Ugrás a tartalomhoz
Menü

Időskori vezetés


Egy bizonyos életkor elérése után vitát képez, hogy vezethet-e még autót az ember. Amikor a reflexek lassulást mutatnak, a jármű haladási sebességét – a biztonság érdekében – csökkenteni kell, vagy érdemes abbahagyni a vezetést, mert a közúti közlekedés bármely résztvevője szempontjából kockázattal jár.

 

Kapcsolódó cikkek


Cukorbetegség és a vezetés

A vezetés a legtöbb ember számára a szabadságot, a kontrollt és a függetlenséget jelenti. A vezetés megadja azt a lehetőséget, hogy eljussunk azokra a helyekre, ahova el kell, vagy el szeretnénk jutni. Sokaknak a létkérdés is, mert a munkájukhoz hozzátartozik, vagy éppenséggel autóval járnak munkába. De mi történik akkor, ha közbeszól a diabétesz?

Egyenes beszéd az időskori vezetésről

Csúcsforgalom, modortalan sofőrök, útlezárás. Mindezek bárki számára stresszes élménnyé változtatják a vezetést, a legnehezebb dolga azonban azoknak van, akik már egy kicsit idősebbek. A kor előrehaladtával a látás, a hallás, a sebesség- és távolságbecslés képessége, valamint a reflexek is romlanak. Mivel a képességromlás egy fokozatosan bekövetkező jelenség, a vezetésre mért hatását igen nehéz észrevenni, legtöbbször egy baleset után válik nyilvánvalóvá maga a folyamat.

Hol kell igényelni a Parkolási Igazolványt?

A lakóhely szerint illetékes járási hivatalnál. A személyesen eljáró ügyfél a kérelem előterjesztésekor a kérelmet saját kezűleg írja alá. Az ügyfélnek a kérelmet akkor is saját kezűleg kell aláírnia, ha helyette meghatalmazottja jár el. Az ügyfél írásképtelensége esetén a kérelmen ezt a tényt - az aláírás céljára szolgáló rovatban - a körzetközponti jegyző „írásképtelen" bejegyzéssel tünteti fel. Az igazolvány iránti kérelem előterjesztésekor a jogosultról a járási hivatal arcképmás felvételt k...

Idős járművezetők kockázatos és kompenzációs járművezetése

Az idős gépjárművezetők jelenléte a közlekedésben kiemelt téma a közlekedésbiztonság szempontjából: gyorsan növekszik az idős vezetők száma, magas a baleseti kockázatuk és nagyobb a sérülékenységük. Kutatások alapján megállapítható, hogy az évek számával párhuzamosan nő a magas kockázatú vezetők száma, de ebből nem következik, hogy valamennyi idős vezető veszélyes lenne.

Idős vezetőknél a korral együtt a vezetési hibák száma is megnő

Az Amerikai Pszichológiai Társaság (APA) kutatása szerint még a balesetmentes, egészséges felnőtteknél is előfordul, ahogy idősödnek, hibákat követnek el a vezetés során, pl. figyelmen kívül hagyják, hogy az autónak holttere van. Ellenőrzésének hiánya eredményezi a legtöbb hibát.

Ki jogosult Parkolási Igazolványra?

Az, aki a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló 102/2011. (VI. 29.) Korm. rendelet értelmében közlekedőképességében súlyosan akadályozott, látási, értelmi, mozgásszervi fogyatékos, illetve autista, 2001. július 1-jét megelőzően vaknak, vagy a magasabb összegű családi pótlékra jogosító betegségekről és fogyatékosságokról szóló rendelet szerint vaknak vagy gyengén-látónak, mozgásszervi fogyatékosnak, értelmi fogyatékosnak, vagy autistának minősül, é...

Közlekedésbiztonság a 65 év fölötti vezetőknél

2030-ra az Egyesült Államokban minden ötödik gépjárművezető 65 év fölötti lesz. A szabad gépjármű-közlekedés fontos lesz ezen korosztály számára, mivel fenntartja a személyes függetlenséget, a szabadságot, valamint a mentális egészséget.

Mennyi esélye van a fiataloknak, időseknek a PÁV-on?

Az alkalmasság nem feltétlenül korfüggő, de természetesen a kor befolyással bír a képességekre. Mind a fiatalok, mind az idősek között lehetnek gyengébb képességűek, ill. rendelkezhetnek olyan személyiségjegyekkel, melyek kizáró okot képeznek alkalmasságuk megítélésében.

Senior járművezetők a közúton

Az Egyesült Államok egyik közúti közlekedésbiztonsággal foglalkozó kormányzati szerve, a CDC Motor Vehicle Safety az idősebb korosztály balesetei statisztikáit vizsgálta.

Vissza a tetejére