Hogyan kerüld el az agresszív vezetést!


Hogyan kerüld el az agresszív vezetést!
Hogyan kerüld el az agresszív vezetést!
Az agresszív vezetés aggasztó a társadalomban, és valódi fenyegetést jelent minden úthasználónak. Ezzel az írással abban segítünk bennünket, hogy ne legyünk az országúti agresszorok áldozatai.

 

Egy AAA Foundation for Traffic Safety által vezetett felmérésből kiderül, hogy 10 megkérdezettből általában 9 azt válaszolja, hogy „némiképp" vagy „egész komolyan" fenyegette már agresszív vezető a biztonságát. Ugyanebben a tanulmányban a sofőrök döntő többségéről kiderült, hogy hajlandóak voltak beismerni, ha a sebességet 15 mérföld/órával túllépték, vagy áthaladtak a piros lámpánál. Minden nem biztonságos viselkedés szándékosan vagy beteg megérzésekkel, a biztonság semmibe vételével alkothat agresszív vezetést. Az alapítvány szerint 10 000 országúti agressziót követtek el 7 év alatt, amely 218 halálesetet és 12 610 személyi sérüléses balesetet okozott. Ha megkérdezték a vezetőket, miért következtek be ezek, jelentéktelen okokkal magyarázták: "nem engedett előzni", "túlságosan kis követési távolságot tartott", "gyakorlatilag leszorított az útról".

 

Három alapvető kezelési elvet javasolnak, ami nekünk is segíthet:

 

1. NE TÁMADJ/VÉTKEZZ!

Ne vágj be mások elé!

Ha belegondolsz, biztos lehetsz abban, hogy jól elférünk az úton egymás mellett . Mielőtt változtatsz a helyzeteden, jelezd index használatával! Ha néha hibázol, és valaki elé bevágsz hirtelen, kérj bocsánatot egy megfelelő gesztussal a másik vezetőtől! Ha valaki eléd vág be váratlanul, lassíts, és adj helyet neki a sávban!

Lassú haladás a külső sávban

Ha a külső sávban haladsz, és valaki megelőz, joggal mondhatod, hogy te cselekszel helyesen, betartva a sebességhatárokat. Azonban puszta udvariasság csupán, ha arrébb mész, és elengeded a másik vezetőt.

Követési távolság.

A legtöbb sofőr dühös lesz, ha túl közelről követik. Tarts legalább két másodpercnyi távolságot az előtted lévő autótól! Ha úgy érzed, a másik vezető túl lassú, és te képtelen vagy haladni, akkor húzódj vissza, hagyj inkább még több távolságot! Semmiképp se kevesebbet. Így, ha az autóval valami váratlan történne, még mindig meg tudod időben előzni. A visszapillantó tükrödben látnod kell a fényszóróit. Ha úgy érzed, hogy valaki túl közel jön, húzódj le, és jelezd neki, hogy elengeded!

Gesztikulálás

Semmi sem dühíti fel jobban a másik vezetőt, mint egy obszcén gesztus. Tartsd a kezed a kormányon! Viselkedj rezzenéstelenül, kerülj el minden olyan mozdulatot, amely a másik vezetőben dühöt keltene, még egy olyan ártalmatlant is, mint a fejrázás. Légy óvatos és előzékeny! Mindig jelezd szándékaidat, ha sávot váltasz, vagy kanyarodsz! Csak rendkívüli esetekben használd a dudát! Ha egyszerre érsz egy parkolóhelyre egy másik autóssal, engedd át neki! Ha azt látod, hogy a másik vezető sóvárog, hogy elsőbbséget adj, tedd meg! Ha így cselekszel, tapasztalni fogod, hogy nem leszel más vezető durvaságának áldozata.

 

2.  NE VÁLTS KI AGRESSZIÓT!

Az agresszív vezető mindaddig nem támad, amíg nincs kiváltó oka. Úgy tudod leginkább megvédeni magad az agresszív vezetőkkel szemben, hogy nem váltod ki a dühüket! Robert Ingersoll szerint "a düh a tudat fénye alatt növekszik", és a dühös ember olyat cselekszik, amit később megbán. Ha arra csábulnál, hogy megtorold a másik viselkedését, tedd fel azt a kérdést, „szívesen utaznál-e olyan repülőgépen, ahol a pilóta így viselkedik?" Gondolj arra, milyen közlekedési eseményt okozna a dühöd, aztán higgadj le, és folytasd az utadat!

Gépjárművel való elkerülés

Adj nagyon nagy helyet a dühös vezetőnek! Az a vezető, aki ellen elkövettél valamit, tényleg dühbe jöhet, "bekattanhat" és valóban veszélyessé válhat. Ha látod a másik vezető támadó szándékát, hagyj olyan nagy távolságot köztetek, amilyet csak tudsz, és amilyen gyorsan csak lehet, hagyd el a területet! Semmilyen körülmények között ne húzódj le az út szélére, hogy nekilássatok az "ember-ember elleni" küzdelemnek!

Szemkontaktus hiánya

Ha látod, hogy a másik vezető dühös, kerüld el a vele való szemkontaktust! Ha nézed, vagy bámulod a másik sofőrt, akkor egy személytelen kontaktus személyessé válhat. Ha pedig valami személyessé válik, akkor a helyzet kezelhetetlen lesz számodra.

Segítségkérés

Ha látod, hogy a másik vezető követ téged, és megpróbál megtámadni, szerezz segítséget! Ha van mobiltelefonod, hívd a rendőrséget! Vezess olyan helyre, ahol sok ember van: áruház, bevásárló központ vagy kórház. Használd a dudát, hogy felkeltsd valaki figyelmét! Ezek a dolgok elbátortalanítják az agresszort. Semmiképp se szállj ki az autódból, és ne menj haza!

 

3. VÁLTOZTASS A SZEMLÉLETEDEN!

A legfontosabb, hogy az agresszív vezetés elkerülése számodra tudatos legyen. Ahogy változik a vezetésről szóló szemléleted, úgy lesz egyre kellemesebb mindegyik utazás. Próbálj ki néhány ötletet!

Felejts el a győzelmet!

Túl sok vezetőnek jelent a vezetés versenyt, időmérő edzést. Az utat a lehető legrövidebb idő alatt akarod megtenni? Ha valami lelassít, dühös leszel? A megoldás: szánj több időt az utazásra. Csodálkozni fogsz, mennyivel nyugodtabb leszel, amikor van pár plusz perced! Ahelyett, hogy "jó időt futsz", "jól futod majd az idődet". Hallgass megnyugtató zenét! Használj relaxációs technikát, például lélegezz mélyeket, így higgadtabban, frissebben fogsz megérkezni, egy kevésbé stresszes elmével!

Képzeld magad a másik vezető helyébe!

A másik vezető feletti ítélkezés helyett próbáld meg elképzelni, miért vezet így valaki. Ha gyorsan megy, és váltogatja a sávokat, lehet hogy önkéntes tűzoltó vagy orvos, aki rohan a kórházba. Lehet, hogy síró babát visz az autóban. Bármi is az ok, nem kell, hogy bármit is tegyél! Maradj higgadt, és ne lépj semmi személyeset!

Ha úgy gondolod, hogy problémád van, kérj segítséget!

A haragkezelési tréningek csökkentik a szívroham előfordulását. Néhány technika ezek közül segít a vezetőknek is. Azok a vezetők, akik sikeresen átértékelik országúti hiedelmeiket, dramatikus változást érnek el attitűdjeikben és viselkedésükben. Keress egy dühkezelési tréninget a közeledben! A stressz csökkentéséről szóló, önsegítő könyvek és a harag kezelésének megtanulása is segíthet.

Forrás: https://www.aaafoundation.org/sites/default/files/RoadRageBrochure.pdf

Fordította: Hérincs Magdolna (Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Pályaalkalmasság Vizsgálati Főosztály)