Véget ért a TISPOL és ECR elnevezésű ellenőrző akció


Közlekedési Hatóság   |  
2015.10.13.
Véget ért a TISPOL és ECR elnevezésű ellenőrző akció
Véget ért a TISPOL és ECR elnevezésű ellenőrző akció
A menetíró szándékos manipulálásával nem, de a vezetési- és pihenési időket érintő előírások megsértésével többször is találkoztak a TISPOL és ECR elnevezésű akciót lebonyolító ellenőrök. Az akció során 1596 gépjárművet állítottak meg, és 259 szabálytalanságot derítettek fel.

Befejeződött az október első hetében tartott TISPOL és ECR elnevezésű országos ellenőrzési akció, amely a menetíró berendezéssel kapcsolatos csalások és manipulációk felderítésére, illetve a vezetési- és pihenőidőkre vonatkozó előírások betartásának ellenőrzésére koncentrált.  A Jármű Módszertani Főosztály koordinálásával végzett akcióban a megyei és fővárosi kormányhivatalok műszaki engedélyezési és fogyasztóvédelmi főosztályainak munkatársai vettek részt, akik egységes elvek mentén vizsgálták meg a gépjárműveket: a tematikus ellenőrzéstől csak abban az esetben tértek el, amennyiben ezt a szemlén tapasztaltak indokolttá tették.

A rossz műszaki állapotú gépjárművek döntő többsége magyar

Az adatok összesítése után kiderült, országosan 1596 járművet (személyszállító járművek közül 6 belföldit és 22 külföldit, az áruszállító járművek közül 1028 belföldit és 540 külföldit) állítottak meg a közutakon, ezek során 7790 közúti ellenőrzést végeztek el, és ebből 259 esetben derítettek fel valamilyen szabálytalanságot a szakemberek. A tachográf (menetíró készülék) szándékos manipulációjával egy esetben sem találkoztak az ellenőrök. A vezetési- és pihenőidőkre vonatkozó előírások megszegésével viszont igen, s mint kiderült, továbbra is ez az egyik leggyakrabban tapasztalt szabálysértés. Az akció alatt 251 esetben kellett intézkedniük a szakembereknek, két esetben pihenőidő megszakítás elrendelésére, 36 társhatósági intézkedésre, 104 közigazgatási bírság kezdeményezésére került sor. Kedvezőtlen fejlemény, hogy a közlekedésbiztonságra közvetlenül kockázatot jelentő gépjárművek döntő többsége magyar honosságú volt: a rossz műszaki állapot miatt műszaki vizsgára rendelt 36 járműből 32 magyar volt. Mivel az ellenőrzés célja nem a büntetés volt, ezért az ellenőrök 37 esetben lehetővé tették a szabálytalanság azonnali megszüntetését, illetve 36 esetben megelégedtek a szóbeli figyelmeztetéssel is.

Nem kellett átrakást elrendelni egyetlen ellenőrzés során sem

A szakemberek arra törekednek, hogy minél rövidebb ideig vegyék ki a gépjárműveket a forgalomból, az ellenőrzés – amennyiben nem tár fel szabálysértést – nem haladta meg a 15 percet. Minden megállított gépjármű esetében szemrevételezéses közlekedésbiztonsági és műszaki ellenőrzéssel kezdődött a szemle (2007 esetben), majd következett környezetvédelmi jellemzők ellenőrzése (891 esetben). A menetíró készülékek megfelelő felülvizsgálati érvényességét, valamint a vezetési- és pihenő időkre vonatkozó jogszabályok betartásának ellenőrzését (18844 vizsgált napból 602 nap bizonyult szabálytalannak) követte a végzett szállításokhoz előírt engedélyek és igazolványok megfelelőségének ellenőrzése (943 esetben), illetve a gépjárművezetők érvényes vezetői engedélyeinek vizsgálata. Végezetül a rakományrögzítések megfelelőségének ellenőrzésére került sor, utóbbi az akció legkedvezőbb hozadékával szolgált: egyetlen esetben sem kellett átrakást elrendelniük a szakembereknek.