A trolibuszok műszaki vizsgáztatása


A trolibuszok műszaki vizsgáztatása
A trolibuszok műszaki vizsgáztatása
A 2011. év folyamán, jogszabályi változások okán kötelezővé vált – az egyéb közúti járműveknél már évtizedek óta ismert műszaki vizsgáztatás a trolibuszok esetében is. Ennek a tevékenységnek a végzését a vonatkozó jogszabály a Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatalához rendeli.

Az első elektromos felsővezetékhez kötött gépkocsi 1882-ben jelent meg Berlinben. Ez már a mai szóhasználatba vett trolibusz közvetlen előfutára volt. A mai Magyarország területén, Budapesten 1933-ban indult meg a troliközlekedés, amelynek a második világháború eseményei vetettek véget. A háború után a kialakult politikai helyzetnek köszönhetően, az orosz technika felhasználásával 1949-ben indult újra a troli a 70-es vonallal. Az évtizedek során többször felmerültek érvek és ellenérvek a troli szükségességét illetően, de a növekvő kőolajárak és a nagyvárosok levegőjének szennyezettsége eldöntötte a kérdést: a troli maradt. Szegeden 1979-ben, Debrecenben 1985-ben indult útjára az első trolibusz.

Jelenleg az utakon többféle trolikonstrukció fordul elő, de a már említett orosz technika a mindennapi közlekedésből 2012. év végével eltűnt. Ezek a robosztus, hideg teleket is jól bíró, de villamosárammal nem spóroló gépek ma már csak nosztalgiajáratként, vagy tartalék járműként léteznek. A mindennapi, budapesti utcaképhez tartozó csuklós Ikarus trolik (típusa: 280.94) egyenáramú motorral, de már energia-visszatáplálási képességgel rendelkeznek. A korábbi évek magaspadlós, felsővezeték hiányában önjáró képességgel nem rendelkező kivitelű járműveivel szemben ma már egyre inkább elvárás az alacsonypadlós építési mód, az energiatakarékosabb, háromfázisú motorok és a különféle hatótávolságú, önjáró képesség megléte. Ezeknek a megnövekedett üzemeltetői és műszaki igényeknek az elmúlt 10 évben Budapesten beüzemelt Solaris, MAN, a Debrecenben beüzemelt Solaris, valamint a Szegeden a tavalyi év folyamán forgalomba helyezett Ikarus 187 típusok mind megfelelnek. Szegeden két darab, korábban már forgalomba helyezett Skoda 21Tr-t alakítottak át önjáró képességűre, Budapesten pedig az Ikarus 412 autóbuszok átalakításával létrehozott önjáró képességű trolik fognak a közeljövőben megjelenni. Ezen felül még ebben az évben Budapesten tíz darab szóló és 14 darab csuklós Solaris troli üzembe helyezése történik meg, és várhatóan Debrecenben is korszerűsödik 1-2 éven belül a trolik járműparkja.

A műszaki vizsgáztatás során a hajtáslánccal kapcsolatos elektromos berendezések ellenőrzése, minősítése az üzemeltető által kiállított műszaki tanúsítványok alapján történik. A felépítmény, a futóművek, a fékek és a kormánymű vizsgálatát a közúti járművek műszaki megvizsgálásánál is alkalmazott berendezések teszik lehetővé. Az üzemeltetőknél működő rendszeres átvizsgálási technológiáknak köszönhetően a kezdetektől fogva elmondható, hogy csekély számú meghiányolás történt és a műszaki vizsga elvárásainak megfelelő járművek kiállítása egyik üzemeltetőt sem állította megoldhatatlan feladat elé. Persze nem ment minden zökkenőmentesen. A közösségi közlekedés kívánalmainak megfelelő esztétikumú jármű fogalmáról a vélemények kezdetben eltértek, idővel azonban mindhárom üzemeltetőnél egységesnek nevezhető, a hatóság által meghatározott szint lett a mérce. Persze a közösségi értékek iránt felelősséget kevéssé érző honfitársaink sokszor nyomot hagynak maguk után a járművek utasterében…      

A fent leírtakból is látható, hogy a trolibuszüzem fejlődése töretlen, a műszaki vizsgáztatással a járművek műszaki és esztétikai állapota lényegesen javult, és remélhetőleg a közönség megelégedésére szolgál.

Szerző: Jáger András (Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Jármű Főosztály)