Újra levegőben a Kánya


Légügyi Szakterület   |  
2012.10.18.
Újra levegőben a Kánya
Újra levegőben a Kánya
Újra a levegőbe emelkedett szerdán Budaörsön az idősebb Rubik Ernő által tervezett, R–18c Kánya típusú repülőgép, amely a jövőben rendszeresen fog repülni. Az eredeti sárga színét és HA-RUF lajstromjelét visszanyerő, fa- és fémépítésű, több különleges technikai megoldással is büszkélkedő oldtimer felújítását az eseményre szervezett sajtótájékoztatón részt vevő Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke is örömmel üdvözölte.

A Kányát idősebb Rubik Ernő 1943-ban tervezte, de a repülőgép végül csak a világháború után épült meg, és a típusból összesen kilenc darab készült. A „Kányák" közel húszéves pályafutásuk során az ország valamennyi repülőterén megfordultak, és ezek a kellemesen vezethető, jó repülőtulajdonságú gépek nagy szolgálatot tettek a magyar sportrepülésnek, öregbítették az akkori magyar repülőgépgyártás hírnevét bel- és külföldön egyaránt.

A típus két megmaradt példánya a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumba került, innen "mentette ki" a most felújított gépet a Goldtimer Alapítvány, amelynek célja, hogy a régi repülőgépeket ismét működőképessé tegye.

A Kánya felújítása 1996-ban kezdődött, és kisebb-nagyobb szünetek után mostanra fejeződött be; a több ezer órát igénylő munkálatok fő kivitelezője Bobák György és Révy László volt.
A Kánya felújítása elsősorban azért volt nagyon fontos a Goldtimer Alapítvány számára, mert a meglévő Li–2-es, Po–2-es és R–11b Cimbora vitorlázógépek mellett végre elkészült az első olyan eredeti oldtimer repülőgép is Magyarországon, amely teljes mértékben magyar tervezésű és magyar gyártású volt. Ezzel méltó emléket tudunk állítani Rubik Ernő tervezőmérnöknek és a háború után újjáéledő hazai aviatikának. Az oldtimerrel a nagyközönség hazai és külföldi bemutatókon találkozhat, sőt ki is próbálhatja majd.