Figyelemfelhívás a figyelmetlenségre


Gépjárműves szakterület   |  
2015.07.14.
Figyelemfelhívás a figyelmetlenségre
Figyelemfelhívás a figyelmetlenségre
Napjainkban a közúti balesetek jelentős százaléka a járművet vezető figyelmének elterelődése miatt következik be. Az autókban egyre több a figyelem elterelésére alkalmas, pillanatnyi zavar okozására képes elektronikus eszköz, így a jövőben erre az okra visszavezethető balesetek arányának növekedésére sajnos számítani lehet.

Ilyen eszközökre példaként említhetőek a beépített, hangvezérelt funkciók, a szélvédőt grafikus megjelenítőként használó technológiai megoldások, az egyéb vezetést támogató rendszerek és az okostelefonok.

A témában az Egyesült Államok egyik legnagyobb közúti közlekedési biztonsággal foglalkozó alapítványának (American Automobile Association Foundation for Traffic Safety) megbízásából az Iowa-i egyetem készített egy tanulmányt, amelynek keretében 2007 és 2013 között 1 691 olyan balesetet tudtak megvizsgálni, ahol az autóba be volt szerelve az utastérről felvételt készítő kamera.

Az elemzett felvételek alapján megállapították, hogy az esetek mintegy 58%-ában a baleset bekövetkezése a vezető figyelemvesztésére és a vezetéshez nem kapcsolódó tevékenység végzésére volt visszavezethető. Ezen tevékenységek %-os megoszlása a következőképpen alakult:

  • a szállított utasokkal való interakció: 15%
  • mobiltelefon használata: 12%
  • az autóban lévő tárgyra való figyelés: 10%
  • az autón kívül lévő személyre, állatra vagy egyéb dologra való figyelés: 9%
  • ének és mozgás a lejátszott zenére: 8%
  • sminkelés, fésülködés: 6%
  • tárgy után való nyúlás: 6%
  • egyéb: 34%.

A vezető figyelmetlenségét további tanulmányok is a balesetek fő okaként azonosították. 2012-től kezdve az osztrák rendőrség kiemelt figyelmet fordít a személyi sérüléssel járó balesetek kiváltó okainak elemzésére és azóta is minden évben növekedést állapítottak meg a figyelemelvonás miatti balesetek részarányában. Az osztrák képzési szabályok szerint a jogosítvány megszerzését követően a kezdő vezetőknek részt kell venniük egy közlekedés-pszichológiai foglalkozáson, ahol a figyelem közlekedés közbeni fenntartása hangsúlyos témaként szerepel. A foglalkozásokat tartó pszichológusok idei első negyedéves felmérésük során 2 130 kezdő vezetővel végeztek a témához kapcsolódó interjút, és megállapították, hogy 19,4%-uk csak majdnem, 6,1%-uk pedig már ténylegesen okozott figyelmetlenség miatt balesetet. A fő figyelemelterelési okokként a mobiltelefonon történő beszélgetést (19%), az sms-ezést (16,2%), az egyszerű elkalandozást (15,7%), a szállított utasokat (15,4%), a zenehallgatást (10%), a gps beállítását (4,3%), illetve az étkezést (2,6%) jelölték meg.

A kutatások tapasztalatainak következtében az osztrák szakemberek jelenleg egy pszichológusok által kidolgozott impulzus-kezelési modulnak a képzési rendszerükbe történő beépíthetőségét vizsgálják, amelynek tervezett eszközei között az egyénre szabott motivációs és koncentrációs készségek fejlesztése, illetve a gyakorlati oktatás során a vezetés közben előforduló speciális zavaró hatások szimulálása, így azok tudatos kiszűrésének oktatása szerepel.

Forrás: Dr. Gregor Bartl: How to deal in the future with accident cause number one: Inattention - 47th CIECA-Congress on May 8th 2015, Berlin

Képek forrása: www.tcblog.treucar.com, www.beaconnews.ca

Fordította: Bencs Zsuzsanna (Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Pályaalkalmasság Vizsgálati Főosztály)