Hó és jég - lassíts még!


Gépjárműves szakterület   |  
2016.11.28.
Hó és jég - lassíts még!
Hó és jég - lassíts még!
A zord körülmények közötti vezetés kihívás lehet, és különösen kihat azon járművezetőkre, akiknek muszáj szembenézni a tél veszélyeivel. A hivatásos sofőrök például jelen vannak az utakon, bármilyen is az időjárás.

Nagy-Britanniai statisztikák szerint 2014-ben 12.445 baleset történt kiépített utakon, amelyek vizesek vagy nedvesek voltak a sötétben – ez 19 százalékos növekedés a 2010-es évhez képest. A balesetek további kiváltó okai között szerepelt a hó, az ónos eső, az eső vagy a köd (368 halálos vagy súlyos baleset), illetve a csúszós utak (1279 halálos vagy súlyos baleset). Továbbá ennek következtében a súlyos sérültek száma 5 százalékkal, 22.807-re nőtt. 2015 végén az Institute of Advanced Motorists (IAM) elindította a #wheelsinwinter akcióját az autósok támogatására a biztonságos, téli közlekedés érdekében. Sarah Sillars, az IAM vezérigazgatója elmondta: "A statisztikából egyértelmű, hogy az embereknek változtatni kell vezetési szokásaikon rossz időjárási körülmények között, valamint a hosszú, sötét órákban."

„A téli vezetés nem kell, hogy nehéz legyen, néhány kisebb változtatással sokkal biztonságosabbá és élvezetesebbé válhat a rossz időjárási viszonyok közötti közlekedés. Tanácsoljuk az autósoknak a zord körülmények közötti utazás mellőzését – elhalasztani a boltlátogatást, vagy inkább gyalog menni az iskolába. Viszont ha muszáj utazni, akkor készüljenek fel alaposan, hogy Önök és szeretteik biztonságban legyenek."

Lesley Upham tippjei

  • Ne felejtsük el rendszeresen ellenőrizni a jármű olaj-, hűtőfolyadék- és ablakmosó-folyadék szintjét, utóbbiaknál a fagyállóságot is! Tájékozódjuk az időjárási és a forgalmi előrejelzésekről, ez segít, hogy indulás előtt mérlegelhessük, biztonságos-e útra kelni.
  • Hosszabb utakon menet közben is változhatnak a körülmények. Ha már úton vagyunk, és romlanak az időjárási viszonyok, vészeljük át egy töltőállomáson, amíg enyhül. Ne folytassuk csak azért az utat, mert úgy érezzük, időkényszerben vagyunk. Ilyen körülmények között célszerű az ügyfelet tájékoztatni a késés okáról, így csökken a nyomás, és az ügyfél is hatékonyabban tudja kihasználni az idejét.
  • Akkor is ajánlott szünetet tartani egy töltőállomáson, ha már sok ideje haladunk egyhuzamban sötétben. A sötétség beállta a téli hónapokban meggyorsíthatja a volán mögötti fáradás folyamatát. Ha csak tehetjük, kerüljük az éjszakai vezetést, próbáljuk az utazást nappalra, jobb látási viszonyok közé időzíteni, ekkor könnyebb ébernek maradni.
  • Ha éjszaka nedves vagy jeges úton kell vezetni, a láthatóság jelentősen csökken, különösen a fények útról való visszaverődése miatt, így az útburkolati jelek is sokszor láthatatlanná válnak. Csomópontokhoz közeledve figyeljünk a féktávolságra, hagyjunk elég időt (a megszokottól akár 10-szer többet is), hogy felmérhessük, mi történik körülöttünk, és a megfelelő sávba sorolhassunk, vagy ha kell, megállhassunk.
  • A nap alacsony állása egy másik téli veszélyforrás, még tiszta szélvédő és ablakok esetén is. Ha egy mellékútról egy főútra hajtunk, az „élesen" sütő nap megnehezíti annak felmérését, hogy biztonságosan tudunk-e besorolni. Sávváltásoknál ügyeljünk a többi jármű sebességének megítélésére, csak akkor váltsunk, ha valóban biztonságos. Ügyeljünk arra is, hogy ha a nap mögöttünk van, a szembejövő forgalom esetleg nem méri fel helyesen a sebességünket, vagy egyáltalán nem is vesznek észre. Ilyen esetben mindenképp használjunk tompított fényszórót.
  • A követési távolság be nem tartása hihetetlenül veszélyes, különösen a téli hónapokban – az erős széltől kezdve a jeges útfelületig sok tényező miatt sokkal könnyebben elveszthetjük a jármű feletti uralmat. Arra is fel kell készülni, hogy a hó vastag rétegben lerakódhat a tehergépkocsik tetején – túl kicsi követési távolság esetén váratlan "áldás" hullhat ránk.
  • Mindig legyünk felkészültek. Győződjünk meg, hogy a segélyszolgálat telefonszámát tudjuk, és legyen nálunk tartalék töltő is. Az év ezen szakaszában fordul elő legjellemzőbben a lerobbanás, ezért készüljünk fel a legrosszabbra. Legyen nálunk jégoldó, meleg ruha, illetve némi élelem, arra az esetre, ha a hó fogságába esnénk.

Erős szelek

Mark Lewis, az IAM szabványügyi igazgatója szintén tartogat tanácsokat erős szél esetére. Arra figyelmezteti a sofőröket, ha van rá mód, tervezzék meg előre az utazásukat, nézzenek utána a lehetséges zavaroknak, amik gondot jelenthetnek.

  • Kerüljük a kis utakat, ahol gyakrabban előfordulnak úttestre zuhanó faágak és egyéb törmelékek, amiket ritkábban tisztítanak.
  • A széllökések bizonytalanná teszik a jármű futását – fogjuk a kormányt két kézzel, stabilan. Ez különösen fontos az előzéseknél.
  • Ne felejtsünk a szokásosnál nagyobb helyet hagyni a veszélyeztetett közlekedő társaknak, mint a kerékpárosok, motorosok és a gyalogosok. Ők sokkal jobban ki vannak téve az oldalszélnek – mindig tartsunk biztonságos oldaltávolságot. A kanyarokhoz közeledve bizonyosodjunk meg, hogy a saját oldalunkon tudunk maradni, és szükség esetén meg is tudjunk állni – sose tudhatjuk, mi van a kanyaron túl.
  • Ha nagyméretű akadályok torlaszolják el az utat, legyünk készek megfordulni, és alternatív utat választani. Figyeljünk a fák, épületek közti hézagokra, illetve a folyókon vagy vasutakon átívelő hidakon – ezeken a helyeken hat ránk leginkább az oldalszél. Tartsunk mindkét oldalon megfelelő oldaltávolságot, hogy egy hirtelen széllökés esetén is legyen elegendő helyünk.
  • A vezetés szeles időben komoly kihívás lehet, ezért fontos, hogy folyamatosan az útra koncentráljunk, különös figyelmet fordítva a keskeny utakra vagy a hidakra. Továbbá akkor is legyünk résen, amikor egy szeles szakaszról hirtelen átmegyünk egy szélvédettre – az erős oldalszél hirtelen megszűnése is kibillenthet az egyensúlyból.

Emberi tényezők

A téli vezetés fokozott megterhelést jelent mind a járművezető, mind a jármű számára, ezért fontos meggyőződni róla, hogy minden jól működik-e. Néhány egyszerű ellenőrzés nagymértékben csökkenti a lerobbanás esélyét, valamint ezáltal könnyebb és stresszmentesebb lehet a hóban-fagyban történő vezetés.

  • Jelenleg megjavítani valamit viszonylag olcsóbb, elvégre segít megelőzni a hidegebb körülmények között egy esetleges jóval költségesebb hibát, vagy éppen megóv a mentés költségétől, ha elakadnánk valahol.
  • A kései tél megtéveszthet sok gépkocsivezetőt, akik emiatt megfeledkeznek a téli felkészítésről, ez pedig kellemetlen, elkerülhető és költséges kiadásokat okozhat.
  • Az akkumulátor töltöttségének (télen nagyobb az akkumulátorok igénybevétele) valamint a gumik ellenőrzése, a fékpróba, a tisztán tartott szélvédők és a járműben készenlétben lévő „sürgősségi csomag" (lerobbanás esetére) mind-mind erősen javasolt tippek.

Forrás: www.greenfleet.net

Fordította: Kovács Frigyes (Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Képzési és Vizsgáztatási Főosztály)