Part-NCC


Part-NCC

A légi járművek üzemben tartásához kapcsolódó műszaki követelményeknek és igazgatási eljárásoknak a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet értelmében történő rögzítéséről szóló 965/2012/EU rendelet Part-NCC része 2016. augusztus 25-én hatályba lép.

 

A Part-NCC a nem kereskedelmi célra üzemben tartott komplex repülőgépekre vonatkozik.

PART-NCC RÖVID TÁJÉKOZTATÓ
A Part-NCC bevezetésével kapcsolatos legfontosabb információk

 Kik érintettek?

Azok az üzembentartók akik komplex motoros meghajtású, közösségi szabályozás alá tartozó légijárművekkel nem kereskedelmi tevékenységet, valamint nem egyedi műveletet végeznek.

Mi számít komplex motoros meghajtású légijárműnek?

Azok a légijárművek amelyek megfelelnek az alábbi kritériumok bármelyikének, komplex motoros meghajtásúnak minősülnek:

  • Az a repülőgép:
    • amelynek bizonyítvány szerinti legnagyobb felszálló tömege meghaladja az 5700 [kg]-ot, vagy
    • amelynél a bizonyítvány szerint az utasok megengedett maximális száma több mint tizenkilenc, vagy
    • amelynek bizonyítvány szerinti üzembentartása legalább két pilótából álló személyzettel lehetséges, vagy
    • amely egy vagy több turbó-sugárhajtóművel rendelkezik*; vagy
  • az a helikopter, amelynek bizonyítvány szerint:
    • a legnagyobb felszálló tömege meghaladja a 3175 [kg]-ot, vagy
    • az utasok száma több mint kilenc, vagy
    • üzemben tartása legalább két pilótából álló személyzettel lehetséges; vagy
  • az összes dönthető rotoros légijármű.

*Azok a kétmotoros turbólégcsavaros repülőgépek, melyek maximális felszállósúlya nem haladja meg az 5700 kg-ot a Part-NCO rendelkezésnek kell, hogy megfeleljenek.

Mi számít közösségi szabályozás alá tartozó légijárműnek?

Az a légijármű amely az Európai parlament és a tanács 216/2008/EK rendelete alapján kiadott légialkalmassági bizonyítvánnyal, korlátozott légialkamassági bizonyítvánnyal vagy repülési engedéllyel rendelkezik és:

  • valamelyik EASA tagállamban van lajstromozva; vagy
  • nem az EASA valamelyik tagállamában van lajstromozva, de az üzembentartó székhelye a tagállamban van.

Mi számít nem kereskedelmi tevékenységnek?

Nem kereskedelmi tevékenységnek számít az ellenérték nélkül végzett (magáncélú) repülés. Minden olyan üzembentartó, aki díjazás vagy bármilyen egyéb ellenszolgáltatás ellenében kereskedelmi tevékenységet (utas, áru és posta szállítás), vagy egyedi műveletet végez (légi munkavégzés pl.: mezőgazdasági repülés, légi fotózás stb.)  nem tartozik a Part-NCC szabályozás alá.

Mi számít egyedi műveletnek?

Bármely, a kereskedelmi légi szállítástól eltérő művelet, amelynek során a légi járművet olyan egyedi tevékenységre használják, mint például mezőgazdasági vagy építőipari tevékenység, fényképezés, földmérés, megfigyelés és őrjáratozás, légi hirdetés.

 

A 965/2012/EK rendelet felépítése és az alkalmazandó követelmények rendszere:

Üzembentartási táblázat
Légügyi Szakterület    |   Hasznos Tudnivalók |   Utolsó frissítés 2016.07.04.

Az NCC üzembentartók kötelezettsége:

Az üzembentartóknak meg kell felelni Part-NCC (VI. melléklet), valamint a Part-ORO (III. melléklet) előírásainak is, ideértve rendelkezniük kell különösen:

  • üzembentartási kézikönyvvel (OM),
  • felügyeleti rendszerrel (Management System),
  • jóváhagyott minimum felszerelések jegyzékével (MEL) minden légijárműre,

valamint a Hatóság részére Nyilatkozatot kell tenniük, melynek tartalmaznia kell a kitöltött 150-es ellenőrzési listát is.