Konferencia az iparvágányok működtetéséről: jön a plasztikkártya, az elektronikus ügyintézés


Vasút Hatóság   |  
2016.03.01.
Konferencia az iparvágányok működtetéséről: jön a plasztikkártya, az elektronikus ügyintézés
Konferencia az iparvágányok működtetéséről: jön a plasztikkártya, az elektronikus ügyintézés
A csupán néhány száz méteres iparvágányok is olyan magas költséggel tarthatók fenn, hogy már ez is veszélyezteti a vasút versenyképességét a közúti árufuvarozással szemben, hangzott el egy budapesti konferencián. A szektor életét befolyásoló változásokról a közlekedési hatóság szakemberei tartottak előadást.

Jubileumi évet ünnepel a konferenciát szervező HUNGRAIL, hiszen a vasúti személyszállítási, árufuvarozási, infrastruktúra építési, üzemeltetési és járműgyártási ágazat szakmai érdekképviseletét ellátó szervezet pont tíz éve alakult, orientálta a hallgatóságot Hódosi Lajos ügyvezető igazgató, aki elmondta: az egyesületi formában működő HUNGRAIL 25 tagvállalattal és hét bizottsággal egyesületi formában működik. „Azért így, mert ebben a formában könnyebben tudjuk tagjainkat pályázati lehetőségekhez juttatni" – ecsetelte az előnyöket Hódosi Lajos, aki a „Saját célú pályahálózat/iparvágány működtetőket érintő változások" elnevezésű konferencia feladatának a Vasúti törvény és rendeleteinek változásai miatt kialakult helyzet kezelését jelölte meg.

Az iparvágányok magas költségei

A Vasúti törvény és rendeleteinek módosításai miatt több száz iparvágány-fenntartó működési környezete változott meg. Az 1990-es üzemeltetési utasítást február elsején váltó új szabályzatból az előzetesen várt több ezres létszám alig tizede tett vizsgát, amiből a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) illetékesei arra következtettek, hogy az érintettek nincsenek tisztában a rájuk vonatkozó, az elmúlt években jelentősen megváltozott jogszabályi követelményekkel. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület az NKH-val együttműködve, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), illetve a KTI Vasúti Vizsgaközpont közreműködésével azért szervezte a konferenciát, hogy a tagvállalatok iparvágány-tulajdonosai megvitathassák a kérdést. A probléma kettős: egyrészt az iparvágány működtetőjének is vizsgázott, rendszeresen továbbképzett vasútüzem vezetőt kell alkalmaznia, másrészt az országos hálózatról bejáró vonatszemélyzetnek is specifikus képesítéssel kell rendelkeznie. E kettő együtt olyan költséggel és szervezési feladattal jár, hogy az üzemeltetők félelmei szerint mindez több száz iparvágány felszámolásához vezethet, továbbá a csak alkalmanként használt, illetve a néhány kocsit kezelő néhány száz méteres pályahálózatok csak olyan költséggel tarthatók fenn, ami nem versenyképes a közúti árufuvarozással szemben. Márpedig a HUNGRAIL egyik hangsúlyos célja, hogy elősegítse a vasúti árufuvarozás versenyképességének növelését, hangzott el.

Plasztikkártya a jövő

A versenyképességet éppenséggel a papíralapú vizsgaigazolások kiváltásával is lehet javítani. Novák László, a KTI Vasúti Vizsgaközpont igazgatója előadásában megjegyezte, ennek támogatását szolgálják az informatikai fejlesztések, amelyek révén a munkavállalók vizsgaigazolásai a papíralapú formátum helyett elektronikus formában is elérhetők lesznek. A fejlesztés a vizsganyilvántartó rendszert, az online vizsgabejelentőt, a vizsgabiztosi rögzítőt, a képzési program bejelentőt foglalja magában, az elektronikus alapú adatrögzítés pedig esetenként 12 oldalas dokumentumokat is ki tud váltani. „Az NKH-val együttműködve egy közhiteles adatbázis létrehozása a cél" – fogalmazott Novák László, aki leszögezte: a jelenlegi eljárást, amelyben az adatok papíron vagy adathordozón kerülnek a rendszerbe, át kell alakítani. „Igény van arra, hogy a dolgozóknak ne kelljen többoldalas dokumentumokat maguknál tartaniuk. A jövőben egy chippel ellátott plasztikkártya elég lesz az NKH ellenőreinek, hogy megvizsgálják az engedélyek, jogosultságok meglétét" – vázolta a terveket. Mint mondta, a papíralapú ügyintézés nem vezethető ki teljesen, de az újítások jelentősen megkönnyíthetik a szektorban dolgozók életét.

Kéthetes levelezés helyett azonnal

Hidasi Sándor, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Vasúti Képzés-és Vizsgafelügyeleti Osztály osztályvezetője elmondta: a Vasúti Igazgatási Központi Informatikai (VIKI) rendszer fejlesztésével bevezetendő elektronikus ügyintézés jelentősen egyszerűsíti majd a folyamatokat, a portálfelületen a megfelelő jogosultsággal bejelentkező vasúttársasági dolgozó lekérheti a tanúsítványokat, vizsgaigazolásokat. A határozatokat, engedélyeket szintén az ügyfélkapun keresztül lehet majd elérni. „Hosszútávon azt szeretnénk elérni, hogy a térinformatikai rendszer kiépítésével az útvonalkönyv is kiváltható legyen elektronikus formában" – hangzott el. A jelenlegi ismeretek szerint a fejlesztést ősszel már be tudják majd bemutatni az ügyfeleknek. A fejlesztéstől az ügyintézési, várakozási idő jelentős csökkenését várja a hatóság, ugyanis a mostani állapot szerint egy vasútegészségügyi határozat kiadásánál csak a postai  oda-vissza levelezés két hetet vesz igénybe. „A kérelmek beküldőinek azonnal ki tudunk majd adni határozatokat" – tájékoztatott Hidasi Sándor.

A sajátcélú vasúti pályahálózatokon a képesítések felmérésének eddigi tapasztalatait összegezve kijelentette, hogy a sajátcélú vasúti hálózatok esetében az üzemeltetést 56 százalékban nem a vasúti társaság, hanem egy külsős cég végzi. A vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakörökben foglalkoztatott munkavállalók képesítésével kapcsolatban megállapították, hogy a leggyakoribb problémát az érvénytelen, hiányos vizsgák, a vasútüzem vezetők kötelező éves továbbképzésének hiánya jelenti. Érdekességként említette, hogy területi eloszlás szerint az ország keleti felében találkoztak gyakrabban szabálytalansággal, főként az időszakos vizsgák hiányoznak. Hidasi Sándor egyúttal a cégek figyelmébe ajánlotta a szükséges tennivalókat: a képesítés meglétének vizsgálatát, az orvosi alkalmasság ellenőrzését, a szükséges képzések, vizsgák meglétének ellenőrzését, illetve a hatályban lévő jogszabályok által előírt határidők betartását.

A versenyképességet javító javaslatok

 Dr. Farkas Gyula, a Rail Cargo Hungaria Vasúti kapcsolatok vezetője elmondta, ismeretei szerint országszerte 425 Iparvágány Szolgáltatói Szerződés fenntartása ad feladatot az üzemeltetőknek. Az EU közlekedéspolitikai célja, hogy az áruforgalmat a közútról a vasútra terelje, ám ehhez a vasút versenyképességét kell növelni. Ez ellen jelenleg több tényező hat, többek között a magas költségek. Példaként említette, hogy a vasútüzem vezetőjének az időszakos képzés és vizsgadíja 600 ezer forint, de ugyancsak költséges az iparvágányon dolgozó tolatásvezetők, kocsirendezők, mozdonyvezetők, forgalmi személyzet szakmai képzése, vizsgáztatása, egészségügyi alkalmasságának ellenőrzése. Mint mondta, megoldás lehet az iparvágány használati költségeinek csökkentése, az oktatás- vizsgáztatás költségeinek mérséklése, valamint a vasúti pálya igénybevételéhez kapcsolódó használati díjak megszüntetése.