Megrendezték az első hivatalos drónbajnokságot


Légügyi Szakterület   |  
2016.04.04.
Megrendezték az első hivatalos drónbajnokságot
Megrendezték az első hivatalos drónbajnokságot
A készülőben lévő, részletes szabályozás megszületéséig egyelőre nehézségekbe ütközik a drónok szabályos reptetése, a hét végén azonban legálisan is lehetett jeleket karcolni az égre: Velencén, a Velence Korzó homokos partján rendezték az első hivatalos versenyt.

A Magyar Drón Egyesület a hétvégén bonyolította le az első hivatalos Magyar Multirotoros Drónbajnokságot. A távirányítású repülő drónokkal versenyzés a legfiatalabb technikai sport, a trükköket a versenyzők néhány centivel a föld felett, akadályok között manőverezve vezetik elő. A légi parádéhoz drága és egyre összetettebb technikai háttérre, és komoly előképzettségre, illetve gyakorlásra van szükség. Az úgynevezett FPV, tehát first person view irányítás lényege, hogy a drónra szerelt kamera képét a pilóta egy fejre húzott speciális szemüvegen (kijelzőn) látja, így olyan érzése van, mintha ő maga is a gépén ülne. Mintha egy számítógépes játékban venne részt, azzal a különbséggel, hogy itt sokkal jobb a grafika és nem lehet visszatölteni a mentett állást, vagy visszapörgetni az időt egy félresikerült manőver után. Így aztán a versenyzés sokkal komolyabb felelősséggel, egyúttal nagyobb adrenalinnal jár.

Bonyolult pályán

Jóllehet, a fiatal sportágat néhány éve űzik csak, mégis félelmetes technikai és versenyzői tapasztalat gyűlt már össze. A kimondottan versenyzése, egyedileg épített négyrotorosok néhány száz grammot nyomnak, a másodperc tört része alatt gyorsulnak 50-60 kilométer per órás sebességre. Az pilóták tudása lenyűgöző, reakcióidejük messze az átlag fölötti. A velencei pályán 400 méteres köröket kellett megtenniük a gépeknek, a pályát három kapu (ezek alatt kellett átrepülni néhány centiméterrel a föld fölött) és öt zászló (ezeket kerülgetni kellett) nehezítette.

A rendező szerint a hatóság segítőkész

„A drónverseny igazi szenzáció, óriási potenciál van benne, ezért is örülünk nagyon, hogy a hazai futamot itt rendezik, Velencén" – mondta L. Simon László. Dr. Papp Gyula ezredes, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Állami Légügyi Főosztályának vezetője annyit tett hozzá: a Nemzeti Közlekedési Hatóság közreműködésével rendezték a viadalt, így ellenőrzött körülmények között, biztonságban versenyezhetnek a drónok, amiben a Hatóság is szívesen vesz részt, hiszen a huszonegyedik század a drónokról szól majd".

A Magyar Drón Egyesület elnöke, Bársony Péter megjegyezte, napról napra nő a terület iránt érdeklődők száma. Mint mondta, a robbanásszerű növekedés miatt lehetőséget kívántak teremteni arra, hogy ne csak hakniszerűen szerveződjenek versenyek. Céljuk, hogy olyan modellt építsenek fel, amely megteremti a szabálykövető versenyzés platformját. „Nagy öröm volt számunkra, hogy megkeresésünk nyitott fülekre talált a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál, amelynek szakemberei segítőkészek voltak, és ahogy a nemzetközi szabályozást néztük, nem vagyok benne biztos, hogy Magyarország nincs a top5-ben a biztonság és az előkészítés terén" – nyilatkozta az elnök a velenceitoonline oldalnak.

Egyelőre nincs külön jogszabály

Magyarországon pillanatnyilag nincs a drónokra vonatkozó külön jogszabály, de a törvényi  szabályozás előkészítése már elkezdődött. A törvény hatálybalépéséig a drónok használata csak egyedi engedély alapján lehetséges, amelyet a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala ad ki. Az NKH Légügyi Hivatala révén vesz részt a jogszabály-előkészítés folyamatában. A szabályozást azért nagyon nehéz megalkotni, mert igen nagy spektrumot kénytelen felölelni. A drónok közötti kategóriák felállításától a repülő szerkezetre vonatkozó minőségi elvárásokig, a reptetést végző esetleges vizsgáztatásától a technikai paraméterek rögzítéséig kell kiterjednie a szabályozásnak. Ozoli Zoltán, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalának főmérnöke elmondta, az első hivatalos drón bajnokság azért jelent áttörést, mert a nézőknek és a versenyzőknek is bebizonyította: megfelelő előkészítéssel és a biztonsági szabályok betartásával ki lehet küszöbölni a baleseteket. „Az érdeklődők megtapasztalhatták, hogy nem veszélytelen játék a reptetés, Velencén a rosszul navigált drónoktól egy háló védte meg a nézőket attól, hogy közéjük csapódjanak. A tudatformálás miatt volt fontos egy ilyen nagy figyelemmel kísért rendezvényen demonstrálni, hogy a biztonsági előírások betartása esetén el lehet kerülni a baleseteket" – fogalmazott Ozoli Zoltán. A hatóság a légtérbiztosítással, a verseny koordinálásával, illetve a gépátvételkor esedékes biztonsági ellenőrzésekkel járult hozzá ahhoz, hogy a nézők és a versenyzők feledhetetlen közösségi élménnyel távozhassanak.

Tesztelik a javaslatot

Ozoli Zoltán elmondta, a törvényi szabályozás előkészítés zajlik, a jogalkotó NFM, a közlekedési hatóság Légügyi Hivatala mellett a HungaroControl, illetve a Közlekedésbiztonsági Szervezet tudására is támaszkodik a törvényalkotás során. A szakemberek a héten egy több napos kitelepülésen egy zárt területen tesztelik, csiszolják, véleményezik az eddig elkészült törvényjavaslatot. 

Az eseményről készült képek megtekinthetőek a Képgalériában.