Autósiskolák hirdetési- és reklámtevékenységét ellenőrizték a hatóságok


Gépjárműves szakterület   |  
2015.07.02.
Autósiskolák hirdetési- és reklámtevékenységét ellenőrizték a hatóságok
Autósiskolák hirdetési- és reklámtevékenységét ellenőrizték a hatóságok
2015. június 22-26. között a Megyei (Fővárosi) Kormányhivatalok Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályai, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatalának Képzési és Vizsgáztatási Főosztálya koordinálásával autósiskolákat ellenőriztek országszerte a "Képző szervek hirdetési- és reklámtevékenységének ellenőrzése" akció keretén belül. Tapasztalatuk, hogy a szolgáltatások a legtöbb helyen tisztán, a fogyasztói érdekeket szem előtt tartva működnek.

A többnapos ellenőrzési akció során 196 képző szervet vizsgáltak meg az ellenőrök. A legnagyobb esetszámban előforduló hiányosságok a következők voltak:

  • a fogyasztóvédelmi mutatószámok nem, vagy helytelenül kerültek feltüntetésre a honlapon (13,8 %),
  • a feltételeknek nem feleltek meg a szolgáltatások (8,2 %),
  • az írásos tájékoztatóban eltérés mutatkozott a képző szervet népszerűsítő felhívásokhoz képest (3,6 %).

Az elvégzett ellenőrzések tapasztalatai

Általánosságban elmondható, hogy ebben az évben nem volt jellemző az ellenőrzött képző szervekre, hogy nyári idényjellegű kedvezményes képzéseket hirdettek volna.

Az elvégzett ellenőrzések tapasztalatai jórészt pozitívak, több megyében egyáltalán nem, vagy csak kevés hiányosságot tártak fel. Az ellenőrzés alapján megállapítható, hogy komolyabb szabálysértés jellemzően nem merült fel.

Az esetek többségében a vállalási feltételek, írásos tájékoztatók, illetve tanulói szerződések a jogszabályi előírásoknak megfelelően kerültek meghatározásra. A vállalási feltételek és az írásos tájékoztatók egyező tartalmúak voltak, továbbá az írásos tájékoztató és a vállalási feltételek, valamint a képzési engedély a legtöbb esetben ki volt függesztve az ügyfélfogadó helyiségben.

Az ellenőrzött képző szervek ügyfélfogadó helyiségei minden esetben alkalmasak voltak ügyek intézésére és az ügyfelek kulturált fogadására.  Az ügyfélfogadási idők az előírásoknak megfelelően, heti 8 órában, 8 és 20 óra közötti időben vannak feltüntetve.

A tapasztalatok szerint probléma leggyakrabban a fogyasztóvédelmi mutatószámokkal adódott: A honlapok ellenőrzésénél néhány esetben az ÁKÓ, a VSM és a KK feltüntetésre került ugyan, de az adott időszak, amelyről az adatok szóltak, nem szerepelt. Más esetekben pedig ugyan időszakkal együtt kerültek feltüntetésre a mutatószámok, ám korábbi negyedévre vonatkozóan, mint ahogy aktuális lenne. Ezekben az esetekben az iskolavezetőket szóban figyelmeztették az adatok pontosítására.

Az akciós hirdetések vonatkozásában a legtöbb gond a Facebook közösségi oldalon elhelyezett hirdetésekkel kapcsolatban jelentkezett. Az itt feltüntetett árak nem minden esetben egyeztek meg az egyéb helyeken feltüntetettel, valamint olyan is előfordult, hogy már lejárt akció volt elérhető az érdeklődők számára.

Érdekes eset:

Több képző szerv a tanulói szerződésben megemlíti, hogy a forgalmi vizsgát megelőzően másik képző szervhez távozó tanuló 10-20 ezer forint "bánatpénzt" vagy "adminisztrációs díjat" köteles fizetni, de ezt nem kötik a képzési igazolás kiállításához, illetve kiadásához. Kérdésre elmondták, hogy a szerződés ezen pontjának visszatartó szerepet szántak, és nem kérik a távozó tanulóktól a díj befizetését.

A beérkezett jelentések tanúsága szerint a közlekedési hatóság 7 esetben indított eljárást, míg a fogyasztóvédelmi hatóság további 3 esetben. Kisebb hiányosságok esetén az illetékesek szóbeli figyelmeztetésével hívták fel a figyelmet a hiányosságok mielőbbi pótlására, korrigálására.

Tekintettel a feltárt hiányosságokra továbbra is indokolt a hatósági jelenlét a képző szervek hirdetési- és reklámtevékenységének ellenőrzése tekintetében.