Drónverseny a Hungaroringen


Légügyi Szakterület   |  
2016.05.18.
Drónverseny a Hungaroringen
Drónverseny a Hungaroringen
A Hungaroring célegyenesében rendezték a magyar drónbajnokság, a Drone Racing Hungary második futamát. A közlekedési hatóság szakembereivel segítette a verseny balesetmentes lebonyolítását.

„Nekünk kicsit szokatlan, hogy nem az aszfalton, hanem fölötte száguldoznak, de a Hungaroring szívesen befogad minden olyan úttörő kezdeményezést, amely a motorizációt képviseli. Pláne, ha ez Forma-1-es színvonalú" – köszöntötte Gazsi Júlia, a Hungaroring Sport Zrt. vezérigazgató-helyettese a Drone Racing Hungary második futamának versenyzőit az aszfaltcsík célegyenesében kiépített pályán.

Az önmagában nyolcast formázó pályát eleve nehéz volt teljesíteni, ráadásul a szervezők tovább bonyolították a pályát az első, velencei versenyhez képest: egy rögzített fa kapu keresztléce alatt, illetve felett kellett átreptetni a szerkezeteket. A távirányítású repülő drónokkal versenyzés a legfiatalabb technikai sport, a trükköket a versenyzők néhány centivel a föld felett, akadályok között manőverezve vezetik elő. Az úgynevezett FPV, tehát first person view irányítás lényege, hogy a drónra szerelt kamera képét a pilóta egy fejre húzott speciális szemüvegen (kijelzőn) látja, így olyan érzése van, mintha ő maga is a gépén ülne. Mintha egy számítógépes játékban venne részt, azzal a különbséggel, hogy itt sokkal jobb a grafika és nem lehet visszatölteni a mentett állást, vagy visszapörgetni az időt egy félresikerült manőver után.

A hatóság támogatja a kezdeményezést

Magyarországon pillanatnyilag nincs a drónok civil alkalmazásának követelményeire vonatkozó külön jogszabály, de a törvényi  szabályozás előkészítése már elkezdődött. A törvény hatálybalépéséig a drónok használata csak egyedi engedély alapján lehetséges, amelyet a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala ad ki. Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke is a drónokat övező felemás helyzetet emelte ki. „Amikor felkértek bennünket, hogy támogassuk a rendezvényt, elgondolkoztunk, hogy a hatóság miben tud segíteni. Mi úgy döntöttünk, a szolgáltatói hatóság jelleget erősítve az együttműködésre helyezzük a hangsúlyt, amit jelez, hogy kollégáink is dolgoznak az eseményen. Az intelligens együttműködés hívei vagyunk, és azt tapasztaltuk, hogy a drónbajnokság szervezői magas szintű szakmai minőséget képviselnek, amiben mi is szívesen részt veszünk. A drónversenyzés újdonság, és méltán népszerű, hiszen nagyon látványos. Örömmel állunk minden olyan kezdeményezés mellé, amelynek köszönhetően ezek a repülő szerkezetek szervezett és biztonságos körülmények között mérhetik össze gyorsaságukat" – nyilatkozta Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke, a sorozat fővédnöke. Ozoli Zoltán mérnök ezredes, az NKH Légügyi Hivatalának légügyi elnökhelyettese a boxutcában koordinálta a gépátvételt, ami plasztikusan azt jelentette, hogy csak a műszakilag alkalmas, kifogástalan állapotú drónokat engedte a versenypályára.

Már 46 induló nevezett

Bársony Péter, a Magyar Drón Egyesület elnöke megjegyezte, napról napra nő a terület iránt érdeklődők száma. Mint mondta, a robbanásszerű növekedés miatt lehetőséget kívántak teremteni arra, hogy ne csak hakniszerűen szerveződjenek versenyek. Céljuk, hogy olyan modellt építsenek fel, amely megteremti a szabálykövető versenyzés platformját. Az idei bajnokság második futamára 46 induló nevezett, többen külföldről érkeztek. Reményei szerint néhány éven belül a Red Bull Air Race mintájára szerveződő világkörüli show övezi a drónversenyeket. Az első lépéseket már megtették, Dubaiban a Világkupán egymillió dollárt vitt haza a 15 éves angol győztes. Utóbbi valóban jelzi, hogy a drónverseny lehet a XXI. század Forma-1-es sorozata.

ZsolteeFPV a pontverseny élén

Az abszolút kategóriában a leggyorsabb a horvát Ironic GTI volt, aki csak azért utazott négy és fél órát Horvátországból, hogy a magyar F1-es pályán próbára tehesse tudását. „A helyszín elképesztő, és ez a nyolcast formázó pálya is nagyon feküdt nekem – nagyon gyorsan lehetett rajta repülni. Szerencsére nem volt technikai problémám, úgyhogy nagyon élveztem az egész napot. A szél is csak a visszafordítókban volt zavaró, a kapuk között és az egyenesekben egyáltalán nem" – nyilatkozta Ironic GTI, aki mögött a szlovák Loopy SVK végzett.

Az abszolút harmadik helyezett és egyben a magyar értékelés győztese ZsolteeFPV (Ilyés Zsolt), aki szintén azt emelte ki, milyen nagyszerű érzés volt megméretni magát azon a pályán, amelyen a Formula–1-esek száguldanak. „Az első futam technikás pályájához képest ez sokkal gyorsabb volt, úgyhogy nyilván több adrenalint is termelt – azt hiszem, a Hungaroring ezen a napon az összes versenyző szívébe belopta magát. A pálya vonalvezetése valamivel egyszerűbb volt, mint legutóbb, ez segített abban, hogy lazábban repüljünk. A győzelmem kulcsa pedig most is az volt, mint legutóbb: próbáltam nem feszegetni a határaimat, hanem inkább gyorsan, de biztosan beérni a célba" – nyilatkozta ZsolteeFPV, aki a két verseny eredménye alapján húsz ponttal vezeti a bajnokságot.

Aminek azért van különös jelentősége, mert aki az ötödik verseny után, vagyis a bajnokság végén az élen áll,  jogot szerez arra, hogy Magyarországot képviselje a Hawaii-n esedékes világbajnokságon. A fődíj pedig az, hogy a bajnokság szervezői kifizetik az utazását, a szállását és a nevezési díját is. 

Az eseményről készült képek megtekinthetőek itt.