Józan húsvét: veszélyes kombináció az alkohol és a vezetés
A Nemzeti Közlekedési Hatóság kiemelt feladatának tartja a prevenciót, vagyis a megelőző tájékoztatást olyan nem mindennapi információkkal - főleg közlekedéspszichológiai tényezőkre vonatkozóan -, amelyekkel nem gyakran találkozhatnak az állampolgárok. Az alkohollebontás folyamatával, a drogok hatásaival és a mikroalvással foglalkozó szórólap éppen e célból készült a Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Gépjármű-Közlekedési Hivatalának pszichológus kollégái bevonásával.
A tévhitek eloszlatása talán az egyik legmeghatározóbb feladat:
ð „Egy pohár, az semmi": nem igaz, hiszen már 0.05-0.06 ezrelékes véralkoholszint mellett is észlelhetők az alkohol hatásai. (koncentrációs képesség gyengülése, reakcióidő növekedése, kiszámíthatatlan viselkedés)
ð „Egy korsó sör kevésbé árt meg, mint egy feles": nem igaz, hiszen egy korsó átlagos sör 20 g alkoholt tartalmaz, ezzel szemben pedig fél dl tömény ital 16 g-ot.
ð „A kávé, a hideg zuhany és a mozgás kijózanít": előbbiek nem gyorsítják fel a szervezetünkben a lebontást, mindezek csak pillanatnyi felfrissülést okozhatnak, amely azt a téves érzést kelti bennünk, hogy kijózanodtunk, ez azonban közel sincs így!
A felszívódás időtartamára vonatkozóan szintén kevés információval rendelkeznek a gépjárművezetők. A tájékoztató szóróanyag segít az értékek meghatározásában, és útmutatást nyújt a megfelelő vezetési állapot eléréséhez.
Az alkohol erőteljesen befolyásolja az emberi képességeket és készségeket a gépjárművezetés során. Ezeknek a tényezők pedig éppolyan lényegesek az autó irányításához, mint a jármű hibátlan műszaki állapota.
Ø Érzékszervek: beszűkült látótér, szemmozgás és a szem alkalmazkodásának lassulása a változó fényviszonyokhoz, a különféle távolságokhoz.
Ø Észlelés: figyelmi problémák, környezeti ingerek érzékeléséhez szükséges idő hosszabbodása, a sebesség- és a távolságbecslés romlása.
Ø Mozgás: a vezetéshez szükséges kéz- és lábmozgások összehangolásának és a finommozgások végrehajtásának nehézsége.
Ø Gondolkodás: az ingerek és információk nem megfelelő módon történő érzékelése és feldolgozása, valamint a döntési és végrehajtási folyamatok elégtelensége.
Mivel a prevenció mellett a szankció is hangsúlyos, hatékonyabban és eredményesebben tudunk együttműködni a Rendőrséggel és az Országos Polgárőr Szövetséggel, közösen segítve elő a biztonságos közlekedést a közutakon.
A személygépjárművek megfelelő műszaki állapota csökkentheti a veszélyt, ezért úgy véljük, a műszaki állapotellenőrzés ugyanolyan fontos, mint az alkoholos befolyásoltság felmérése.
Az akció során nemcsak a gépjárművekre, hanem a biciklisekre is gondoltunk, hisz az utóbbi időben a kerékpározás igencsak elterjedt hazánkban. Mivel a kétkerekű közlekedési eszközök használatában is sok rizikó rejlik, fontos a szabályok megfelelő szintű ismerete és a KRESZ előírásainak betartatása az ő esetükben is.
A szezonális jelenlét és az utakra való kivonulás tehát elengedhetetlen közlekedésbiztonsági szempontból. Április 17-én és 18-án a megyei (fővárosi) kormányhivatalok közlekedési felügyelőségeinek munkatársai az adott megyei (fővárosi), illetve helyi rendőri szervekkel, és a helyi polgárőr szervezetekkel együtt összesen 67 helyszínen lesznek megtalálhatóak az országban.
Az ittas vezetés veszélyeivel kacsolatos tájékoztató kiadványunk itt letölthető:
Vissza a tetejére