A nagykategóriás képzés hatékonysága az Egyesült Államokban


A nagykategóriás képzés hatékonysága az Egyesült Államokban
A nagykategóriás képzés hatékonysága az Egyesült Államokban
Az Amerikai Egyesült Államok egyik legfontosabb, közúti közlekedéssel foglalkozó, szakmai szervezete, a Transportation Research Board készített egy nagykategóriás-képzés hatékonyságával foglalkozó tanulmányt a 2010-es éves elején.

Az ország vonatkozó jogszabályainak előírásai meglehetősen nagy szabadságot adnak a képzéssel foglalkozó intézményeknek a képzési programjuk kialakítására, így a tanulmány egyik legnagyobb kihívása a rengeteg különböző program számbavétele, kategorizálása és az összehasonlításukat lehetővé tévő módszertan kidolgozása volt. A kutatási szempontok egységesítését és az összehasonlító módszertan kidolgozását a vizsgált képző intézmények inhomogenitása is nehezítette, ugyanis volt közöttük olyan szervezet, amely vagy a kezdő vezetők, vagy a kifejezetten hivatásos tehergépjármű-vezetők és buszvezetők, vagy a speciális felépítményű járművek vezetőinek oktatására specializálódott.

A kutatás keretében egy kérdőív került kiküldésre, amelyek két fő célja az volt, hogy információt gyűjtsenek a képzési szolgáltatást nyújtó cégek napi tevékenységéről, illetve megtudják, hogy a képzést végző oktatók hogyan értékelik az oktatási módszereik hatékonyságát.

Bár mindössze 42 érdemben feldolgozható kérdőív került megfelelő színvonalon kitöltésre, a válaszok tartalmi egységessége és a témában végzett egyéb felmérések eredménye alapján a kérdőívek hasznosnak és valós tapasztalatok összegyűjtésére alkalmasnak bizonyultak.

Az adatszolgáltatók közül 7 szervezet több, mint ezer, 2 szervezet ötszáz és ezer közötti, 3 szervezet kétszázötven és ötszáz közötti, 6 szervezet száz és kétszázötven közötti és 24 szervezet körülbelül száz fő tehergépjármű-, illetve autóbuszvezetőt képez ki, így elmondható, hogy a szervezetek mérete alapján létrehozott csoportok mindegyike képviselve volt a mintavétel során.

A képzés hatékonyságának mérésére öt hatékonysági kategóriát hoztak létre (Nem hatékony – Kevésbé hatékony – Hatékony – Nagyon hatékony – Leghatékonyabb), amelyekkel a különböző, alkalmazott módszereket kellett a válaszadóknak jellemezni. A módszerek értékelését az alábbi táblázat mutatja be:

Az értékelések alapján megállapítható, hogy a képzési szolgáltatást kínáló szervezetek speciális oktatási szakterületüktől függetlenül alapvetően hatékonynak és megfelelőnek tartják az oktatási módszereiket, és az előzetes várakozásoknak megfelelően a forgalomban történő vezetést tartják a képzés legfontosabb és leghatékonyabb részterületének.

forrás: http://onlinepubs.trb.org

képek forrása: www.gobytrucknews.com, www.doronprecision.com