Átadták az új metróvonalat


Közlekedési Hatóság   |  
2014.03.28.
Átadták az új metróvonalat
Átadták az új metróvonalat
Négytagú vonószenekar, szendvicsek és hostess-lányok sokasága jelezte Kelenföldön, hogy pénteken tényleg lezárul egy szakasz a budapesti metróépítés hosszadalmas történetében. A metróállomáson rendezett avatóünnepségre metróval érkezett Orbán Viktor, Tarlós István és Győri Gyula, majd a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke átadta Tarlós István főpolgármesternek a 4-es metró vasútbiztonsági tanúsítványát és engedélyét. Ezzel hivatalosan is befejeződött Magyarország utóbbi évtizedeinek legjelentősebb beruházása.
„Zűrzavaros előkészületeket, majd komoly erőfeszítéseket követően fejeződött be Budapest negyedik metróvonalának építése" – fogalmazott  Tarlós István, aki leszögezte: az utasok által a ceremóniát követő órákban birtokba vehető új létesítményt nem elődje, a fővárost korábban irányító Demszky Gábor „találta ki", hanem egy húsz évvel korábbi terv valósult meg az új városvezetés révén. Kijelentette, embert próbáló feladat volt 2010-ben a félbe hagyott négyes metró életre keltése, de a városvezetésnek nem volt más lehetősége, minthogy megmentse és befejezze a projektet – mondta. „A szerződések újratárgyalásával azonban tízmilliárdokat szereztünk vissza a városnak, és metrópolitizálás helyett metróépítést folytattunk" – tette hozzá. Az előző főpolgármester és munkatársai a Medgyessy-kormány idején elkezdték, mi viszont az Orbán-kormány idején és annak segítségével befejeztük a gigaberuházást – jelentette ki Tarlós István.
A korábbi főpolgármesterről szólva kijelentette, a 4-es metró „megszállottjává vált", ám szerencsésebbnek tartotta volna, ha Demszky Gábor regnálása idején sokkal inkább műszaki, gazdasági, mintsem politikai és kommunikációs kérdésként kezelték volna az ügyet.
A fővárosi metróhálózat gyarapodása azonban azt mutatja, hogy Budapest és az ország vezetése „akar és képes együttműködni", és a nehézségeket a jelenlegi kormány hathatós támogatásával megoldottuk, mondta. A főpolgármester az építők, mérnökök, kivitelezők áldozatkész munkája mellett kiemelte a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakértelmet, valamint megjegyezte, hogy az építkezés az állam és a főváros közös finanszírozásában, az EU társfinanszírozásával valósult meg. Egyúttal felhívta a figyelmet, hogy a 4-es metrón kezdetben előfordulhatnak kisebb kényelmetlenségek, zavarok. „Ezek egy bonyolult rendszer gyermekbetegségeinek tekintendők világszerte" – közölte. 

A 4-es metró a kelenföldi vasútállomást köti össze a Keleti pályaudvarral. A 4-es metró szerelvényei csúcsidőszakban két-három percenként járnak majd. Az utasok péntek déltől vasárnap üzemzárásig ingyenesen utazhatnak majd a vonalon.
 „Régóta, majdnem negyven éve várunk erre a napra, hiszen a metróépítés terve egészen az 1970-es évekig nyúlik vissza" – kezdte beszédét Orbán Viktor miniszterelnök, aki elmondta: a 2010-ben létrejött és azóta is fennmaradt összefogásnak és egységnek köszönhető a 4-es metró átadása. Azonban mikor 2006-ban megkezdődött az építkezés, „eleinte nem volt benne sok köszönet", mert a költségek egyre magasabbra rúgtak, a megvalósulás esélye pedig egyre távolodott: akkoriban a fővárosiak kezdtek megbarátkozni a gondolattal, hogy a 4-es metrót csak unokáik fogják használni vagy még ők sem. 2010 előtt, húsz éven át a főváros és az éppen aktuális kormány kutya-macska barátságban élt, „a főváros folyamatosan dackorszakba merevedett". Orbán Viktor azt mondta, Budapest akkor lesz újra büszke főváros, ha nagy dolgokra vállalkozik, ám ezt csak akkor teheti meg, ha megtalálja az együttműködés módját a mindenkori kormányzattal. „A cselekvéshez ugyanakkor erő is kell, az erőhöz pedig egység" – folytatta Orbán Viktor, aki ezért azt javasolta a budapestieknek, őrizzék meg a 2010-ben létrehozott egységet.
Az eddigi eredmények között említette a Kossuth tér megújítását, a Budapest Music Centert, a Zeneakadémia és az Erkel Színház felújítását, a hamarosan elkészülő Várkert bazárt, a Fradi-pályát, az Erzsébet téri Gödört, a Ludovikát, valamint a Tüskecsarnokot. 

A beszédek után felavatták az állomás peronjának talajába gravírozott emléktáblát, amelyen a miniszterelnök és a főpolgármester neve szerepel.