Fókuszban a szabályos rakományrögzítés a 3,5 tonna alatti járműveknél


Fókuszban a szabályos rakományrögzítés a 3,5 tonna alatti járműveknél
Fókuszban a szabályos rakományrögzítés a 3,5 tonna alatti járműveknél
„Cargo-kontroll” akció zajlott 2014. május 14. és 16. között a Nemzeti Közlekedési Hatóság szervezésében, a közlekedési felügyelőségek közreműködésével. Az ellenőrzések célja a közúti balesetek számának csökkentése, a közlekedésbiztonság növelése, a szabálytalanságok feltárása, valamint a gépjárművezetők figyelmének felhívása volt a rakodás szabályos végrehajtásának és a közlekedésbiztonság az összefüggéseire.

A májusi ellenőrzési akció az NKH Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal Jármű Módszertani Főosztályának koordinálásával és a megyei/fővárosi kormányhivatalok közlekedési felügyelőségeinek közreműködésével valósult meg. Az országos határkörű ellenőrzés idején kiemelt figyelmet fordított a hatóság a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépjárművek és a kapcsolódó pótkocsik által szállított rakomány rögzítésére, valamint a járművek terhelhetőségére vonatkozó előírások betartására.

Az akció során összesen 2290 járművet vizsgált a hatóság, ezek közül országos szinten 122 esetben állapítottak meg rakományrögzítéssel kapcsolatos szabálysértést. A jellemző hiányosságok között szerepelt az ömlesztett áru kiszóródás elleni ponyvával történő letakarásának a hiánya, az oldalfal fölé érő szállítmány rögzítésének a hiánya, sérült hevederek használata, illetve a túlnyúló rakomány nem megfelelő jelölése. Az akció során 16 esetben csomagszállítással kapcsolatos hiányosságokat állapított meg a hatóság, ilyen volt, amikor az autóbusz rakterében a sporteszközök csak a jármű oldalfalához voltak támasztva, illetve a személygépkocsi csomagtartójában a henger alakú tárgyak elgurulás elleni biztosítása nem volt megoldott. Azokban az esetekben, ahol erre volt lehetőség, a hatóság szóbeli figyelmeztetését követően még a helyszínen megoldásra kerültek a problémák. Tengelysúlymérést összesen 150 gépjárműnél végeztek, ebből összesen 13 alkalommal állapították meg az ellenőrök, hogy a jármű meghaladja a megengedett össztömeget. Egy esetben a tehergépjármű gyári adattábláján szereplő 35 ezer kilogramm megengedett legnagyobb súlyhoz képest a jármű hatósági engedélyében csupán 30 ezer kilogramm szerepelt, a vizsgálat során a gépjármű mérlegelt tömege 31 ezer 100 kilogramm volt, tehát túlsúlyosnak minősült. Tekintettel arra, hogy az adott szabálytalanságok nem csupán az utakat rongálják, hanem a beépített fékrendszer hatékonyságát is csökkentik, ezekben az esetekben a rendőrség szabálysértési eljárást kezdeményezett. Szintén több esetben derült fény a pihenőidő betartásával kapcsolatos szabályok figyelmen kívül hagyására.

Az akció során a rakodással kapcsolatos hiányosságok mellett műszaki-jellegű problémákat is találtak az ellenőrök. Több esetben találkoztak sérült lámpatestekkel, átkorrodált járműfelépítménnyel, a fékrendszer és a kormányberendezés meghibásodásával, engedély nélküli átalakításokkal, kopott gumiabroncsokkal és üzemképtelen fékberendezésekkel, valamint sérült biztonsági övekkel. Ezeknél a hatóság a járművek soron kívüli műszaki vizsgálatát rendelte el.

Szerző: Varga-Berecz Krisztina