Közúti ellenőrök nemzetközi tudáscseréje


Gépjárműves szakterület   |  
2016.10.03.
Közúti ellenőrök nemzetközi tudáscseréje
Közúti ellenőrök nemzetközi tudáscseréje
Negyedik alkalommal kerül sor az Euro Contrôle Route (ECR), azaz az uniós tagállamok közúti ellenőrzést végző hatóságait tömörítő nemzetközi szervezet tudás- és tapasztalatcserét ösztönző programjára.

Október első hetében kilenc országból érkeztek szakemberek az elméleti és gyakorlati elemeket egyaránt tartalmazó többnapos találkozóra, amely a Nemzeti Közlekedési Hatóság vezetésével valósul meg. A program célja, hogy a különböző országok hatóságai megismerkedjenek egymás ellenőrzési gyakorlatával és tapasztalataival annak elősegítése érdekében, hogy a közúti ellenőrök képzése és munkamódszertana európai szinten minél egységesebbé váljon.

Luxemburgi, cseh, német, holland, belga, francia, ír, lengyel és magyar szakemberek gyűltek össze hétfőn az ECR újabb csereprogramján a közúti ellenőrzés európai gyakorlatának aktuális kérdéseit megvitatandó. Az első napon a Nemzeti Közlekedési Hatóság munkatársai mutatták be a nemzetközi vendégeknek a hazai közúti ellenőrzés jelenlegi eredményeit és kihívásait. Gordos Árpád, a Nemzeti Közlekedés Hatóság Nemzetközi Főosztály vezető-tanácsosa bevezetésképpen ismertette a hatóság történetét, felépítését és felelősségi köreit, különös tekintettel a közúti ellenőrzés jelenlegi gyakorlatára és azokra a társhatóságokra és szervezetekre – rendőrség, katasztrófavédelem, érdekképviseletek stb. –, amelyek rendszeres együttműködő partnerek az ellenőrzések során. Rada Imre, a Jármű Módszertani Főosztály jármű módszertani koordinátora az idei év eddigi közúti ellenőrzéseinek eredményeit ismertette, a műszaki ellenőrzésektől kezdve többek közt a környezetvédelmi, tengelysúly- és rakományrögzítési ellenőrzéseken át a vezetési és pihenőidők vagy épp a közúti szállítási tevékenység végzéséhez szükséges okmányok ellenőrzéséig. Mikulás Róbert, a Jármű Módszertani Főosztály főosztályvezetője a közúti ellenőrzések módszertanáról, az alkalmazott létszámról, módszerekről és eszközökről tájékoztatta a hallgatóságot, előadása végén néhány tanulságos esetet is bemutatva, amelyek az útszéli ellenőrzések során adódtak. A nap utolsó előadójaként a Vas Megyei Kormányhivatal képviseletében Horváth Sándor a tachográf-manipulációk hazai tapasztalatait összegezte, illetve egyúttal a manipulációk felismerésének új módszereit is ismertette.

Az egész hetes program keretében elméleti és gyakorlati napok váltják egymást: a hétfői előadásokat követően a keddi napon az ellenőrök alkotta csapat helyszíni szemlén vesz részt a váci műszaki vizsgálóállomáson, szerdán újabb elméleti foglalkozások következnek, amelyek keretében Rónay-Tobel Beatrix jármű módszertani referens tart előadást az engedély nélküli fuvarozásról, Frank Schouwaert, az ECR képzőcsapatának referense pedig magáról a szervezetről fog beszélni. A csütörtöki nap ismét a terepé – a nemzetközi ellenőrcsapat közúti ellenőrzést tart.

Váczi Vincent