Európai szintű jó példa az NKH Hajózási Diszpécserközpontja


Hajózási Szakterület   |  
2012.03.26.
Európai szintű jó példa az NKH Hajózási Diszpécserközpontja
Európai szintű jó példa az NKH Hajózási Diszpécserközpontja
A megbízható online tájékoztatás fokozza a hajózás biztonságát és növeli versenyképességét, a folyami információs szolgáltatások pedig kiszámíthatóvá és tervezhetővé teszik a vízi közlekedést és áruszállítást. A Duna magyarországi és magyar-szlovák szakaszán – a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület (RSOE) által üzemeltetett – "NAVINFO Budapest" hívójelű hajózási információs és segélykérést fogadó rádióállomás üzemel, mely a NAIADES honlapja szerint európai szintű jó példaként szolgál.

A belvízi hajózás fejlesztése a magyar kormány és az Európai Unió stratégiai alapdokumentumokban rögzített célkitűzése. Az Európai Bizottság ezért indította útjára 2006-ban a belvízi szállítás előmozdításáról szóló, hét éves NAIADES cselekvési programot. 

A program egyik prioritása az infrastruktúra fejlesztése, külön rámutatva arra, hogy a folyami információs szolgáltatások (RIS) jelentősen hozzájárulhatnak a belvízi hálózat hatékonyabb és biztonságosabb használatához, és a többi szállítási móddal való összekapcsolásához.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a vízi közlekedés biztonságának növelése és a környezet védelme érdekében 2011 szeptemberétől automatikus helymeghatározó, azonosító és adatközlő készülék (Automatic Identification System, AIS) működtetési és használati kötelezettséget vezetett be a nagyhajókra a folyók magyarországi szakaszain.

2011. szeptember elsejétől a magyar lajstromban nyilvántartott úszólétesítményeken, 2012. január 1-jétől pedig a nem magyar lajstromban nyilvántartott úszólétesítményeken is működő állapotban kell tartani az AIS-készülékeket, és azokkal folyamatosan szolgáltatni kell a miniszteri rendeletben meghatározott információkat (egyebek mellett az úszólétesítmény nevét vagy azonosítóját, típusát, legnagyobb hosszúságát, szélességét, merülését, sebességét, haladási irányát, globális műholdas navigációs rendszer segítségével meghatározott helyzetét, a szállított veszélyes áru adatait). A fedélzeti egységek segítik a hajózásbiztonsági hatósági ellenőrzések elvégzését, a rendészeti és vámellenőrzési munkát, és a környezet hatékony védelmét, gyorsabbá, egyszerűbbé teszik az esetleges balesetek következményeinek elhárítását.

A folyami információs szolgáltatások (River Information Services, RIS) magyarországi rendszerének kiépítését és üzemeltetését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület szakmai együttműködése tette lehetővé. A Nemzeti Közlekedési Hatóság 2011 első felében pályázati úton adta használatba a hajóüzemeltetők számára a szaktárca és az Európai Unió támogatásával beszerzett 145 eszközt.

A rendszer indulásával egy időben megújult a magyarországi folyami információs szolgáltatások honlapja (PannonRIS) is.