Érvek és ellenérvek az intelligens sebességkorlátozó rendszerek alkalmazása mellett


Érvek és ellenérvek az intelligens sebességkorlátozó rendszerek alkalmazása mellett
Érvek és ellenérvek az intelligens sebességkorlátozó rendszerek alkalmazása mellett
Az intelligens sebességkorlátozó rendszer (Intelligent Speed Adaptation - ISA) az autóvezetést támogatja. Az alkalmazás célja a megengedett legnagyobb sebesség túllépésének megakadályozása, illetve az adott sebesség elérésére vonatkozó figyelmeztetés.

Nagy-Britannia egyik közúti közlekedéssel foglalkozó magazinjában, az Intelligent Instructorban két, eltérő véleményen lévő szakember osztotta meg az olvasókkal a rendszer alkalmazásával kapcsolatos álláspontját.

Gary Rae (a Brake közlekedésbiztonsággal foglalkozó szervezet kommunikációs vezetője):

Az ISA technológia fontos előrelépést jelenthet a közúti közlekedésbiztonság területén, egyes vizsgálatok szerint igen jelentős mértékben járulhat hozzá a halálos balesetek megelőzésében, mivel ezen balesetek kialakulásában a nem megfelelő sebesség az egyik, sőt gyakran a legfontosabb tényező.

Egy ezer fős, autóvezetők körében elvégzett kérdőíves felmérés egyértelműen kimutatta a brit autóvezető-közösség nyitottságát az ISA technológia használatára. A megkérdezettek 31%-a a vezető általi felülírást engedélyező, a sebességet az előírt határ elérésekor automatikusan csökkentő „voluntary ISA" berendezés beépítését és használatát, 23%-uk pedig a sebességhatár elérésére figyelmeztető „advisory ISA" berendezés beépítését és használatát vállalná tesztelési céllal.

A Brake szervezet álláspontja szerint ki kell aknázni az ISA rendszerekben rejlő lehetőségeket, létre kell hozni az egész országot lefedő, digitális sebességhatár-térképet, az új autók esetében pedig kötelező felszereléssé kell tenni az ISA berendezést, egy hatékony marketingkampány elindításával a rendszer megismertetésére.

Mark Lewis (az iamroadsmart.com szakmai weboldal egyik szerkesztője):

Az előírt sebességhatárok időnként változhatnak, a nem megfelelően frissített ISA berendezés könnyedén mutathat az érvényben lévő korlátozástól eltérő értéket, a rövid ideig tartó, átmeneti korlátozások (például útépítési munkálatok miatt) pedig különösen nagy kihívás elé állíthatják rendszer naprakészségét.

Könnyen előfordulhat olyan szituáció, amikor nem az aktuálisan megfelelő sebességi korlátozás kerül figyelembevételre, és ez komoly baleseti kockázatot jelenthet.

A rendszer alkalmazása elleni, további érvként szól az, hogy bizonyos esetekben egy esetleges baleset kialakulása kizárólag a sebességhatár pillanatnyi túllépését okozó, jól időzített gyorsítással előzhető meg. Ha a helyzet úgy kívánja, helyesebb a gyorshajtás miatti büntetőpontokat vagy pénzbírságot választani, mint a személyi sérüléssel vagy komoly anyagi kárral járó balesetet.

A járművezető megfelelő szintű járműkezelési tudását és a közlekedési helyzetek felismeréséhez szükséges képességét nem pótolhatja egy döntési lehetőséget ennyire radikálisan korlátozó rendszer.

Forrás: www.intelligentinstructor.co.uk/subscribe/

Fordította: Szabó Gábor (Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Képzési és Vizsgáztatási Főosztály)