Repülés-szimulációs oktatóeszközök


A repülés-szimulációs oktatóeszközöknek és üzemeltető szervezetüknek a 1178/2011/EU rendelet VII. mellékletében (Part-ORA) rögzített előírásoknak kell megfelelniük. Új szimulátorok esetében az EASA honlapján közzétett „Certification Specification" dokumentumban rögzített technikai követelményeket kell a szimulátornak teljesítenie.

Repülés-szimulációs oktatóeszközök listája
FSTD lista
Légügyi Szakterület    |   Nyilvántartás |   Utolsó frissítés 2017.01.19.

A repülés-szimulációs oktatóeszköz (FSTD) tanúsítványának típusai

Négy fő típusa van a repülés-szimulációs oktatóeszköz (FSTD) tanúsítványának, melyen belül további tanúsítási szintek lehetségesek:

  • BITD (alapszintű műszeres repülésgyakorló berendezés): a növendék pilóta valamely repülőgéposztálynak megfelelő szolgálati helyét reprezentáló, földi telepítésű kiképzőeszköz; magában foglalhat képernyő alapú műszerfalakat és rugós terhelő mechanizmussal ellátott kormányberendezést, amelyek képzési munkaállomásként szolgálnak legalább a műszeres repülés eljárásbeli aspektusainak begyakorlásához;
  • FNPT(repülés- és navigációseljárás-gyakorló berendezés): olyan kiképzőeszköz, amely pilótafülkét vagy pilótafülke- környezetet reprezentál, benne olyan berendezésekkel és számítógépes programokkal, amelyek valamely légijármű-típus vagy -osztály légi üzemeltetésének szimulálásához szükségesek, azt a látszatot keltve, mintha a rendszerek egy valóságos légi járműben működnének;
  • FTD (repülésgyakorló berendezés): egy meghatározott légijármű-típus műszereinek, berendezéseinek, paneljeinek és kormányszerveinek egy nyitott pilótafülkében vagy egy légi jármű zárt pilótafülkéjében elhelyezett teljes méretű mása, benne olyan berendezésekkel és számítógépes programokkal, amelyek a légi jármű földi és légi üzemeltetési feltételeinek a berendezésbe beépített rendszerek szintjén való megjelenítéséhez szükségesek. Ehhez nem szükséges a pilótafülkéből való kilátást szimuláló vizuális rendszer és a mozgási erőhatásokat szimuláló rendszer, kivéve a 2-es és 3-as szintű helikopteres repülésgyakorló berendezéseket (FTD), amelyeknél a vizuális rendszerek szükségesek;
  • FFS (teljes repülésszimulátor): egy adott típusú vagy gyártmányú, modellű és sorozatú légi jármű pilótafülkéjének teljes méretű mása, benne a légi jármű földi és légi üzemeltetésének megjelenítéséhez szükséges összes berendezéssel és számítógépes programmal, valamint a pilótafülkéből való kilátást szimuláló vizuális rendszerrel és a mozgási erőhatásokat szimuláló rendszerrel;

A tanúsítvány megszerzése BITD kivételével az üzemeltető szervezet feladata és felelőssége. Új szimulátor üzembeállítása esetén érdemes a hatósággal a lehető legkorábbi időpontban az egyeztetést megkezdeni a zökkenőmentes tanúsítási folyamat lebonyolítása érdekében. A repülés-szimulációs oktatóeszközzel kapcsolatos bármely változást az illetékes hatósággal egyeztetett módon lehet bevezetni, beleértve a szimulátor átalakítását, áthelyezését, üzemen kívül helyezését vagy eladását.

A szimulátor tanúsítványa önmagában nem jogosít arra, hogy az adott szimulátort bármilyen képzésben használhassa egy pilóta képző szervezet vagy légijármű üzembentartó, ennek engedélyezése a kapcsolódó képzési program engedélyezésével valósul meg.

A hatóság felhívja a figyelmet arra, hogy FNPT, FTD és FFS típusú szimulátoroknál a szimulátor üzemeltetőjének a felelőssége a szimulátor megfelelőségének biztosítása, nem a gyártóé, a gyártó szervezet a hatályos jogszabályok szerint nem rendelkezik hatósági engedéllyel és nem felügyeli hatóság a gyártást. A tanúsítvány egy adott széria számú FSTD-re és adott üzemeltető szervezetre vonatkozik.

BITD esetében a gyártó szervezet szerzi meg a tanúsítványt egy szimulátor típusra, de az egyes gyártmányok esetében a tanúsítvány fenntartása már az üzemeltető szervezet feladata és felelőssége.

A repülés-szimulációs oktatóeszközökön kívül használhatóak a képzésekben egyéb kiképző berendezések (OTD): olyan, a repülés-szimulátorokon, repülésgyakorló berendezéseken vagy repülés- és navigációseljárás-gyakorló berendezéseken kívüli oktatási segédeszközök, amelyek képzési eszközül szolgálnak abban az esetben, ha nincs szükség teljes pilótafülkét reprezentáló környezetre. Ezeket az eszközöket nem kell külön engedélyeztetni, megfelelőségüket az illetékes hatóság a kapcsolódó képzési program vizsgálatakor ellenőrzi.