Új, kötelező járműbiztonsági rendszerek az Európai Unióban


Új, kötelező járműbiztonsági rendszerek az Európai Unióban
Új, kötelező járműbiztonsági rendszerek az Európai Unióban
Az új gépjárművekre és az ezekhez tervezett pótkocsikra vonatkozó általános biztonság rendeletet az Európai Parlament és Tanács 2009 júliusában jelentette meg. A rendelet értelmében 2015. november 1-től az újonnan forgalomba helyezett 3,5 t feletti tehergépjárműveket és autóbuszokat fejlett, vészfékező rendszerrel és sávelhagyás-figyelmeztetővel kell ellátni.

A rendelet előtérbe helyezte az aktív biztonságot, illetve célul tűzte ki a CO2-kibocsátás csökkentését. Mindezek fejlett járműbiztonsági rendszereken keresztül valósulhatnak meg. A rendelet előírásait több lépcsőben vezetik be. A 2014. november 1-én életbe lépett részek érintették a személygépjárműveket, a kis és nagy tehergépjárműveket, az autóbuszokat és a pótkocsikat is. A követelmények az új járművek gyártásához és az első forgalomba helyezéséhez kapcsolódnak, tehát a szabályozások a már forgalomban lévő járműveket nem érintik.

A legjelentősebb változás az elektronikus menetstabilizáló rendszer kötelezővé tétele volt, hiszen ez a személygépjárműveket, a tehergépjárműveket, a pótkocsikat és az autóbuszokat is érintette, míg az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer és a sebességváltás-jelző megléte csupán a személygépjárműveknél szükséges.

Az elektronikus menetstabilizációs rendszer a köztudatban ESC néven terjedt el. A rendszer elsődleges célja az iránytartás biztosítása, az alul- és túlkormányzottság korrigálása. Mindez az egyes kerekek célzott fékezésével valósul meg. Az ESC rendszer a szükséges információkat a járműben elhelyezett különböző szenzorokból nyeri, ezeket folyamatosan kiértékeli, és ha szükséges, beavatkozik, akár a motor nyomatéknak csökkentésével is. Habár egy járművezetőt támogató rendszerről van szó, továbbra is ügyelni kell az útviszonyoknak megfelelő közlekedésre és a sebességhatárok betartására.

Személygépjárművekben kötelező lett az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer is, de 3,5 tonna alatti kistehergépjárművek vezetői is találkozhatnak vele. A járművezető a műszerfalon elhelyezett szimbólum segítségével információt kap arról, hogy a jármű valamely abroncsában csökkent-e a nyomás. Az információ érkezhet egy jeladón keresztül közvetlenül az abroncsból, ebben az esetben direkt, közvetlen rendszerrel beszélünk, vagy érkezhet a jármű ABS szenzorától is, közvetve, indirekt módon. Az ABS szenzor érzékeli a kerék fordulatszámát, ha a gumiabroncs nyomása csökken, akkor a kerék kerülete is megváltozik, ennek következtében eltér az optimális fordulatszámtól, utalva a probléma forrására. A megfelelően beállított abroncsnyomás által csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás, ezáltal pedig a CO2-kibocsátás, továbbá növelhető a gumiabroncs élettartama. Nyomásvesztés esetén megnőhet a jármű fékútja, tehát az aktív biztonságban is szerepet játszik a megfelelően beállított abroncsnyomás.

A kézi váltóval felszerelt személygépjárműveket sebességváltás-jelzővel is el kell látni (GSI). A vezető számára ez egy újabb piktogram formájában jelenik meg a műszerfalon, amely kiegészíthető hangjelzéssel is. A rendszer arra törekszik, hogy a tüzelőanyag-fogyasztás mindig optimális legyen, ennek megfelelően ajánlja a le- és felkapcsolást, de figyelembe veheti a motor fordulatszámát és a megfelelő forgatónyomatékot is.

A már korábban legyártott, készleten maradt, az új előírásoknak már nem megfelelő járműveket 2014. november 1-jét követően további egy évig lehet értékesíteni és forgalomba helyezni a Nemzeti Közlekedési Hatóság külön engedélyével. Emiatt elképzelhető, hogy egy-egy kifutó modell úgy kerül forgalomba 2015. október 31-ig, hogy nem, vagy csak részlegesen tartalmazza a fent említett rendszereket.

A rendelet bevezetésének további lépcsőjében 2015. november 1-től az újonnan forgalomba helyezett 3,5 tonna feletti tehergépjárműveket és autóbuszokat fejlett vészfékező rendszerrel és sávelhagyás-figyelmeztető rendszerrel kell ellátni. Kivételt képeznek a városi és elővárosi közlekedésben használt autóbuszok, valamint a különleges járművek.