Véget ért a TISPOL és ECR ellenőrzési akció


Gépjárműves szakterület   |  
2015.11.24.
Véget ért a TISPOL és ECR ellenőrzési akció
Véget ért a TISPOL és ECR ellenőrzési akció
Majdnem kétezer véletlenszerűen megállított teher-és áruszállító gépjárművet ellenőriztek a szakemberek a TISPOL és ECR elnevezésű országos akció során, az eredmények pedig megerősítették a korábban tapasztaltakat: továbbra is a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó szabályok megszegése a leggyakrabban rögzített szabálysértés. Az akció örömteli hozadéka, hogy a veszélyes árut szállító gépjárművekre (ADR) vonatkozó speciális szabályok megszegésével egyszer sem találkoztak az ellenőrök.

A fáradt gépkocsivezetők és a manipulált menetíró berendezésekkel közlekedő gépjárművek kiszűrését kívánta elősegíteni a november 17-19. között lebonyolított TISPOL és ECR elnevezésű ellenőrzési akció. Az egységes időpontban és egységes tematika mentén szervezett, az országot teljes egészében lefedő akciót az NKH Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatalának Jármű Módszertani Főosztálya által koordinálta. Az ellenőrzés elsődleges célja a menetíró berendezéssel kapcsolatos csalások és manipulációk felderítése, valamint a vezetési- és pihenőidőkre vonatkozó előírások betartásának fokozott ellenőrzése volt. Az akcióval a közlekedési hatóság a közúti balesetek számának csökkentését, a közlekedésbiztonság növelését és a szabálytalanságok minél hatékonyabb feltárását igyekezett elősegíteni.

Rendben voltak a veszélyes árut szállítók

Az adatok összegzése után kiderült, összesen 1997 gépjárművet állítottak meg a szakemberek, akik a felülvizsgálat során 6413 különböző ellenőrzést végeztek el; a pihenőidő betartásával kapcsolatosan visszamenőleg 22 183 napot ellenőriztek, ebből 480 nap bizonyult szabálytalannak. A szemle minden esetben kiterjedt a közlekedésbiztonságra, a környezetvédelemre, és ahol erre a mobil eszköz alkalmazása lehetővé tette, a tengelyterhelés mérésre. Összesen 155 különböző szabálytalanságot derítettek fel az ellenőrök, 251 esetben kellett valamilyen intézkedést tenniük. A szabálytalanság azonnali megszüntetését 58 esetben tették lehetővé, sőt: mivel az akció célja nem a büntetés volt, ezért 61-szer megelégedtek a szóbeli figyelmeztetéssel is. Az elégtelen műszaki állapot miatt 45 teher-és áruszállítót rendeltek műszaki vizsgára, szabálysértési eljárást 11-szer, közigazgatási bírság elrendelését 117-szer látták indokoltnak. A 25 megállított veszélyes árut szállító tehergépjármű (ADR) mindegyike megfelelt az előírásoknak. Kötelező pihenő idő elrendelésére ötször volt szükség.

Szakadt vezeték a menetírón

Ritkán tapasztalható incidens is történt: az ellenőrzött járműszerelvény tehergépkocsijának műszaki érvényessége a közlekedési hatóság nyilvántartása szerint lejárt, a gépjárművezető azonban a tehergépkocsi forgalmi engedélyét nem volt hajlandó átadni az ellenőrzést végző szakembernek, aki emiatt szabálysértési feljelentéssel élt az illetékes rendőrhatóságnál. Találkoztak a szakemberek a menetíró készülék manipulációjának gyanújával is: az ellenőrzés során kiderült, hogy a tachográf jeladójának plomba vezetéke szakadt, a rajta lévő azonosító adatok pedig nem voltak olvashatóak. A gépjárművezető ellen eljárást kezdeményeztek.