Idős vezetőknél a korral együtt a vezetési hibák száma is megnő


Gépjárműves szakterület   |  
2015.11.18.
Idős vezetőknél a korral együtt a vezetési hibák száma is megnő
Idős vezetőknél a korral együtt a vezetési hibák száma is megnő
Az Amerikai Pszichológiai Társaság (APA) kutatása szerint még a balesetmentes, egészséges felnőtteknél is előfordul, ahogy idősödnek, hibákat követnek el a vezetés során, pl. figyelmen kívül hagyják, hogy az autónak holttere van. Ellenőrzésének hiánya eredményezi a legtöbb hibát.

Az idős vezetőkre vonatkozó legtöbb kutatás eddig a demenciára és egyéb más olyan betegségekre irányult, amely befolyásolhatja a vezetői képességeket. Ez a kutatás, amelyet Ausztráliában végeztek el, 266 fő, 70 és 88 év közötti önkéntesből állt, akik nem mutattak demenciára utaló tüneteket, önálló háztartást vezettek és legalább hetente egyszer volán mögé ültek. A kutatók szerint az eredmények segíthetnek az idősek ügyesség-alapú vezetési próbáinak és tréningjeinek tervezéséhez, illetve az utak, közlekedési táblák és járművek átalakításhoz. A kutatás az APA online kiadásában, a Neuropsychology-ban jelent meg.

Az Ausztrál Nemzeti Egyetem Öregedéskutató Osztályának vezetője, dr Kaarin J. Anstey vezető kutató szavai: "Célunk az volt, hogy legyen egy bizonyítékokon alapuló felmérés a nem biztonságosan vezetők kiszűrésére, és hogy bemutassuk, hogy egyes kognitív képességek más és más vezetői hibákhoz vezetnek.  Reméljük, hogy a politikai döntések ezen a területen a legjobb tudományos gyakorlatot fogják követni."

A kutatás szerint a normális öregedési folyamat az agyműködést különféle mértékben érinti, és ezek a változások a vezetési képességeket is befolyásolhatják, beleértve azt a figyelmi képességet, hogy az úton lévő, zavaró hatások ellenére is tudunk összpontosítani, gyors döntéseket hozni, elkerülni a gyalogosokat és a többi járművet.

A kutatásban résztvevőkkel kognitív teszteket végeztettek el, kérdőíveket töltettek ki közlekedési előéletükről, ezután Brisbane bel- és külvárosában 12 mérföldes úton kellett vezetniük. Az autóban, amelynek vezető melletti ülésénél a biztonság érdekében egy plusz fékpedál volt beszerelve, ült egy szakoktató. A hátsó ülésen egy foglalkozási terapeuta ült, aki regisztrálta a vezetési hibákat, beleértve a holttér ellenőrzésének elmulasztását, a gyorshajtást, az ok nélküli vészfékezést, a hirtelen irányváltást és a követési távolság be nem tartását.

A vezetési hibák összes típusa megnőtt az életkorral, s ezek a hibák nem a kockázatos vezetők és a balesetezők kisszámú csoportjára vonatkozott csak" - mondta Anstey. „Fontos megjegyezni, hogy a kognitív képességek nagy egyéni eltérései miatt számos embernél még magas szinten működnek ezek a funkciók a későbbi életkorban is, még akkor is, ha már felfedezhető a normál öregedési folyamathoz kötődő, kognitív romlás."  

Anstey úgy találta, hogy bár a férfiak úgy gondolják, ők a jobb sofőrök, mégsem vizsgáztak jobban a nőknél. A leggyakoribb hiba a holttér ellenőrzésének elmulasztása, ezt követte a hirtelen sávváltás és az index használatának hiánya. A próbavezetés alatt a vezetők 17%-ánál volt kritikus vagy potenciálisan veszélyes hiba, ami miatt a szakoktatónak kellett beavatkoznia fékezéssel vagy kormánymozdulattal.

A vizsgált legfiatalabb korosztályhoz képest (70-74 évesek - átlag egy kritikus hiba) a kritikus hibák aránya megnégyszereződött a vizsgált legidősebb 85-89 éves korosztályban (átlag közel négy kritikus hiba). A próbavezetés alatt nem történt ütközés, de akik az elmúlt 5 évben balesetet szenvedtek, azok között nagyobb arányban fordultak elő kritikus hibák.

Anstey szerint az idősebb sofőrök tovább maradhatnak biztonságos vezetők, ha olyan tréningeken vesznek részt, amelyek a holttér ellenőrzésének fontosságára hívják fel a figyelmet, illetve azokra a képességekre fókuszálnak, amelyek az öregedéssel romlanak. A résztvevők látását a vezetési próba előtt ellenőrizték, de Anstey hozzáfűzte, hogy további kutatás szükséges annak megállapítására, hogy látásproblémák vezethettek-e a holttér kapcsán elkövetett hibák nagy arányához. A kutatás társszerzője dr Joanne Wood volt, aki a Quenslandi Műszaki Egyetem optometria professzora.

A kutatási eredmények ellenére Anstey szerint a vezetői engedélyeket nem életkor alapján kellene korlátozni. Elmondása szerint egy másik kutatás azt mutatta, hogy bár az életkor alapú korlátozással a vezetési ráta az idősebb korosztálynál csökken, ugyanakkor nem csökken a kognitív zavarokkal küzdők esetén. Az időseknek tartott vezetési tréningek mellett bizonyítékokon alapuló szűrőtesztekre van szükség, s emellett alternatív szállítási módokat kell kitalálni azok részére, akik már nem tudnak biztonságosan vezetni.

Forrás: http://www.apa.org/news/press/releases/2011/05/driving-errors.aspx

Fordította: Bencs Zsuzsanna (Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Pályaalkalmasság Vizsgálati Főosztály)