Az új autók virtuális műszaki vizsgája


Az új autók virtuális műszaki vizsgája
Az új autók virtuális műszaki vizsgája
Jogszabályok már évek óta biztosítanak lehetőséget arra, hogy – bizonyos feltételek teljesülése mellett – az új közúti járművek műszaki megvizsgálás nélkül, egyfajta virtuális műszaki vizsga alapján kerülhessenek forgalomba. A virtuális műszaki vizsgának számos előnye van, amelyet nemcsak a gazdasági szereplők, hanem a hatóságok is élvezhetnek.

A közúti közlekedésről szóló törvény alapján bizonyos feltételek teljesülése mellett, a közlekedési hatóság a típusbizonyítvány alapján forgalmazott, új jármű forgalomba helyezés előtti vizsgálatától a gyártó vagy a forgalmazó kérelmére eltekint. Azért lehet ezt a könnyítést alkalmazni a típusbizonyítvánnyal rendelkező járműtípusok esetében, mert ezeknél a típusbizonyítvány igazolja a műszaki megfelelőséget, hiszen a típusjóváhagyás, típusvizsgálat során is ellenőrzésre kerülnek a műszaki megvizsgáláson is vizsgálandó paraméterek. Természetesen a típusvizsgálatkor csak néhány jármű tényleges vizsgálata történik meg, viszont a típus-jóváhagyási eljárásnak az is részét képezi, hogy a járműgyártó képes-e azonos minőségű gyártásra. Csak az a járműtípus kaphat típusbizonyítványt, amelynél a gyártó igazolni tudja az azonos minőségű gyártási képességet, azaz hogy a megvizsgált járműegyed, illetve a futószalagról legördülő minden egyes járműegyed egymással azonos-e, ergo mindegyik megfelel a követelményeknek.

A virtuális műszaki vizsga a Nemzeti Közlekedési Hatóság által üzemeltetett informatikai rendszer alkalmazásával történik. A járműimportőr a saját végpontján hozzáfér az informatikai rendszerhez, a forgalomba helyezendő járműegyed műszaki adatait rögzíti. Az elektronikus rendszer az adatok alapján automatikusan azonosítja a járműtípust, ellenőrzi, hogy rendelkezik-e típusbizonyítvánnyal. Sikeres azonosítás esetén, a rendszer engedélye alapján, a forgalmazó a végpontján ki tudja nyomtatni a jármű műszaki adatlapját, amely alapján lebonyolítható a forgalomba helyezés az okmányirodában. Mindeközben a járműnek egy centit sem kellett megmozdulnia, az a kereskedő telephelyén várja a rendszámot és a forgalmi engedélyt. Természetesen a további, időszakos műszaki vizsgáknál ez a virtuális eljárás már nem alkalmazható, ekkor már kötelező a tényleges műszaki megvizsgálás.

Nem meglepő, hogy nagy népszerűségnek örvend a hazai importőrök körében ez az eljárás, az új járművek szinte mindegyike ezen virtuális vizsga alapján kerül forgalomba helyezésre Magyarországon. Láthatjuk, hogy gyakorlatilag ez egy bürokráciamentes folyamat a közlekedési hatóság részéről, a jármű mozgatásának mellőzésével jelentős költségek takaríthatók meg, és például az esetleges járműsérülések bekövetkezésének a valószínűsége is gyakorlatilag nulla. Természetesen a hatóság oldaláról is jelentős kapacitások szabadulnak fel a virtuális vizsga alkalmazásával.

A bürokrácia-csökkenés mellett olyan hozadéka is van ennek a virtuális eljárásnak, hogy a rendszert üzemeltető Nemzeti Közlekedési Hatóság gyakorlatilag naprakész és évekre visszamenő adatokkal rendelkezik az új járművek hazai piacának alakulásáról, a trendekről, népszerű márkákról, ami egyfajta makrogazdasági indikátorként is érdekes lehet.

Az alábbi diagramon láthatjuk a személygépkocsik hazai piacának alakulását 2008-tól, azaz a válság évétől, ami a járműipart különösen súlyosan érintette. A hazai piac a mai napig nem érte el a 2008-as szintet, bár folyamatos az emelkedés 2010-től, 2011-től, de a növekedési ütem igen szerénynek mondható.

A legnépszerűbb márkák tekintetében is voltak változások, persze alapjaiban azért nem borult fel a piac. Míg 2008-ban a legnépszerűbb márka a virtuális vizsgák alapján a Suzuki volt, őt követte a Ford és az Opel, addig az utóbbi években már rendre a Ford állt a képzeletbeli dobogó tetején, a 2. és 3. helyen pedig felváltva osztozott az Opel és a Suzuki, sőt nem ritkán a Skoda és a Volkswagen is felért a "helyezettek" szintjére. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy a VW csoport két prominens képviselőjét, a Skodát, illetve a Volkswagent összeadva, a vezető Ford darabszámait meghaladó értékeket kapnánk.

Szerző: Kovács Tamás (Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Jármű Főosztály)