Mi is az az eCall?


Gépjárműves szakterület   |  
2015.03.16.
Mi is az az eCall?
Mi is az az eCall?
Az eCall egy közúti járművekbe szerelhető segélykérő eszköz, amelynek célja egész Európa területén a gyors segítségkérés egy ütközés esetén. Az Európai Bizottság az eCall rendszer bevezetésében látja a balesetek csökkentésének nagy lehetőségét.

Manapság az autóipar számos extra, biztonsági felszerelést kínál járműveihez. Az alsó kategóriás autóknál az ABS és a légzsákok, a közép- és felső kategóriás autóknál a sávtartó elektronika, a holttér-figyelő rendszer, az adaptív sebességtartó automatika, a közúti jelzéseket felismerő-, valamint az ütközést megelőző rendszer is vigyáz az utasok épségére. Míg az említett, aktív biztonsági felszerelések abban játszanak szerepet, hogy az autó vezetője elkerülhessen egy esetleges balesetet, addig az eCall névre hallgató berendezés a baleset bekövetkezte után nyújt segítséget.

2014-ben közel 30 000 ember vesztette életét Európa útjain és ennél tízszer több a súlyos sérültek száma. Az esetek 10%-ban a segítség késedelme vezetett az áldozatok halálához. A becslések szerint a 112-es hívószámra küldött automatikus segélykérés felgyorsíthatja a segítség helyszínre történő kiérkezését, amelynek ideje 40%-kal csökkenhet a városi területeken, 50%-kal vidéken, valamint legalább 4%-kal redukálná a halálos balesetek számát, és 6%-kal a súlyos sérülésekét. Az eCall rendszer beépítése előreláthatólag 2015 októberétől az Európai Unió minden újonnan forgalomba helyezett járművénél kötelező lesz.

Az eCall rendszer működése több módon is megvalósulhat. Fő eleme a fedélzeti egység (on board unit), amely a bluetooth-on csatlakoztatott mobiltelefonon keresztül, vagy - amennyiben az eszköz rendelkezik saját SIM kártyával -, azon keresztül automatikusan küldi meg a baleset körülményeit (gps koordináták, baleset ideje, gépjármű azonosítója) a 112-es segélyhívószámra abban az esetben, ha a jármű ütközést észlel, például kinyílnak a légzsákok. A rendszert a balesetet szenvedett személy manuálisan is aktiválhatja egyetlen gomb megnyomásával, megkönnyítve és felgyorsítva ezzel a segélykérést. Egy karambol alkalmával előfordulhat, hogy sokkot kap, vagy eszméletét veszti a jármű vezetője és nem képes segítséget hívni. Ilyenkor az eCall rendszer életeket menthet.

Az eCall rendszer bevezetésével párhuzamosan az Európai Parlament rendelete alapján a 112-es segélyhívó rendszert is egységessé kell tenni. A döntés lényege, hogy a rendszer lefedje egész Európa területét, azonos esélyeket biztosítva ezzel minden európai uniós állampolgár számára a segítségkérésére, növelve a túlélés esélyét. A 112-es segélyhívó Európában 1991-ben kezdte meg működését, amelyhez Magyarország 1999-ben csatlakozott, de a hálózat mindeddig nem volt egységes. Az ESR (Egységes Segélyhívó Rendszer) országunkban Miskolcon és Szombathelyen alakít ki hívásfogadó központot. Itt a vészjelzéseket nem csak telefonhíváson keresztül, de email-ben, SMS-ben és MMS-ben is tudják majd fogadni.

A rendszer beépítése 2015 októberétől kötelező lesz a személy- és kishaszonjárművekbe, amelyet 2020-ig tehergépjárművekre, autóbuszokra és motorkerékpárokra is kiterjesztene az Európai Parlament.