Az életminőséget és közlekedésbiztonságot is javítja az új M85-ös gyorsforgalmi út


Út- és Hídügyi Szakterület   |  
2015.06.17.
Az életminőséget és közlekedésbiztonságot is javítja az új M85-ös gyorsforgalmi út
Az életminőséget és közlekedésbiztonságot is javítja az új M85-ös gyorsforgalmi út
Az utóbbi öt évben hat halálos közúti közlekedési baleset történt azon az útszakaszon, amelynek kiváltása a Győr és Kóny között átadott új 16 kilométeres szakasz feladata lesz: az M85-ös 2x2 sávos gyorsforgalmi út nemcsak közlekedésbiztonsági szempontból jelentős, hanem a térség életminőségét is jelentősen javítja.

Átadták az M85-ös gyorsforgalmi út Győr és Kóny közötti 16 kilométeres szakaszát; az ünnepségen Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter elmondta, hogy a további fejlesztések ezzel nem álltak le, hanem „gőzerővel folytatódnak" a jövőben is.

A tavalyi év kétszereséből

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában épült meg az M85 Győr–Enese és Enese–Csorna közötti szakasza. Hazánk legújabb, 2x2 sávos gyorsforgalmi útján tíz perccel csökken a menetidő Győr-Kóny között – mondta Seszták Miklós. A miniszter tájékoztatása szerint őszre Csornáig elkészül a kétszer kétsávos út, amellyel tovább növekszik a térség versenyképessége, 2018-ban pedig Sopronon keresztül egészen az országhatárig elkészül a folytatás. Mint mondta, az egy, kettő és három számjegyű utakon a tavalyi év fejlesztési keretének kétszereséből, 68 milliárd forintból folytatódnak idén az útfelújítási munkálatok az országban. Győr-Moson-Sopron megyében 1,1 milliárd forintból 15 kilométeren összesen nyolc útszakasz újul meg. A kormány középtávú terve továbbra is az, hogy minden megyei jogú város gyorsforgalmi úttal legyen bekapcsolva az autópálya hálózatba, tudtuk meg az ünnepélyes átadón. 

Biztonságosabb közlekedés

Gyopáros Alpár, a térség fideszes országgyűlési képviselője mérföldkőnek nevezte a beruházást és annak folytatását. Úgy fogalmazott, a 2016 szeptemberére elkészülő Csorna és Szeleste közötti M86-os, és a 2018-ban elkészülő Csorna és Sopron közötti M85-ös szakaszok „köldökzsinórként fogják éltetni a Rábaközt", mert a fejlesztés esélyt ad arra, hogy a fiatalok helyben munkát találjanak, és reményei szerint a térség ipara is nőni fog.  
Kara Ákos, Győr és térsége szintén fideszes országgyűlési képviselője ugyancsak kiemelte a gyorsforgalmi út munkahelyteremtő és gazdaságélénkítő szerepét, egyúttal úgy vélte: a gyorsforgalmi utak építése elősegíti a térség gazdasági egységesítését, a fejletlenebb területek felzárkózását.   
Simon Róbert Balázs megyei útügyi miniszteri biztos elmondta, hogy a 11,5 milliárd forintos beruházással elkészült útszakaszon tíz perccel rövidebb lett a menetidő és biztonságosabbá vált a közlekedés.

Határidőre, a tervezett költségekkel

Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.kommunikációs igazgatója számokkal támasztotta alá az útszakasz jelentőségét. Tájékoztatása szerint az óránkénti 110 kilométeres maximális sebességgel használható út napi 14-15 ezres forgalma négy települést kerül ki: Kónyt, Enesét, Rábapatonát és Ikrényt. A településeken ezután tapasztalható forgalomcsökkenés az ott élők életminőségét javítja. Az építkezésen hétszáz napon át hatszáz ember dolgozott, az építkezés során egymillió köbméter föld, 23 ezer köbméter beton és 21 ezer köbméter aszfalt került az útszakaszba. A Csornáig és az azt elkerülő szakaszon már csak a befejező munkálatok vannak hátra. Kónyig két szakaszban épült a gyorsforgalmi út: az Eneséig tartó szakasz 11,5 milliárd forintból valósult meg, 85 százalék uniós, 15 százalék hazai fejlesztési forrás felhasználásával. Az enesei elkerülő 7 kilométeres szakaszát pedig 2011 decemberében már átadták a forgalomnak. A kivitelezést a Colas Út és Colas Hungária végezte el. Sokorai István, a Colas magyarországi csoportjának elnök-vezérigazgatója egyetlen mondatban foglalta össze mondandóját: „Az útszakasz határidőre és a tervezett költségeken belül készült el."

A most átadott útszakasz a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott építési engedélyek alapján valósult meg. Az autóút forgalomba helyezési eljárását az Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatal szakemberei folytatták le. Miután meggyőződtek arról, hogy a négy csomópontot, kilenc hidat tartalmazó autóút szakaszon a biztonságos közlekedéshez szükséges minden építményrész elkészült, 2015. június 16-tól engedélyezték az új autóút forgalom számára történő megnyitását.