Az alkoholszondás indításgátló életeket menthet


Gépjárműves szakterület   |  
2016.10.05.
Az alkoholszondás indításgátló életeket ment
Az alkoholszondás indításgátló életeket ment
A gyújtáskapcsoló szerkezetek, amelyek megakadályozzák az ittas állapotban való járművezetést, jelentősen mérséklik az alkoholfogyasztással összefüggő közúti halálesetek számát. Lényegében az alkoholszondás indításgátlónak hála 15 százalékkal csökkentek az ilyen jellegű halálozások az USA 18 államában, ahol kötelezővé tették a szerkezeteket az ittas vezetésért elítéltek számára - állapította meg egy tanulmány.

A 2007 és 2013 között megmentett körülbelül 915 élet összemérhető a kötelező légzsák és a 21 éves alkohol-korhatár pozitív hatásaival.

„A rövid praxisom ellenére nehéz megmondani, hányszor kellett beszélnem családokkal, és elmondanom, hogy olyan megelőzhető ok miatt vesztették el a fiúkat, lányukat, testvérüket, vagy egyéb hozzátartozójukat, mint az ittas vezetés. Ez az én motivációm" – mondta a tanulmány szerzője, Dr. Elinore Kaufman, a Pennsylvaniai Egyetem egészségpolitikai programjának hallgatója. „Más államok megmutatták, hogy törvényileg átvihető a szabályozás, mi pedig bizonyítékkal szolgálunk, hogy ez hatásos is. Nem kellene, hogy bármi akadálya legyen, hogy a többi állam is átvegye a gyakorlatot."

J.T. Griffin, az Anyák az Ittas Vezetés Ellen szervezet igazgatója üdvözölte a megállapításokat. Azt mondta, a tanulmány igazolja, amit ők már 2006 óta hirdetnek. „Már dolgozunk, hogy átvigyük ezeket a törvényeket. Úgy gondoljuk, a 15 százalékos csökkenésnél még jobb eredmény is elérhető lenne. Persze a 15 százalék magában is igazán jó eredmény; ha országos szintre kiterjeszthetnénk, évente ez 1500 életet jelentene. Ez nagyon sok ember."

Az USA halálos közúti baleseteinek 30 százaléka összefügg az alkohollal, ez a tanulmány szerzői szerint mintegy 11 ezer emberélet minden évben.

Egy alkoholszondás indításgátlóval felszerelt autónál először megfújjuk a szondát. Ha a véralkoholszint a beállított érték – rendszerint 0,02 – felett van, a motor nem indul be. Sokan már egy ital után elérik ezt a szintet. Már korábban megmutatkozott, hogy ezek az eszközök 50-90 százalékos hatékonysággal meggátolják az ismételt ittas vezetési kihágást. Úgy tartják, hogy ez a tanulmány az első, amely vizsgálja, hogy az ilyen indításgátlók csökkentik az alkohollal összefüggő sérülések és halálozások számát.

25 államban már bevezették a törvényi szabályozást, Pennsylvaniának és Marylandnek szándékában áll, hogy kövessék a példát. Néhány más államban a technológiát csak visszaeső bűnösökkel vagy igen magas véralkoholszintű elkövetőkkel szemben alkalmazzák, míg megint mások a bíróságokra hagyják a döntést – mondják a kutatók.

Az Amerikai Járványtani és Prevenciós Központ minden államnak ajánlja, hogy követelje meg alkoholszondás indításgátlót az ittas vezetők esetében. Ott országszerte tilos 0,08 vagy magasabb véralkoholszinttel volán mögé ülni.

A tanulmány az Amerikai Nemzeti Országúti Közlekedésbiztonsági Igazgatóság 1999-2013 közötti halálozási ráta elemzésén alapul. Összehasonlították 18 állam mutatóit, ahol minden ittas vezetésért elítélt számára előírták a készülék használatát, a 32 másik államéval, ahol ezt nem tették meg. A tanulmány szerint a legtöbb államban, ahol bevezették a kötelező szabályozást, a törvény megjelenésének harmadik évére jelentős csökkenést tapasztaltak az alkohollal összefüggő közúti halálesetekben. Ezekben az államokban átlagosan 4,7 alkoholfogyasztással összefüggő közúti haláleset jutott százezer emberre évente, míg 5,5 a nem ilyen szigorúan szabályozott államokban. 

A nyilvános támogatottsága ezen eszközöknek – még azok között is, akik elismerik a befolyásoltság alatti járművezetést – elég erős – jegyezték fel a kutatók. Griffin elmondása szerint az ittas vezetésért elítéltek gyakran annak ellenére is kocsiba ülnek, hogy eltiltották őket a járművezetéstől, vagy épp bevonták a jogosítványukat. „Az indításgátlók hatékonyak és praktikusak" – tette hozzá. „A beszerelt indításgátlóval nem tudnak ittasan vezetni. Ezzel nyer a potenciális elkövető: megtarthatja a vezetői engedélyét. Nyerünk mi is, a törvénytisztelő állampolgárok, mert kevesebb az ittas vezető az utakon, és nem gázolnak el."

Griffin szerint a fő kihívás most a folyamatos ellenállás leküzdése a „bosszús frakció", vagyis az alkoholgyártók és a vendéglátóipar, valamint egyes bírók részéről, akik az elkövetők büntetésére inkább a nagyobb mozgásteret részesítik előnyben.

Forrás: usnews.com

Fordította: Kovács Frigyes (Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Képzési és Vizsgáztatási Főosztály)