Hogyan kerüljük el az álmos vezetést!


Gépjárműves szakterület   |  
2015.03.09.
Hogyan kerüljük el az álmos vezetést!
Hogyan kerüljük el az álmos vezetést!
Az álmosság érzése különösen veszélyes vezetés közben. Az álmosság lelassítja a reakciókat, csökkenti az éberséget, rontja a döntéshozatalt - akár a drogok és az alkohol. Az álmos emberek hasonlóan viselkednek a részegekhez – ennek hatását a közlekedésbiztonság nem hagyhatja figyelmen kívül.

Mi a biológiai idő?

Az emberek többségének biológiai órája 24 órás egységekben számol – ez az úgynevezett "cirkadián  ritmus".  Egy ilyen egységen belül azonban az emberek különbözőképpen viselkednek. A "koránkelők" reggel érzik leginkább ébernek magukat,  az "éjjeli baglyok" szeretnek sokáig ébren maradni.

A kor is számít: a fiatalok tovább ébren maradnak és tovább is alszanak, az idősek viszont korábban ébrednek, és korábban is fekszenek le aludni.

Fontos felismernie, melyik kategóriába tartozik a fentiek közül, és – ha lehet – olyan napirendet kialakítani, ami illeszkedik a biológiai ritmusához!

A járművezetők számára az éjszaka különösen veszélyes: éjfél után az elalvás ellenállhatatlan késztetésként jelenik meg mindenkinél. Hasonló késztetés figyelhető meg a délután közepén. A baleseti veszély ebben a két időszakban bizonyíthatóan magasabb.

Ki mennyit tud az alvásról?

Igaz, vagy hamis?

Ha álmosan vezetek, mindössze némi koffeinre van szükségem, hogy ébren maradjak.

HAMIS. A koffein valóban éberebbé tesz, de nem helyettesíti az alvást. A hatás kiváltásához az elfogyasztásától számított 30 perc szükséges, és innentől 2-3 óráig hat. Önmagában ne, csak kiegészítőként használja, ha álmos!

Fel tudom ismerni, mikor kerülget az elalvás.

HAMIS. Az alvással összefüggő balesetek vezetőit vizsgáló tanulmány szerint az ilyen vezetők majdnem fele "csak kicsit" vagy "egyáltalán nem" érezte magát álmosnak a balesetek előtt. 

Mindig óvatosan vezetek, így nem számít, álmos vagyok-e.

HAMIS. Az óvatos vezetők is veszélyessé válhatnak, ha álmosak.  Egy átfogó kutatásban a vezetők 41%-a ismerte el, hogy már vezetett álmosan életében, egynegyedük pedig azt, hogy a múlt hónapban vezetett már olyan fáradtan, hogy nehéz volt nyitva tartania a szemét. Ezzel szemben a megkérdezettek 85%-a "teljesen elképzelhetetlennek" tartotta, hogy álmosan vezessen.

Az alkohol álmossá tehet.

IGAZ. Annak, aki nagyon fáradt, egy ital felér néggyel vagy öttel is. Ha nem aludt eleget  hét közben, és péntek este akárcsak egy vagy két italt fogyaszt, attól is veszélyesen álmossá válhat a hazafelé vezető úton.

Nincs szükségem sok alvásra.

HAMIS. A kutatások szerint napi hat óránál kevesebb alvás a hét végére komoly alváshiányt, -deficitet halmoz fel. Ez veszélyesen magas baleseti kockázatot teremt, mert akaraterővel nem lehet legyőzni az ilyen álmosságot, magától pedig nem múlik el. Az alvás ráadásul az éhségnél és a szomjúságnál is fontosabb életszükséglet. Az alvászavarok nagy része azonban gyógyítható. Keresse fel háziorvosát!

Ha álmos vagyok, hibákat követhetek el.

IGAZ. Álmosan romlik a döntéshozatal, érzékcsalódások léphetnek fel. A vezető azt hiheti, már elvégzett egy feladatot, amit valójában nem fejezett be. Nem veszi például észre, hogy rossz sávban halad, stb.

A fiataloknak kevesebb alvásra van szükségük.

HAMIS. A fiatalok alvási napirendje más, de a látszattal ellentétben több alvásra van szükségük, mint a felnőtteknek: nyolc helyett átlagosan kilenc órára.

Nincs lehetősége aludni?

Milliók küzdenek alváshiánnyal – többműszakos munka, másodállás, munka mellett végzett képzések, stb. miatt. Vannak, akik pedig hiába fekszenek le időben, fáradtan ébrednek, mert lappangó vagy nem kezelt alvászavarban szenvednek.

Ha a felhalmozott alváshiány magas szintet ér el, semmi sem tudja tovább ébren tartani: sem akaraterő, sem elfoglaltság, sem izgalom. Egy bulin például teljesen ébernek érezheti magát – de amint beül a járművébe, szenderegni, bóbiskolni fog. Ezen az elfogyasztott alkohol csak tovább ront - ez a háttere legtöbbször a diszkó-baleseteknek is.

Vezessen éberen, érkezzen meg épségben!

Néhány javaslat, hogyan kerülje el, hogy álmosan vezessen:

  • Ne vezessen, amikor fáradtságot érez: húzódjon félre és tartson szünetet!
  • Aludjon eleget, különösen éjszaka, mielőtt egy hosszú útra indul! Ne tervezzen be éjszakai vezetést egy egésznapos munkát követően!
  • Utazzon útitárssal! Egy éber utastárs észreveszi a fáradtság jeleit, és segíthet ébren tartani önt.
  • Tartson frissítő pihenőt! Térjen le az útról, egy kényelmes, biztonságos helyre, ha lehet, pihenőhelyre – semmiképp ne parkoljon le csak úgy az út mellett! Húzza fel a szélvédőt, zárja magára a járművet, dőljön hátra a vezetőülésben – és aludjon 20 percet, vagy többet! Ha felébredt, csináljon néhány tornagyakorlatot és fogyasszon koffeintartalmú italt!
  • Tervezzen szünetet minden második órában, vagy 100-150 kilométerenként – ha fáradt, akkor gyakrabban.

Vészjelek álmos vezetőknek:

  • Nehézséget okoz nyitva tartani a szemét és fókuszálni.
  • Nem tudja felemelve tartani a fejét.
  • Álmodozik vagy csapongó, összefüggéstelen gondolatai vannak.
  • Gyakran ásít vagy újra és újra dörzsöli a szemét.
  • Lesodródva találja magát a pályáról, vagy átsodródva a másik sávba.
  • Elmulaszt jelzéseket, vagy túlhajt a kijáratán.
  • Ingerlékeny és nyugtalan.
  • Lesodródik az útról, és ráhajt a terelőbólyákra.
  • Képtelen visszaemlékezni, mekkora utat tett meg, vagy mit hagyott el legutóbb.

Ha ezek közül egy is jellemző Önre, álmosabb, mint gondolja. Tervezzen pihenőhelyeket, alvásszüneteket az útjába!

Ha Ön folyamatosan fáradt, elképzelhető, hogy ez betegség vagy zavar tünete.

Egyre többen szenvednek olyan pihenésre káros problémáktól, mint a légzési rendellenességek, a stressz, a krónikus álmatlanság – vagy akár a narkolepszia, ahol a betegségben szenvedő váratlanul elalszik hétköznapi helyzetek alatt.

Ellenőrizze tüneteit:

- Hangosan horkol?

- Levegő után kapkod, illetve fuldoklik alvás közben?

- Nyolc óra alvás után sem érzi magát kipihentnek?

- Elalszik olyan szokatlan helyzetekben, mint a vacsora vagy a munkaidő?

- Nehezen tud elaludni vagy felébred az éjszaka közepén?

Ezek az alvászavarok lehetséges tünetei. Ha bármelyiket tapasztalja, keresse fel háziorvosát, vagy egy alvásspecialistát!

Szerző: dr. Karap Gergő (Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Pályaalkalmasság Vizsgálati Főosztály)