Változnak a gyermekszállításra vonatkozó szabályok


Változnak a gyermekszállításra vonatkozó szabályok
Változnak a gyermekszállításra vonatkozó szabályok
Az uniós és hazai közlekedési szabályozásban is előtérbe került a védtelen közlekedők, a motorkerékpárosok és a kerékpárosok mellett a gyermekek közlekedésbiztonsági helyzetének javítása. A tizennégy évnél fiatalabbak még nem rendelkeznek minden, a biztonságos közlekedéshez szükséges ismerettel, tapasztalattal. Ezért szabályozási eszközökkel is indokolt felhívni a járművezetők figyelmét arra, hogy a gyermekekre fokozottan ügyeljenek.

Forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 

Egy nemrégiben készült kutatás azt mérte fel, hogy a magyar szülők mitől féltik leginkább gyermekeiket. A megkérdezettek válaszai alapján másodikként rangsorolt közlekedési balesetek kockázata jobban aggasztja a gyerekeket nevelőket, mint pl. a kábítószer vagy a bűnözés. A Központi Statisztikai Hivatal adatai azt mutatják, hogy a 2011-ben történt 20810 személyi sérülés balesetben 1580 14 év alatti gyermek volt érintett.

Sok, a buszról egyszerre leszálló gyerek még több figyelmet és körültekintést érdemel a jogalkotótól és a közlekedőktől. Hiszen ha egy ilyen közlekedési helyzetben történik baj, a baleset számos más esetnél súlyosabb következményekkel járhat. A Kormány e szempontokra figyelemmel hívta fel a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot a KRESZ gyermekszállításhoz kapcsolódó szakaszainak áttekintésére, kiegészítésére, a jogszabályi védelem megerősítésére.

Milyen változásokra számíthatnak majd az autósok?

A hatályos KRESZ is tartalmaz előírásokat az iskolabuszokon közlekedő gyermekek biztonsága érdekében. A Kormány úgy ítélte meg, hogy egyrészt általánosabb, másrészt egyértelműbben meghatározott rendelkezésekre van szükség. A fejlesztési tárca által előkészített KRESZ-módosítás ezért bevezeti a gyermekszállító autóbusz fogalmát. Az iskolabusz a megnevezés alapján is közoktatási intézményhez kötődő személyszállítást végez. Gyermekszállító autóbusz azonban minden olyan nem menetrend szerint közlekedő jármű lehet, amelyen gyermekek és felnőtt kísérőik utaznak, és amelyet előírásszerű tábla (ld. lent) jelöl.

Az utasok védelmét szolgáló, elsősorban a ki- és beszállást biztonságosabbá tevő előírások tehát az autóbuszok sokkal szélesebb körére lesznek alkalmazhatók a jövőben. Ezzel egyidejűleg az e járművek közlekedését szabályozó rendelkezések számos új elemmel bővülnek. Az általános megfogalmazást bizonyos esetekben konkrét, számszerűsített korlátozások váltják fel.

A KRESZ ma csak arra kötelezi az autósokat, hogy az álló iskolabuszok mellett fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel haladjanak el. Az új rendelkezések kimondhatják, hogy a gépkocsiknak párhuzamos közlekedésre alkalmatlan úton legalább 2 méter távolságot kell tartaniuk a gyermekszállító busztól a be- és kiszállás ideje alatt. Ha az elhaladás így megoldható, a buszt kikerülő autó sebessége akkor is legfeljebb 30 km/óra lehet.

A gyermeket szállító autóbuszok a jövőben megállhatnak a menetrend szerinti járatok számára kijelölt autóbuszöblökben is az utasok ki- és beszállásának idejére. A megállóhelyről való elindulásukat az autósoknak lassítással, szükség esetén megállással kell segíteniük. Az iskolabusz, a gyermekeket szállító autóbusz a jobb oldali kerekeivel a járdára állva is megállhat.

Az új szabályokat megszegő autós szabálysértési eljárásban 5 ezertől 150 ezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható a cselekmény súlyosságának és a helyszíni megfizetés vállalásának függvényében. Egy súlyos, személyi sérülésekkel járó baleset okozója a büntető törvénykönyv szerinti szankciókra számíthat.