Képzés
Kik szervezhetnek frissítő tanfolyamot egy adott jogosításhoz?
ATO szervezet esetében az a szervezet szervezhet frissítő tanfolyamot egy adott jogosításhoz, akinek az engedélyében szerepel az adott jogosításra vonatkozó frissítő képzés. Az átmeneti időszak alatt, az ATO-ra vonatkozó bevezetés ütemtervben meghatározott dátumoknak nem ellentmondva, olyan FTO, TRTO vagy RF szervezet szervezhet ilyen frissítő tanfolyamot, amelynek az engedélyében az adott jogosítás megszerző képzése szerepel (pl.: SEP (Single Engine Piston) osztályjogosítás esetében SEP osztályjogosítás megszerző képzés szerepel az engedélyben).
Kik szervezhetnek FI vagy IRI ismeretfrissítő szemináriumot?
Műszerjogosítás-oktató (IRI) és a repülésoktató (FI) jogosítások meghosszabbításához vagy megújításához felhasználható ismeretfrissítő szeminárium szervezőjének egyedi engedélyt kell kérnie a hatóságtól az adott szeminárium megszervezéséhez. A szervezőnek nem szükséges ATO szervezeti engedéllyel rendelkeznie, de igazolnia kell, hogy a szeminárium tematikája, a részvétel igazolásának módszere és a szeminárium előadóinak képesítése megfelelő. A Part-FCL által előírt többi frissítő képzéshez megfelelő ATO szervezeti engedély szükséges. Tehát FI vagy IRI ismeretfrissítő szemináriumot az a szervezet szervezhet, aki az adott szeminárium megszervezésére egyedi engedélyt kért és kapott a hatóságtól. Az FI vagy IRI jogosításokon kívüli jogosítások esetében frissítő tanfolyamot (és nem frissítő szemináriumot) követel meg bizonyos esetekben a jogszabály, ezekre a frissítő tanfolyamokra a következő kérdés vonatkozik.
Mi értelme, annak, hogy egy pilóta képző szervezet megtartva korábbi FTO, TRTO vagy RF engedélyét a KHEM rendelet szerinti nemzeti szakszolgálati engedélyekhez kapcsolódó képzéseket szervez?
A 32/2009 KHEM rendelet szerinti nemzeti szakszolgálati engedély nem szűnt meg, csak az alkalmazási területe csökkent le. A nemzeti szakszolgálati engedély az un. Annex II légijárművek vezetéséhez szükséges (216/2008/EK rendelet II. mellékletében meghatározott légijárművek), ilyen légijármű pl.: a Li-2, An-2, PZL-101, Ka-26, Mi-2 vagy az R-26 Góbé, ezekre a légijárművekre a nemzeti szabályozás vonatkozik továbbra is.
Mik azok a legfontosabb változások, amiket a képző szervezeteknek be kell vezetniük a 1178/2011/EU rendeletnek való megfeleléshez?
A szervezeteknek egy menedzsment rendszert kell létrehozniuk, mely annyiban több az eddigi követelményekhez képest, hogy most már mindenkinek kell rendelkeznie belső megfelelőség ellenőrzési rendszerrel (ez a minőségügyi rendszer új neve és korábban csak FTO és TRTO szervezetekre volt előírva), repülésbiztonsági kockázatok azonosítására és kezelésére vonatkozó rendszerrel valamint részletes leírással arról, hogy a szervezet hogyan működik. A legtöbb feladat és a legnagyobb átalakítás az RF szervezeteket érinti, hiszen ez a fajta egyszerűsített képző szervezeti forma már nem található meg az új szabályozásban. Habár a követelmények egységesek, a rendelet egy pontja szerint a menedzsment rendszer összetettségének a szervezet méretéhez és tevékenységéhez kell igazodnia. Több esetben a képzési tematikákat is módosítani kell.
Milyen képzésekre érvényesek a különböző típusú képző szervezeti engedélyek?
Az FTO, TRTO és RF engedélyek alapvetően a 32/2009 KHEM rendelet szerinti szakszolgálati engedélyekhez szükséges képzések szervezését engedélyezik a szervezet számára. A 1178/2011/EU rendelet bevezetésével új típusú szakszolgálati engedélyek kerülnek bevezetésre, melyekhez képzést alapvetően a 1178/2011/EU rendelet szerint jóváhagyott képző szervezetek (ATO) szervezhetnek. A 1178/2011/EU rendelet azonban tartalmaz átmeneti rendelkezéseket, melyek lehetővé teszik bizonyos feltételekkel, bizonyos határidőkkel az FTO, TRTO és RF szervezetek által folytatott képzések elfogadását a 1178/2011/EU rendelet szerinti Part-FCL szakszolgálati engedélyekhez.