Több száz gyermek a zánkai közlekedésbiztonsági napon


Több száz gyermek a zánkai közlekedésbiztonsági napon
Több száz gyermek a zánkai közlekedésbiztonsági napon
A gyermekek tisztában vannak az alapvető közlekedési ismeretekkel, amit a javuló baleseti statisztikák is igazolnak, ám a felvilágosító közlekedésbiztonsági kampányoknak mindaddig folytatódniuk kell, amíg egyetlen gyermek is közlekedési baleset áldozata lesz, hangzott el a IV. Zánkai Közlekedésbiztonsági Napon.

Vigyázz! Kész! Közlekedj! – Negyedszer rendeztek közlekedésbiztonsági napot Zánkán az Erzsébet-program keretében üdülési lehetőséget kapott több száz gyermeknek. A Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram egyik legnagyobb gyermekrendezvénye ezúttal is a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium védnöksége mellett, a szakmai háttérintézmények, a Közlekedéstudományi Intézet, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Rádió és Segélyhívó Országos Egyesület és az ORFK - Országos Balesetmegelőzési Bizottság társszervezésében jött létre.

A biztonság javítása a cél

A rendezvény a 6-18 éves korosztályra fókuszált, és a fiatalok önálló közlekedésének biztonságossá tételét igyekezett elősegíteni elméleti és gyakorlati ismereteik bővítésével. A Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram 2015-2016. évi célkitűzései között szerepel többek között a gyermekek közlekedésre nevelése, a közlekedő gyermekek biztonságának javítása, kiemelt hangsúlyt fektetve az észlelhetőség fokozására, a védősisak használatára. A Gyermekút – Gyermekvilág Program részeként a szakemberek a zánkai üdülőváros strandján, illetve a kikötő melletti területen kerékpáros ügyességi pályákkal, freestyle bemutatókkal és egyéb rendezvényekkel várták a fiatalokat. A szakemberek bemutatták a korosztálynak szóló, a közlekedésre nevelés rendszerében megvalósított törekvéseiket, intézkedéseiket, programjaikat. 

Az iskolai közlekedésre nevelés megújítása

Az eseményen jelentőségét hangsúlyozta Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke, aki elmondta: a zánkai találkozó a közlekedési hatóság számára különösen jelentőségteljes kérdés. A Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram tartalommal való megtöltésében karöltve dolgozunk a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal, és mondhatom, hogy az elmúlt évek eredményei igazolják is a közösen tett erőfeszítéseket. Közös rendezvényeink, kiadványaink, közlekedési versenyeink egyaránt szolgálják  valamennyi közlekedő csoport érdekét, felnőttet és gyermeket egyaránt. Zánka azonban egyértelműen a gyermekek közlekedésbiztonságáról, közlekedésre neveléséről szólt, ez az a fórum, ahol kiállításaink és programjaink révén közvetlenül is megmutathattuk, mitől is kívánjuk óvni őket. Mindannyian azon dolgozunk, hogy a lehető legalacsonyabb szintre szorítsuk a gyermekbalesetek számát" – fogalmazott Győri Gyula, aki eddigi erőfeszítéseik közül kiemelte az iskolai közlekedésre nevelés rendszerének megújítását. Mint mondta, ennek megteremtették valamennyi jogszabályi, törvényi és intézményi feltételét. A korábbi évekhez képest több forrást biztosítottak a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramon keresztül a közlekedésbiztonság javítására, megteremtették az állami intézmények közös, összehangolt és koordinált fellépésének feltételeit. A közúti közlekedésbiztonsági munka legfontosabb eleme az emberi tényezők kezelése, mert a balesetek túlnyomó része a közlekedők felelőtlen vagy szabályszegő magatartására vezethető vissza. A szabálykövetési hajlandóság fokozása kulcskérdés.

Az NKH Közúti-gépjármű Közlekedési Hivatala ezúttal is a közlekedésbiztonság fontosságára hívta fel a figyelmet a gyermekek életkorának megfelelő KRESZ-tesztekkel, a pedálos gokarttal, illetve a fiatalabb korosztály érdeklődését szemlátomást kiérdemlő programokkal, színezőkkel, közlekedésbiztonsági társasjátékokkal. A kerékpáros teszt népszerűsége pedig egyúttal jelezte, a biciklizés valóban reneszánszát éli. A helyes megfejtők közlekedésbiztonsági ajándékokat kaptak.
 

Egyre kevesebb gyermeket ér közlekedési baleset

Az ORFK - Országos Balesetmegelőzési Bizottság a kezdetektől jelen volt a fesztivál életében, amit Kiss Csaba főtitkár igen helyénvalónak tartott. „Négy éve azzal a céllal vettünk részt az akkor induló kezdeményezésben, hogy bemutassuk a gyerekeknek: közlekedési ismereteket játékos formában is el lehet sajátítani. Akkor még csak azok a szervezetek jelentek meg, amelyek hivatalból foglalkoztak a kérdéssel. Mára sokat változott a helyzet, legnagyobb örömünkre számtalan civil egyesület és egyéb szervezet csatlakozott a kezdeményezéshez, így a közlekedésbiztonsági nap komplex programmá nőtte ki magát." Kiss Csaba elmondta, az OBB minden esztendőben építkezett a korábbi fesztiválok tapasztalataiból. A gyerekeknek feltett tematikus kérdésekre adott válaszokból leszűrték, hogy az egyes korosztályoknak melyik közlekedést érintő területen hiányos a tudása. „Tavaly például egy tesztkérdésnek köszönhető derült ki, a gyerekek jelentős része másképp értelmezi a jobbkéz szabályt, mint ahogy az a KRESZ-ben szerepel. Ezt a felismerést az idei programunkba is beépítettük" – mondta a főtitkár, aki megerősítette: a magyar gyermekek közlekedési ismeretei az iskolai oktatás révén alapvetően elfogadható szinten vannak, amit a csökkenő baleseti statisztika is igazol. Évről-évre kevesebb gyermeket ér közlekedési baleset, akit igen, annak 60-70 százaléka gépkocsiban ülve szenved balesetet. Önállóan közlekedő gyermeket szerencsére egyre ritkábban ér végzetes baleset. Júliusig négy gyermek vesztette életét közúti közlekedési balesetben, ebből három áldozat gépkocsiban ülve szenvedett halálos balesetet. Ami pont néggyel több, mint az elfogadható szám, ezért amíg ez a szám nem nulla, addig az OBB-nak is lesz feladata, fogalmazott Kiss Csaba. Elmondta, az Iskola Rendőre programban 2800 intézményben 2200 kollégával vannak jelen a különböző oktatási intézményekben. A rendőrök a pedagógusokkal együtt sokat tesznek a gyermekek közlekedési ismereteinek elmélyítéséért. Kiss Csaba azt is elújságolta, hogy a Sulimoped program révén 240 gyermek zánkai táborozását tették lehetővé, a gyerekek pedig plusz vezetéstechnikai képzést kaptak a Safety Hungary instruktoraitól.

A vihart nem elég jelezni

Dobai Sándor, a Rádiós Segélyhívó Országos Egyesület elnöke szerint zánkai jelenlétüket az elmúlt napok eseményei is indokolttá tették, ugyanis a szaharai meleget gyakran orkánszerű szél és vihar szakította meg. Akiket a hirtelen változó időjárási körülmények a vízen érnek, azok könnyen vészhelyzetbe kerülhetnek. „A mi feladatunk, hogy az előre jelzés biztonságosan üzemeljen. A Balaton mellett a Velencei tavon, a Fertő tavon, a Tisza tónál üzemeltetünk viharjelző szolgálatot. Tapasztalataink azonban azt mutatják, a vihart nem elég jelezni, a szabályokat be is kell tartaniuk az embereknek" – összegezte a viharjelzés fontosságát Dobai Sándor. Elmondta, a 31 stabil és 15 mobil viharjelző állomás elsősorban a vízen lévőknek szól. A gyerekekkel minden évben a viharjelzés fokozatairól szóló teszteket töltetnek ki, amelyeket kiértékelnek, és ezek eredményeit folyamatosan beépítik ismeretterjesztő programjaikba.

Elmélet után jött a gyakorlat

A zánkai tábor lakói persze az elmélet mellett a gyakorlatban is kipróbálhatták a megszerzett ismereteket: a kerékpáros ügyességi pálya mellett rajz versenyen vehettek részt, a KRESZ tesztek révén elméleti közlekedési ismereteiket bővíthették, de megismerkedhettek az elsősegélynyújtás, a kerékpáros ügyességi pályák használatával, illetve a balatoni viharjelző szolgálat működésével, valamint a vízirendészet munkájával, a szakszerű életmentéssel is.