Part-NCO


Part-NCO

 

A légi járművek üzemben tartásához kapcsolódó műszaki követelményeknek és igazgatási eljárásoknak a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet értelmében történő rögzítéséről szóló 965/2012/EU rendelet Part-NCO része 2016. augusztus 25-én hatályba lép.

 

A Part-NCO a nem kereskedelmi célra üzemben tartott nem komplex repülőgépekre vonatkozik.

PART-NCO RÖVID TÁJÉKOZTATÓ
A Part-NCO bevezetésével kapcsolatos legfontosabb információk

Kik érintettek?

Azok az üzembentartók, akik nem komplex motoros meghajtású, közösségi szabályozás alá tartozó légijárművekkel, nem kereskedelmi tevékenységet, valamint nem egyedi műveletet végeznek.

Mi számít nem komplex motoros meghajtású légijárműnek?

Nem komplex motoros meghajtású légijármű kategóriába tartozik:

  • az a repülőgép:
    •  amelynek bizonyítvány szerinti legnagyobb felszálló tömege nem haladja meg az 5700 [kg]-ot, és
    • amelynél a bizonyítvány szerint az utasok megengedett maximális száma nem több mint tizenkilenc, és
    • amelynek bizonyítvány szerinti üzembentartása egy pilótából álló személyzettel lehetséges, és
    • amely nem rendelkezik turbó-sóugárhajtóművel*; vagy
  • az a helikopter, amelynek bizonyítvány szerint:
    • a legnagyobb felszálló tömege nem haladja meg a 3175 [kg]-ot, és
    • az utasok száma nem több mint kilenc, és
    • üzemben tartása egy pilótából álló személyzettel lehetséges

*Azok a kétmotoros turbólégcsavaros repülőgépek, melyek maximális felszállósúlya nem haladja meg az 5700 kg-ot a Part-NCO rendelkezésnek kell, hogy megfeleljenek.

Továbbá nem minősülnek komplex légijárműnek a vitorlázó repülőgépek, valamint a ballonok.

Mi számít közösségi szabályozás alá tartozó légijárműnek?

Az a légijármű amely:

  • valamelyik EASA tagállamban van lajstromozva;
  • nem az EASA valamelyik tagállamában van lajstromozva, de az üzembentartó székhelye a tagállamban van;
  • az Európai parlament és a tanács 216/2008/EK rendelete alapján kiadott légialkalmassági bizonyítvánnyal, korlátozott légialkamassági bizonyítvánnyal vagy repülési engedéllyel rendelkezik.

Mi számít nem kereskedelmi tevékenységnek?

Nem kereskedelmi tevékenységnek számít az ellenérték nélkül végzett (magáncélú) repülés. Minden olyan üzembentartó, aki díjazás vagy bármilyen egyéb ellenszolgáltatás ellenében kereskedelmi tevékenységet (utas, áru és posta szállítás), vagy egyedi műveletet végez (pl.: mezőgazdasági repülés, légi fotózás)  nem tartozik a Part-NCO szabályozás alá.

Mi számít egyedi műveletnek?

Bármely, a kereskedelmi légi szállítástól eltérő művelet, amelynek során a légi járművet olyan egyedi tevékenységre használják, mint például mezőgazdasági vagy építőipari tevékenység, fényképezés, földmérés, megfigyelés és őrjáratozás, légi hirdetés.

A 965/2012/EK rendelet felépítése és az alkalmazandó követelmények rendszere:

Üzembentartási táblázat
Légügyi Szakterület    |   Hasznos Tudnivalók |   Utolsó frissítés 2016.07.04.

Felügyelet

A Hatóság a Part-NCO alapján üzemelőket földi ellenőrzések során fogja felügyelni. Az ellenőrzés folyamán az alábbi 160-as számú ellenőrzési lista alkalmazandó, mely saját használatra is letölthető önellenőrzés céljából.

NCO Compliance Checklist (160)
Légügyi Szakterület    |   Nyomtatvány |   Utolsó frissítés 2016.08.31.

Toborzási célú/Bemutató repülés - Introductory Flight

Toborzási célú/Bemutató repülés - Introductory flight
Légügyi Szakterület    |   Hasznos Tudnivalók |   Utolsó frissítés 2017.02.09.
Toborzási célú/Bemutató repülés - Introductory flight

Költségmegosztásos repülés - Cost-shared flight

eAP005-2017.pdf
Légügyi Szakterület    |   Utolsó frissítés 2017.11.08.
 
GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK
Beágyazott Gyakran Ismételt Kérdések:
Üzembentartás