Télen is biztonságban


Télen is biztonságban
Télen is biztonságban
Ebben az évben is kiemelt figyelemmel követi a járművezetők és a járművek téli üzemeltetési viszonyokra való felkészülését a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Megyei (Fővárosi) Kormányhivatalok Közlekedési Felügyelőségei. A november 12-15 között megrendezett „Téli átállás” nevű akció alapvető célja a gépjárművezetők fokozott figyelemfelhívása volt az útviszonyok, ezáltal pedig a közlekedési feltételek időjárás alakulásából eredő megváltozására, valamint a járművek műszaki állapotának célzott – elsősorban a gumiabroncsokra, a fagyálló folyadékra és a világító- és jelzőberendezésekre fókuszáló – közúti ellenőrzése. Mivel a hangsúly a megelőzésen volt, ezért a műszaki vizsgálóállomásokon nyílt nap keretében lehetőség adódott a gépjárművek átvizsgáltatására.

Az időjárási feltételek jelentős megváltozása nemcsak a járművezetőtől igényel különös odafigyelést, a biztonságos téli közlekedés érdekében a járművet is fel kell készíteni a megváltozott út- és időjárási viszonyokra. Az idei nyílt napon országszerte 523 gépkocsit vizsgáltak át a megyei/fővárosi kormányhivatalok közlekedési felügyelőségeinek munkatársai. Leggyakrabban a világító- és fényjelző berendezésekkel volt probléma, de a járművek döntő többségénél szükség volt a fényszórók beállítására is. Emellett a fékhibák és a lengéscsillapító berendezések alkalmatlansága is jellemző volt, amelyeket helyben megjavítottak a műszaki vizsgabiztos kollégák, illetve sokszor nem volt megfelelő a gumiabroncsok állapota.

Tolna Sándor, a Pest Megyei Közlekedési Felügyelőség igazgatója a tapasztalatokat összegezve elmondta: településenként eltérő volt a résztvevők száma, de sok az évek óta visszatérő ügyfél. Kedvelik azt hatósági szolgáltatást, mert nem a szankción, hanem a figyelemfelhíváson van a hangsúly.

A november 12-14. közötti országosan összehangolt ellenőrzés alkalmával több mint 6200 autót vizsgáltak meg az közúti ellenőrök. A gépjárművek egyharmada még mindig nyári gumival közlekedett (ennek főleg a kedvező, őszi időjárás volt az oka), de 86 esetben ezek műszaki állapota sem volt megfelelő, illetve tizenegy esetben gond volt a gumik méretével és típusazonosságával is. Általánosságban megfigyelhető, hogy a gumiabroncsok kora jellemzően igen magas, gyakoriak a 10 éves vagy annál is régebbi abroncsok, amelyek annak ellenére balesetveszélyesek, hogy látszólag futófelületük profilmélysége meg is felel a jogszabályban előírtaknak.

Hatszáznál is több esetben észleltek problémát a világító- és jelzőberendezések izzóival, majdnem száz alkalommal pedig a világító berendezések beállításával, fényerejével kapcsolatban. Szintén erősödő tendencia volt, hogy a több világítótestből álló középső féklámpánál egy vagy több egység nem világított; mivel ezzel kisebb a kibocsájtott fényerő, a rosszabb észlelhetőség miatt fokozottan balesetveszélyes a jármű.

Mindezeken túl több mint kétszáz gépjárműnél nem voltak megfelelő állapotban az ablaktörlők, harminckét esetben pedig a berendezés nem működött jól. Ezen túl  120-nál is több gépjárműben nem volt fagyálló folyadék.

A szóbeli figyelmeztetés, helyszíni izzócsere mellett műszaki vizsgára történő berendeléssel szankcionálták a hiányosságokat az ellenőrök.

 

Néhány jó tanács, hasznos információ:

Gumiabroncs

A műszaki biztonság egyik alapkövetelménye a gumik kifogástalan állapota. A fékút csúszós, havas úton hosszabb, a kanyarstabilitás romlik és az elindulás is nehezebb a kipörgő kerekek miatt – ezért mindenképpen célszerű a téli abroncsok használata.

Fontos szempont, hogy megfelelő futófelülettel rendelkező gumikkal közlekedjünk. A kötelező minimális bordamélység ugyan 1,6 mm, de télen a 4 mm javasolt. Ügyelni kell az előírt guminyomásra is.

A megfelelően megválasztott téli autógumikkal fékezés esetén jelentősen lerövidül a féktávolság, a csapadék kellő elvezetésével és a biztonságosabb úttartással a párás, havas, csúszós útviszonyok esetén is biztonságos a haladás, megállás. Csak olyan méretű gumiabroncsot szabad felszerelni, amelyet az adott járműre a gyártója meghatározott. A nyári gumik használatát kerüljük.

A téli gumiabroncs felszerelése nem kötelező, de ne feledjük annak felszerelése esetén az alábbi előírások betartását:

Téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek

a) a gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,

b) a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: „M+S", „M&S", „M.S", „MS", „Winter", „Winter Use" felirat, „Hópihe" ábra, „Háromágú hegycsúcs" ábra, és

c) a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.

A téli gumiabroncs 7 C fok alatt működik megfelelően, azaz alkalmazkodik az útviszonyokhoz.

A téli gumiabroncs felszerelése a környezeti és útviszonyoknak megfelelő biztonságos közlekedést segíti, a felelőtlen, nem jól megválasztott sebességből és vezetéstechnikai hibákból adódó balesetektől azonban nem óv meg!

Kerüljük a használt, bizonytalan eredetű gumiabroncsok felszerelését!

Amit a hólánc használatáról tudni kell.

Hazánkban csak a táblával megjelölt helyeken kötelező.

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól

Hólánc használata kötelező" (26/l. ábra); a jelzőtábla azt jelzi, hogy az úton közlekedő járműnek (gépkocsi, mezőgazdasági vontató, lassú jármű) legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsokat hólánccal kell felszerelni.

26/l. ábra

k/1. „Hólánc használata kötelező vége" (26/m. ábra);

26/m. ábra

k/2. Ha a k) pontban említett jelzőtáblát közúti határátkelőhelyen helyezték el, csak azok a járművek léphetnek be a Magyar Köztársaság területére, amelyeken készenlétben van legalább egy hajtott tengely gumiabroncsainak felszereléséhez szükséges hólánc.

(2) Ha az (1) bekezdés g) vagy i) pontjában említett jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla időszakot jelöl meg, ezen az időszakon kívül - legfeljebb 20 km/óra sebességgel, a gyalogosok, illetőleg a gyalogosok és a kerékpárosok veszélyeztetése nélkül - célforgalomban járművek (más járművek) is közlekedhetnek a gyalogúton, illetőleg a gyalog- és kerékpárúton. Ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná, a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek.

 

Futómű

A lengéscsillapítók állapotát műszeres méréssel ellenőriztessük, mert az autó úttartását, a stabilitást, a fékút hosszát jelentősen befolyásolja. A fékhatást is műszeres méréssel kell ellenőrizni. Fontos ellenőrizni a fékbetétek vastagságát, a kézifék huzalját, a futómű alkatrészeinek védelmét, a féltengely gumiharangokat, a gömbfejeket védő gumisapkákat.

Kilátás

A szélvédőn való átláthatóságot biztosítja a megfelelően működő párátlanító rendszer, a jól működő hátsó ablakfűtés és a jó minőségű ablaktörlő lapátok és gumik. Télire az ablakmosó tartályt fagyálló ablakmosó folyadékkal töltsük fel. Tartsuk készenlétben a jégoldót, a jégkaparót, kesztyűt és lapátot.

Télen gyakran találkozhatunk a szélvédő és az ablakok bepárásodásával. Ezt ablaknyitással, megfelelő fűtéssel és száraz törlőruhák használatával együtt szüntethetjük meg.

Világító- és fényjelző berendezések

Egyenként győződjünk meg arról, hogy minden lámpa, fényszóró, illetve index tiszta és működőképes. Az izzókészlet már nem kötelező tartozék, nem árt, ha van a fontosabb izzókból és biztosítékokból tartalék az autóban.

A lámpaburákat rendszeresen tisztítsuk meg! A fényszóró rossz beállítása rontja az esti, éjszakai látást, zavarja a velünk szemben és azonos irányban közlekedő járművezetőket is.

Motor, akkumulátor

A hűtőfolyadék szintjét és fagyáspontját is ellenőrizni kell, melyet minimum -20 C fokra állítsunk be.

Az akkumulátornál érdemes ellenőrizni a pólusok és a vezetékek állapotát A tisztán tartott pólusok, és a jól rögzített tiszta, fémes érintkezésű saruk biztosítják, hogy az akkumulátor megfelelő kapacitással forgassa meg a jó állapotú önindítót. Három évesnél idősebb akkumulátornál javasolt a teljesítmény beméretése, szükség esetén a cseréje.

Az üzemanyagszűrő cseréje is ajánlott a megfelelő üzemanyag ellátás érdekében.

Vezetéstechnika

A téli közlekedésre „fejben" is fel kell készülni! Ismételjük át a korábban tanultakat, pörgessük vissza a már megtapasztaltakat. Valamennyi járművezetőnek, a kezdő járművezetőknek pedig kifejezetten ajánlott a gyakorlás. Ezt a vezetéstechnikai pályákon szakképzett oktatók segítségével tehetik meg.

Különösen az első ködös, párás napokon az első lefagyás, az első hó megjelenésekor figyeljünk nagyon.

Téli közlekedésnél számítsunk arra, hogy valamennyi közlekedőt (gyalogosokat, kerékpárosokat) is meglepi a megváltozott környezeti- és útviszony.