feladatokat nagyon nívósaknak találtam, a tesztfeladatok pedig magasabb szakmai színvonalat képviseltek egy továbbképzésen elhangzó anyagnál. Az idő is eléggé szorított bennünket, gyorsan kellett döntéseket hoznunk" – foglalta össze érzéseit a Kaposváron dolgozó szakember. Elmondta, a hangulat kifejezetten jó volt, az oldottság és az átélt élmények miatt nem is annyira a versenyjelleg, mint inkább a szakmai tapasztalatcsere, a kapcsolatépítés dominált. „A megyei kollégákkal folytatott tapasztalatcsere miatt is kifejezetten hasznosnak tartom a Hungaroringen töltött napot. Több mint tíz éve egyébként már részt vettem az akkor Gerhard Bergernek hívott centrum vezetéstechnikai kurzusán. Bízom benne, hogy jövőre is itt lehetek, ámbátor erről az jut eszembe, amit Kemény Dénes, az olimpiai bajnok vízilabda-válogatott szövetségi kapitánya mondott: az elsőnek van mindig a legnehezebb dolga, mert onnantól mindenki őt akarja legyőzni…" – fogalmazott a műszaki vizsgabiztosok versenyének győztese.

EREDMÉNYEK 1-10. helyezett:

Műszaki vizsgabiztos:

1. Vétek Róbert
2. Kiss Zsolt
3. Paál László
4. Fazekas Tibor
5. Kónya Zsolt Lajos
6. Dömök Csaba
7. Tasi György
8. Nyíri László
9. Kovács Tibor
10. Csatári Tibor József
 
Járművezető vizsgabiztos:
 
1. Gulyás Péter
2. Cser László Zsolt
3. Vida Zoltán
4. Hornok László
5. Szücs András
6. Ács László
7. Boleszka Otilia
8. Tamás Zoltán
9. Balasi Zoltán István
10. Kővári Tamás
 
Szakoktatók:
 
1. Huszár Mihály
2. Németh Zoltán
3. Béres Roland
4. Szép Adrián
5. Primász Péter
6. Fazekas Péter István
7. Gyenes István Ferenc
8. Tamás Barnabás
9. Hódászy Imre
10. Kuszka László Tamás