A közlekedési szakma legjobbjai - döntővel zárult az NKH Közlekedési Szakmai Vetélkedője


Gépjárműves szakterület   |  
2015.05.26.
A közlekedési szakma legjobbjai - döntővel zárult az NKH Közlekedési Szakmai Vetélkedője
A közlekedési szakma legjobbjai - döntővel zárult az NKH Közlekedési Szakmai Vetélkedője
A megyei fordulók után az országos döntővel fejeződött be a Nemzeti Közlekedési Hatóság hagyományos Közlekedési Szakmai Vetélkedője: a Hungaroringen a szakma krémje versenyzett a szakoktatóktól a vizsgabiztosokon át a közúti ellenőrökig.

A szakmai vetélkedő célja, hogy jelentős mértékben  hozzájáruljon a versenyzők szakmai fejlődéséhez, képességeik, felkészültségük fejlesztéséhez, a szakmai közösség épüléséhez, valamint olyan hasznosítható tapasztalatok megszerzéséhez, melyeket a mindennapi munka közlekedésbiztonságot érintő területein - mint a tudatos közlekedésre nevelés, a közlekedés biztonságának fejlesztése, a kulturált és biztonságos közlekedési morál kialakítása – sikerrel és hatékonyan alkalmazhatnak. 

Idén a közúti ellenőrök is beszálltak

A Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram keretében a Nemzeti Közlekedési Hatóság szervezésében és a Közlekedéstudományi Intézet közreműködésével létre jött vetélkedősorozatot nyolc évvel ezelőtt, 2007-ben rendezték meg először. Idén a közúti ellenőrökkel bővült és vált teljessé a verseny, vagyis négy kategóriában indulhattak a közlekedési szakemberek. A megyei döntők után a sorozat záróeseményét, az országos döntőt a Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumba álmodták a szervezők, ahová a megyei vizsgacentrumokban rendezett fordulók legjobbjai juthattak be.

„Önök profik, a legjobbak az országban"

„Közlekedésbiztonsági szempontból ez az NKH egyik legfontosabb rendezvénye, hiszen nagyon nem mindegy, mekkora tudású, milyen szakmai tapasztalatú emberek tartják országszerte a képzéseket. Önök profik, a legjobbak az országban, ezért biztos vagyok abban, hogy magas színvonalú verseny lesz" – adta meg az alaphangot Somogyi Gábor, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöki kabinetjének vezetője.

„Jó úton járunk, a magyarországi közlekedésbiztonsági helyzet összességében sokat javult az utóbbi évtizedben, amiben kollégáink munkája is benne van. Tavaly azonban sajnos megállt a javulás, nőtt a közúti közlekedési balesetben elhunytak száma, ami jelzi, van még tennivalója az NKH-nak is" – értékelt Érsek István, a Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal vezetője,  a verseny főszervezője, aki elmondta: a hatóság ezzel a szakmai viadallal is hozzá kíván járulni ahhoz, hogy szakemberei a korábbinál is magasabb szinten végezzék munkájukat. „Öröm látni a kollégákat és lelkesedésüket, hiszen csak közösen tudunk tenni a balesetek, tragédiák csökkenéséért" – mondta.
A szakmák szerint szelektáló programok több helyszínen zajlottak, az elméleti teszt után következtek a gyakorlati feladatok, amelyek a kategóriáknak megfelelően jelentősen különböztek egymástól.

Cseles feladatsor

A vizsgabiztosoknak és szakoktatóknak összeállított  igen változatos ügyességi feladatoknál többek között sávváltás, cseles parkolás, saroktolatás, illetve a csúszó pályán rántópaddal elrántott gépjármű úton tartása is szerepelt.   A feladatok kialakításánál szempont volt, hogy a szokásos ügyességi gyakorlatok mellett újdonsággal is szolgáljon a versenyzőknek. Így a vizsgabiztosok egyből egy térérzékelést tesztelő feladattal nyitottak: egy imitált garázskaput kellett a távirányítóval olyan szélesre nyitniuk, hogy gépjárművük visszapillantó tükre behajtáskor egyik és másik oldalon is maximum öt centiméterre legyen a garázskaputól. Az egyik legösszetettebb feladatnak pedig az bizonyult, amikor egy infraérzékelők által határolt területen kellett két tolatásból megfordulni. Aki kilógott az emberi szem által nem érzékelhető placcról, azt sziréna figyelmeztette. 

Bárcák, jelölések tengerében

A közúti ellenőröket Rada Imre, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Jármű Módszertani Főosztályának  jármű módszertani vezető referense állította nem kis kihívás elé. Az egyik ilyen feladatban a  tehergépjármű platóján látszólag szabályosan helyezte el a különböző szállítmányokat, a közúti ellenőröknek pedig a szemrevételezés után igen-hamis állításokkal kellett véleményezniük a látottakat. Például azt, hogy a veszélyes anyag szállítása szabályszerűen történik-e, a bárcák, jelölések, megfelelnek-e az előírásoknak, vagy éppenséggel azt, hogy a hevederek szakítószilárdságát jelző címke szerint a szabályos-e a szállítmány rögzítése.
A műszaki vizsgabiztosokat egy sátorban lefüggönyözött  Pannonia 21-es motorkerékpár várta, a  versenyzőknek azt kellett kiszúrniuk,  miért nem mehet vizsgára a kétkerekű. A tachográf műszaki adatainak lekérése, azok speciális értelmezése szintén nehéz feladat elé állította a műszaki vizsgabiztosokat.

A család is jól szórakozott

„Az eredményhirdetésig tartó időszak a versenyzőket kísérő családtagoknak sem telt eseménytelenül, a gyerekeket szimulátorok, tesztek, mini KRESZ park, lábbal tekerhető gokart, KRESZ kirakós és színező, bolond bicikli és egyéb fejlesztő játékok szórakoztatták. Sőt: a vállalkozó kedvű családok még a Hungaroring F1-es aszfaltcsíkján is körözhettek egyet személygépkocsijukkal.

Komoly díjeső, értékes ajándékok

A kategóriák győzteseinek és helyezettjeinek jókedvét az erkölcsi és szakmai elismerés mellett a komoly jutalom is emelhette. A dobogós versenyzőknek az NKH mentességet ajánlott fel a soron következő kötelező továbbképzés alól a közúti járművezető szakoktatók, közúti járművezető vizsgabiztosok és a műszaki vizsgabiztosok kategóriájában. A fődíj mellé a győztesek még egy prémium vezetéstechnikai kurzusra érvényes belépőt, valamint 15 ezer forintos MOL utalványt, Harley Davidson fesztivál- valamint Forma I-es belépőt is hazavihettek. De még a tizedik helyezettek is MOL utalvánnyal vigasztalódhattak.

A Közlekedési Szakmai Vetélkedő 2015 legjobbjai

Közúti járművezető szakoktatók
1. Fazekas Péter István
2. Maksa Miklós
3. Ott Árpád
 

Közúti járművezető vizsgabiztosok
1. Gulyás Péter
2. Balasi Zoltán István
3. Szücs András

Műszaki vizsgabiztosok
1. Kónya Zsolt Lajos
2. Kovács Attila
3. Boroznaki Zsolt és Horváth Zsolt

Közúti ellenőr
1. Farkas Gábor
2. Katona János
3. Bali Gábor


A képgalériát megtekinthetik itt.

A győztesekkel készült interjúkat megtekinthetik itt.