Érsek István: jelentősen javult a közúti ellenőrzések hatékonysága


Közlekedési Hatóság   |  
2016.10.19.
Érsek István: jelentősen javult a közúti ellenőrzések hatékonysága
Érsek István: jelentősen javult a közúti ellenőrzések hatékonysága
Az informatikai fejlesztések révén kilenc hónap alatt 177 ezer fuvarozói engedély megfelelőségét ellenőrizték a hatóságok, amire korábban nem volt példa a szektorban, jelentette be Érsek István a Magyar Fuvarozó Fórum 2016 elnevezésű konferencián. Az NKH elnökhelyettese szerint a hazai fuvarozók piacvédelmét az ellenőrzések hatékonyságának növelése mellett a jogszabályváltozások is elősegítették.

A közúti fuvarozók és személyszállítók hatodik országos konferenciáján az összes olyan témát megvitatták a szakemberek, amelyek hatással vannak a szektor életére: szó volt az engedélygazdálkodás kérdéseiről, a piacvédelemről, valamint az ellenőrzések hatékonyságáról, továbbá a bírságszabályok átalakításáról, az útdíj-anomáliákról, a nyugat-európai minimálbérrendszerek fejleményeiről, az új közúti árutovábbítási szerződésekről (KÁSZ) és a többször elhalasztott személyszállítási piacnyitásról is.

Egységes módszertan szerinti ellenőrzések

A Magyar Fuvarozói Fórum 2016 konferencián a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökhelyettese, „Az engedélyek ellenőrzésének hatékonysága" címmel tartott előadást. Érsek István elmondta, hatékonyság terén a korábbi évekhez képest sokat léptek előre. „Ebben az informatikai fejlesztések, valamint a jogszabályi változások is szerepet játszottak" – közölte a Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal vezetője, aki leszögezte: a kívánt változásokat az engedélykezelést támogató funkciók összessége hozta meg. Megemlítette, hogy az NKH feladatait a közlekedési ellenőrzések terén törvény írja elő, összesen 14 pontban. Az országos ellenőrzési akciókat egységes módszertan szerint mindenhol azonos elvek mentén bonyolítják le, amivel a hazai piac védelmét is igyekeznek elősegíteni. Az NKH a megyei kormányhivatalok műszaki engedélyezési és fogyasztóvédelmi főosztálya munkáját módszertani előírásokkal segíti, egyúttal éves ütemtervet készít a komplex ellenőrzésekre, amelyek azt rögzítik, hogy az adott időszakban milyen célellenőrzéseket kell végrehajtani. Ilyen tematikus ellenőrzés például amikor egy évszakhoz köthetően kiemelt figyelmet fordítanak a síelőket szállító buszokra, vagy nyáron a tengerpartra tartó időszakos járatokra. Ugyanakkor minden évszakban vannak olyan tematikus ellenőrzések is, amelyeket nemzetközi szerződések írnak elő, ilyenkor Európa-szerte ugyanabban az időpontban és ugyanolyan tematika mentén ellenőriznek a nemzeti hatóságok.

Nemzeti érdek a hazai fuvarozói szektor piacvédelme

„2016 az engedély ellenőrzés éve volt, január és szeptember között 177 ezer engedély megfelelőségét ellenőriztük a közutakon, ilyen volumenre a korábbi években nem volt példa" – ismertette az év eddigi statisztikáit Érsek István, aki elmondta, a jogosulatlan árufuvarozás visszaszorítása az egyik leghatékonyabb eszköz a piacvédelemre. Az ellenőrzések komplex jellegét mutatja, hogy azok kiterjednek az EU-n kívüli fuvarozókra is, ezek mindenkori célja az, hogy kiderítse: a külföldi fuvarozónak egyáltalán van-e jogosultsága Magyarországon a tevékenység végzésre? Magyarország a vegyesbizottságok határozatai alapján engedélykvótákat állít fel, amelyek a külföldi országok fuvarozóira vonatkoznak. Gyakori szabályszegés az engedélyek többszöri felhasználása, illetve olyan szolgáltatás nyújtása, amelyre nem vonatkozik az engedély. „Ezek ellenőrzése illetve a szabályszegés visszaszorítása nemzeti érdek, egyúttal a hazai fuvarozói szektor alapvető érdeke" – fogalmazott az NKH elnökhelyettese. Ugyanakkor megjegyezte, nem ritkán találkoznak azzal, hogy a hazai fuvarozók számára kiosztott engedélyek esetében a vállalkozások nincsenek tekintettel arra, hogy a valóban szükséges engedélymennyiséget igényeljék, így a fel nem használt engedélyek miatt másoknak nem jut. „Ha látható, hogy valamilyen engedélyt nem fognak felhasználni, akkor azt szolgáltassák vissza, hogy azt másoknak kioszthassa a hatóság" – figyelmeztetett Érsek István.

Az informatikai fejlesztéssel naprakész lett az adatbázis

A jogkövető magatartás kikényszerítése hosszú távon is elérhető, legalábbis az ellenőrzések ezt bizonyítják: ezt pedig a jogszabályváltozások is elősegítették. Ezek egyike lehetővé tette a visszatartás intézményét, a külföldi fuvarozók csak a bírság befizetése ellenében mehetnek tovább. Korábban nem volt lehetőség helyszíni szankcióra, el kellett engedni a szabályszegőt, és gyakran nem volt lehetőség bírság behajtására később sem. Ezt a problémát a POS terminál bevezetése oldotta meg, a szabályszegő elektronikus úton az ellenőrzés helyszínen befizetheti a bírságot. De ugyancsak visszatartó erő lehet a bírsági tételek emelése is, többszörös szabályszegés esetben akár milliós büntetés is kiszabható. Ebben kiemelkedő szerepe van a hatóság által kiépített informatikai támogatásnak: az egységes központi rendszer kiépítése révén lehetővé vált az információk naprakész tárolása, ezek rögzítik a hatóságok által elvégzett ellenőrzések idejét, azok megállapításait, az engedély felhasználását, annak fajtáját. A rendszer egy algoritmus révén képes a bírságok összegét is egységes elv mentén kezelni, vagyis nem fordulhat elő, hogy ugyanazért a szabálysértésért különböző bírságot szabhassanak ki az ellenőrök. Ha mindezek dacára mégis kétség vetődne fel az ellenőrzés során, ha a közúti ellenőr bizonytalan lenne valamiben, akkor a központi szakmai ügyeleti rendszer specialistáitól kérhet forródróton szakmai segítséget.

Javult a morál, a rendszerből kiszűrhetők a szabályszegők

„Az ellenőrzések számának drasztikus növekedése azt mutatja, hogy érzékelhetően javult a morál, a szabálytalanságok csökkentek" – összegezte a tapasztalatokat Érsek István. Elmondta, a gépkocsivezetők a folyamatos ellenőrzéseket megszokták, elfogadták, és többségük együttműködő a hatóságokkal. A rendszerből kiszűrhetők a tipikusan szabálytalankodó vállalkozások, a notórius szabályszegők. Ha ilyennel találkoznak, akkor telephelyi ellenőrzés keretében vizsgálják a vállalkozás tevékenységét. A hatósági fejlesztések ezzel nem állnak le, az informatikai rendszer (BILAT) korszerűsítése folyamatos, amivel szinkronban továbbgondolják az engedélymintákat is. Utóbbiakat olyan kóddal látják el, amelyek egy pillanat alatt lehetővé teszik az ellenőrzés automatikus elvégzését, amelytől a folyamat idejének csökkenése várható.