A korszerű világítóberendezések helyes használata


A korszerű világítóberendezések helyes használata
A korszerű világítóberendezések helyes használata
Európa több országában jó látási viszonyok mellett is előírás a tompított fényszóró, vagy a nappali menetjelző fény használata a mozgó járműveken.

Magyarországon a KRESZ előírásai alapján a forgalomban részt vevő járműveket éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani. Lakott területen kívüli úton a forgalomban résztvevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, a motorkerékpárt, a mezőgazdasági vontatót és a tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.

A korszerű járművek mind automata kapcsolású fényszóróval, mind pedig nappali menetjelzővel rendelkeznek.

A nappali menetjelzők bevezetése kiküszöbölte a gyári automata fényszórók használhatóságának azt a hiányosságát, hogy az automata fényszóróvezérlés működését csak a sötétség befolyásolta. Automata állásba tekerve a fényszóró-kapcsolót, a meghatározott fénymennyiség alatt ugyan bekapcsolja a tompított fényt és a hátsó  helyzetjelző lámpákat, de fogalma sincs a járműnek arról, hogy városban, vagy azon kívül halad-e. Erre nyújt megoldást a folyamatosan világító, nappali menetjelző lámpa.

A nappali menetjelző rendszerekkel kizárólag a járművek szemből történő láthatóságát javították jelentősen, de ezek nem segítik elő a jármű hátulról történő biztonságos érzékelhetőségét, különösen egy nyári zápor idején.

Nyáron, esős időben, illetve a járművek által felvert vízfüggönyben nem feltétlenül alakul ki olyan fényviszony, amely elegendő a világítás automatikus bekapcsolásához.

Fontos tehát, hogy nem megfelelő látási viszonyok között minden esetben meg kell győződni arról, hogy a jármű kivilágítása az összes irányból megfelelő-e. Különös figyelmet igényel, hogy a jármű hátsó világítása is (ködlámpa is) bekapcsolt állapotban legyen!

Szerző: Jánossy Tamás (Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Jármű Módszertani Főosztály)