Befejeződött a tehergépjárműveket ellenőrző ECR akció


Gépjárműves szakterület   |  
2016.11.28.
Befejeződött a tehergépjárműveket ellenőrző ECR akció
Befejeződött a tehergépjárműveket ellenőrző ECR akció
A menetíró berendezés szándékos manipulációjával egyetlen esetben találkoztak az ellenőrök a november harmadik hetében tartott országos akció során, ami jelzi: a folyamatos ellenőrzéseknek köszönhetően egyre kevesebb fuvarozó próbálkozik tisztességtelen eszközökkel versenyelőnyt szerezni. A vezetési- és pihenőidőkre vonatkozó előírások megszegése azonban továbbra is gyakori szabálysértés.

Az ország összes megyéjében azonos tematika mentén ellenőrizték a tehergépjárműveket a szakemberek: november 22-24. között lebonyolított ECR akció során a megyei, fővárosi kormányhivatalok műszaki engedélyezési és fogyasztóvédelmi főosztályainak közúti ellenőrei, akik kifejezetten a vezetési- és pihenőidők, valamint a tachográf-berendezések szabályos üzemeltetését vizsgálták. A megállított tehergépjárműveket egyúttal műszakilag is szemrevételezték, illetve megvizsgálták a tevékenység végzéséhez szükséges engedélyek meglétét, és azok érvényességét is.

Az ellenőrzött tehergépjárművek nyolc százaléka szabálysértő

Az adatok összesítése után kiderült, az ellenőrök 1335 tehergépjárművet (820 magyar honosságút, 442 EGT és 73 egyéb országban nyilvántartásba vett járművet) vizsgáltak meg a Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal Jármű Módszertani Főosztálya által koordinált akció három napja alatt. Legalább egy szabálysértést 111 járműnél, vagyis az ellenőrzött tehergépjárművek nyolc százalékánál találtak. A leggyakoribb probléma ezúttal is a vezetési- és pihenőidőkre vonatkozó előírások betartásával volt: a napi, a heti, a két egymást követő hét, és a kötelezően előírt pihenőidő ellenőrzése során 284 olyan esettel találkoztak az ellenőrök, amelynél a sofőrök nem tartották be a törvényi előírásokat. Ugyanakkor nagy számban akadt gond a világító berendezések és az elektromos rendszer állapotával is, ezen a területen 42 esetben állapítottak meg hiányosságokat a szakemberek. Négy teherautót a közlekedésbiztonságra közvetlenül kockázatot jelentő műszaki problémák miatt azonnal kitiltottak a forgalomból.

Mágnessel az űrkorszakban

Az NKH speciálisan képzett szakemberei kiemelt figyelmet fordítottak az olyan titkos berendezés vagy rejtett kapcsoló felderítésére a vezetőfülkében, amellyel a menetíró berendezés működését igyekszik a sofőr manipulálni. A korábbi gyakorlat azt mutatta, hogy a csalók egyre bonyolultabb, már-már az űrkorszakot idéző technikai berendezéseket vetnek be, ezúttal azonban őskori módszerre akadtak az ellenőrök: Csongrád megyében egy nyerges vontató menetíró készülékének jeladójára egy mágnest barkácsoltak, így a menetíró készülék a közlekedés során is pihenőidőt rögzített. A közúti ellenőrzésen eljáró kormánytisztviselők a manipulációs eszközt leszerelték, a gépjárművezetőt a heti pihenőidő megtartására kötelezték, egyúttal szabálysértési eljárást kezdeményeztek ellene. De az ellenőrök több megyében is találkoztak olyan esettel, amikor gépkocsivezető nem használta a tachográf készülék tevékenységi kapcsolóját.

Folyamatosan lesznek ellenőrzések

Az ellenőrzés kimutatta, hogy a közlekedésbiztonságra közvetlenül kockázatot jelentő, fáradt gépkocsivezetők és a manipulált menetíró berendezésekkel közlekedő gépjárművek kiszűrése a jövőben is állandó feladatot jelent a közlekedési hatóságnak. Az NKH a közúti balesetek számának csökkenését, a közlekedésbiztonság növekedését várja a folyamatos ellenőrzésektől, amik a jövőben is folytatódni fognak.