Vasúti Igazgatási Osztály
A Nemzeti Közlekedési Hatóság Központ Vasúti Igazgatási Osztálya országos illetékességgel végzi a vállalkozó vasúti társaságok és a vasúti pályahálózat-működtetők működési engedélyezésével kapcsolatos feladatokat. Monitoring tevékenysége keretében folyamatos figyelemmel kíséri, hogy a vasúti piac szereplői működésüket a jogszabályoknak megfelelően végzik-e. A Vasúti Igazgatási Osztály a piac felügyeletével kapcsolatos tevékenysége során figyelemmel kíséri a vasúti közlekedési piac működését, az arra vonatkozó jogszabályokban, a vasúti igazgatási szerv határozataiban, valamint a Hálózati Üzletszabályzatban foglaltak megtartását, és arról elemzést készít.. A jogszabályokban meghatározott keretek között védi a vasúti utasok jogait, biztosítja azok érvényesülését és felel az utasok által benyújtott panaszok kivizsgálásáért, valamint a vasúti személyszállítást igénybe vevő utasok jogaira vonatkozó rendelkezések betartását ellenőrzi.
Árutovábbítás engedélyezése
A vasúti pályahálózatokat a működési engedéllyel rendelkező vasúti társaságok használhatják.
A működési engedély valamennyi nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózatra, vagy a működési engedélyben meghatározott térségi, elővárosi, helyi vagy saját célú vasúti pályahálózatra adható ki. A működési engedély mellett a vasúti társaságok számára más, nem az Útügyi, Vasúti, Hajózási Hivatal, Vasúti Főosztálya által kiadott engedélyek/tanúsítványok beszerzése is szükséges a tevékenység jogszerű végzéséhez.
Személyszállítás engedélyezése
A vasúti pályahálózatokat a működési engedéllyel rendelkező vasúti társaságok használhatják. A működési engedély valamennyi nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózatra, valamint a működési engedélyben meghatározott térségi, elővárosi, helyi pályahálózatra adható ki. A működési engedély mellett a társaságok számára más, nem az Útügyi, Vasúti, Hajózási Hivatal, Vasúti Főosztálya által kiadott engedélyek/tanúsítványok beszerzése is szükséges a tevékenység jogszerű végzéséhez.
Működési engedélyezés
A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény (Vtv.) 6.§ (8) bekezdése alapján a Vasúti Igazgatási Osztály kérelemre a működési engedély kiadására irányuló eljárás helyett ún. bejelentésre jóváhagyására irányuló eljárást folytat le a következő tevékenységet végző vasúti társaságok esetén:
- vasúti személyszállítást végző és keskeny nyomtávú vasúti pályahálózatot működtető integrált vasúti társaság (turistavasút),
- saját célú vasúti pályahálózatot működtető és a saját célú vasúti pályán áruszállítást végző társaság,
- sífelvonót működtető társaság.
A bejelentésre vonatkozó részletes szabályokat a vasúti társaságok működésének engedélyezéséről szóló 45/2006. (VII. 11.) GKM rendelet 5/A.§-a tartalmazza. Az igazgatási szolgáltatási díjat a vasúti igazgatási szerv által végzett vasúti hatósági eljárások igazgatási szolgáltatási díjairól szóló 9/2008. (VI. 30.) KHEM rendelet melléklete határozza meg.
Egyéb információk
A vasúti társaságoknak működésük során folyamatosan meg kell felelniük az üzleti jóhírnév, a pénzügyi teljesítőképesség, a szakmai alkalmasság és a felelősségi körébe tartozó baleseti károk megtérítésére való alkalmasság követelményének. A vasúti társaságok e követelmények teljesítését minden év május 31. napjáig igazolni kötelesek a vasúti igazgatási szerv felé.
Amennyiben a vasúti igazgatási szerv megállapítja, hogy a vasúti társaság nem teljesíti a működési engedély kiadásának valamely feltételét vagy a vasúti közlekedési tevékenységét a működési engedélyben foglaltaktól eltérően gyakorolja, a működési engedélyt felfüggeszti.
Működési engedéllyel rendelkező vasúti társaságok listája
Pályahálózatok kijelölése
Országos vasúti pályahálózatok
Magyarország országos vasúti pályahálózata 7869,972 km hosszú, amely az országos közúthálózat negyede, és ahhoz hasonlóan a nemzeti vagyon része. Az országos hálózatba tartozik a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvényben is meghatározott transz-európai vasúti áruszállítási hálózat részeként működő 2830 km vasútvonal, valamint az egyéb országos törzshálózati pályák, és normál nyomtávú mellékvonalak.
Térségi vasúti pályahálózatok
A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény jelentősége, hogy újra lehetővé teszi nem országos érdekű, térségi vasutak működését. A térségi vasutakat a közösségi jogban regionális vasutaknak is nevezik. A térségi vasutak olyan pályahálózatokon működhetnek, amelyek legfeljebb három megyét érintenek, vagy a hosszuk nem haladhatja meg a 400 km-t.
A térségi vasutak engedélyezését és a térségi pályahálózatok kijelölését az NKH Központ Vasúti Igazgatási Osztálya végzi el. Erre akkor van lehetőség, ha az érintett pályahálózatnak az országos közforgalmú közlekedésben betöltött szerepe csekély, elsősorban a térségi forgalom lebonyolítására szolgál, illetve az adott térség érintett önkormányzatai önként vállalt feladataik keretében kötelezettséget vállalnak a helyi igényekhez jobban illeszkedő, térségi jelentőségű szolgáltatások fejlesztésére. A térségi vasúti pályahálózat azonban a Vtv. 49-50.§-ai alapján mindaddig mentesíthető a nyílt hozzáférés alól is, amíg kizárólag személyszállítás céljára van fenntartva. A kizárólag egy, országos működési engedéllyel nem rendelkező vasúti társaság által árutovábbításra használt térségi vasúti pályahálózatra a kapacitáselosztási folyamatot is csak azt követően kell alkalmazni, ha újabb hozzáférésre jogosult jelent be vasúti pályakapacitás iránti igényt.
A térségi vasúti társaságok árutovábbítási szolgáltatást is nyújthatnak.
Helyi vasúti pályahálózatok
A helyi vasúti pályahálózat a helyi közforgalmú vasúti szolgáltatás végzéséhez szükséges vasúti pályahálózat.
Elővárosi vasúti pályahálózatok
Az elővárosi vasúti pályahálózatot az ezen vasúti pályahálózat működtetésére vonatkozó működési engedély iránt kérelmet benyújtó szervezet kérelmére a külön jogszabályban meghatározottak szerint a vasúti igazgatási szerv a működési engedély kiadásával egyidejűleg, a vasúti pályahálózatba tartozó vasúti pályaszakaszok meghatározásával jelöli ki.
Saját célú vasúti pályahálózatok
Saját célú vasúti pályahálózat olyan vasúti pályahálózat, amelyen kizárólag a vasúti pálya és tartozékainak tulajdonosa vagy használója érdekében folyik vasúti közlekedési tevékenység.
Monitoring tevékenység
A vasúti igazgatási szerv folyamatosan ellenőrzi, hogy a működési engedélyhez kötött vasúti tevékenység végzésére a vasúti társaság működési engedéllyel rendelkezik-e, valamint ellenőrzi a működési engedély kiadása feltételeinek való folyamatos megfelelést.
A vasúti társaság a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 8. §-ának (5) bekezdésében foglaltak alapján évente - a vasúti igazgatási szerv részére május 31. napjáig megküldött írásbeli beszámolójában - igazolni köteles a működési engedély kiadása feltételeinek való folyamatos megfelelést.
Amennyiben a vasúti igazgatási szerv észleli, hogy a vasúti társaság működési engedély nélkül végez tevékenységet vagy a működési engedélyében foglaltaktól eltérően végez vasúti tevékenységet, a működési engedély feltételeinek fennálltát nem, vagy nem a jogszabályban előírtak szerint igazolja, hivatalból piacfelügyeleti eljárást indít.
Piacfelügyelet
A vasúti igazgatási szerv a vasúti közlekedési piac zavartalan, eredményes működésének, a piaci szereplők érdekei védelmének, a tisztességes és hatékony piaci verseny fenntartásának elősegítése, illetve a versenykorlátozó magatartás tanúsítására lehetőséget adó helyzetek kiküszöbölése érdekében hatósági jogkörében felügyeleti ellenőrzési tevékenységet végez.
A vasúti igazgatási szerv a piac felügyeletével kapcsolatos tevékenysége során figyelemmel kíséri a vasúti közlekedési piac működését, az arra vonatkozó jogszabályokban, a vasúti igazgatási szerv határozataiban, valamint a Hálózati Üzletszabályzatban foglaltak megtartását, és arról elemzést készít.
Ha a vasúti igazgatási szerv a piac felügyelete során észleli a működési engedélyhez kötött tevékenység végzésével, a vasúti pályahálózathoz való nyílt hozzáféréssel, illetve a számviteli elkülönítéssel és a keresztfinanszírozás tilalmával kapcsolatosan a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvényben, külön jogszabályban, a vasúti igazgatási szerv határozatában, valamint a Hálózati Üzletszabályzatban meghatározott valamely kötelezettség megsértését, jogosult
- a jogsértőt kötelezni az eljárás költségeinek megtérítésére,
- külön jogszabályban foglaltak alapján bírságot kiszabni,
- a tevékenység végzésének feltételeit megállapítani,
- a jogsértő magatartás folytatását megtiltani.
Piaci jelentések
A vasúti közlekedésről szóló törvény szerint a vasúti igazgatási szerv feladatai közé tartozik a vasúti közlekedési piac fejlődésének nyomon követése, elemzése és értékelése. A Nemzeti Közlekedési Hatóság Központ Piacfelügyeleti és Utasjogi Főosztály Vasúti Igazgatási Osztálya mint a vasúti igazgatási feladatokat ellátó szerv által készített elemzés célja, hogy bemutassa a vasúti áru- és személyszállítási piacot jellemző tendenciákat, a vasúti infrastruktúra és gördülőállomány fejlesztésével kapcsolatos legfontosabb történéseket és a vasúti piac szabályozásának aktuális kérdéseit.
A 2013-as év piaci jelentései
A 2012-es év piaci jelentései
A 2011-es év piaci jelentései
A 2010-es év piaci jelentései
A 2009-es év piaci jelentései
A 2008-as év piaci jelentései
A vasúti igazgatási szerv felügyeli a vasúti személyszállítást igénybe vevő utasok jogaira vonatkozó jogszabályi rendelkezések vasúti társaságok és a közlekedésszervező általi megtartását. E tevékenysége körében hivatalból ellenőrzi és elemzi az 1371/2007/EK rendeletben, a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvényben (a továbbiakban: Vtv.), a vasúti személyszállítás részletes feltételeiről szóló rendeletben, a vasúti társaságok személyszállítási üzletszabályzatában és a közlekedésszervező személyszállítási üzletszabályzatában foglaltak megtartását.
Ha a vasúti igazgatási szerv a fentebb meghatározott valamely rendelkezés megsértését állapítja meg,
- előírja a vasúti társaság részére a tevékenység jogszerű végzéséhez szükséges lépések megtételét,
- megtiltja a jogsértő magatartás folytatását,
- külön jogszabályban foglaltak alapján bírságot szabhat ki,
- a jogsértőt kötelezi az eljárás költségeinek megtérítésére.
A kötelezettségek súlyos és ismétlődő megszegése esetén - amennyiben a fentebb meghatározott egyéb jogkövetkezmények nem vezettek eredményre - a vasúti igazgatási szerv felfüggesztheti vagy visszavonhatja a vasúti személyszállításra szóló működési engedélyt.
A vasúti személyszállítást igénybe vevő vagy igénybe venni szándékozó személy (a továbbiakban: panaszos) panasszal élhet a vasúti igazgatási szervnél, ha álláspontja szerint a személyszállító szolgáltató vagy a közlekedésszervező megsértette a fenti rendelkezéseket. E panasz akkor terjeszthető elő, ha a panaszos a vasúti személyszállító szolgáltató vagy a közlekedésszervező panaszkezelési eljárását igénybe vette, de az nem vezetett a panaszos számára kielégítő eredményre.
Panaszt benyújtani a vasúti társaság panaszkezelési eljárását lezáró dokumentum panaszossal való közlésétől számított 30 napon belül lehet. E határidőn túl a vasúti igazgatási szervhez benyújtott panaszokat a vasúti igazgatási szerv érdemi vizsgálat nélkül elutasítja. A vasúti társaság panaszkezelési eljárásában hozott, az ügyet lezáró dokumentumot a vasúti igazgatási szerv részére a panasz mellékleteként be kell nyújtani. Ennek hiányában a vasúti igazgatási szerv hiánypótlási felhívást bocsát ki. A vasúti igazgatási szerv a bejelentésnek minősülő beadványok megtételének elősegítése érdekében honlapján is közzéteszi a panasz megtételére szolgáló űrlapot.
Panasz olyan beadvány benyújtásával tehető, amely tartalmazza a panaszos és a panaszolt vasúti társaság azonosításához szükséges adatokat, a feltételezett jogsértés megjelölését, a feltételezett jogsértést megvalósító konkrét magatartás leírását, a feltételezett jogsértéssel kapcsolatos állításokat alátámasztó tényeket és bizonyítékokat.
A vasúti igazgatási szerv a panaszost, a szolgáltatót és az érintett harmadik felet meghallgathatja, valamint tőlük további felvilágosítást és információt kérhet.
A korábbival azonos tartalmú, ugyanazon panaszos által tett ismételt, továbbá a névtelen panasz vizsgálata mellőzhető.
A panasz alapján - ha az alaposnak bizonyul - a vasúti igazgatási szerv, illetve a közlekedési hatóság dönt a szükséges hatósági lépések megtételéről, s erről a panaszost tájékoztatja.
A Vtv. 70. §-a alapján a vasúti igazgatási szerv által lefolytatott hatósági eljárásokban az ügyfél nem jogosult, és a vasúti igazgatási szerv nem köteles elektronikus úton kapcsolatot tartani.
Panaszbejelentő lap
A vasúti igazgatási szerv által végzett vasúti hatósági eljárások igazgatási szolgáltatási díjairól szóló 9/2008. (VI. 30.) KHEM rendelet.
A vasúti igazgatási szerv eljárásaival összefüggő díjak | Ft/db |
---|---|
1. Működési engedéllyel kapcsolatos eljárások | |
a) működési engedély kiadása | |
1. a) országos, pályahálózat működtető | 2 271 000 |
1. b) országos, vállalkozó vasúti | 2 271 000 |
2. a) elővárosi, pályahálózat működtető | 454 000 |
2. b) elővárosi, pályahálózat működtető, nyílt hozzáférés alóli mentesítéssel | 681 000 |
2. c) elővárosi, vállalkozó vasúti | 227 000 |
3. a) térségi, pályahálózat működtető | 454 000 |
3. b) térségi, pályahálózat működtető, nyílt hozzáférés alóli mentesítéssel | 681 000 |
3. c) térségi, vállalkozó vasúti | 23 000 |
3. d) térségi, ha az országos vasúti pályahálózatokhoz képest keskenyebb nyomtávú, pályahálózat működtető | 23 000 |
3. e) térségi, ha az országos vasúti pályahálózatokhoz képest keskenyebb nyomtávú, vállalkozó vasúti | 23 000 |
4. a) helyi, pályahálózat működtető | 454 000 |
4. b) helyi, pályahálózat működtető, nyílt hozzáférés alóli mentesítéssel | 681 000 |
4. c) helyi, vállalkozó vasúti | 23 000 |
4. d) helyi sífelvonó, pályahálózat működtető | 23 000 |
4. e) helyi sífelvonó, személyszállítási | 15 000 |
5. a) saját célú, pályahálózat működtető | 38 000 |
5. b) saját célú, pályahálózat működtető, nyílt hozzáférés alóli mentesítéssel | 265 000 |
5. c) saját célú, árutovábbítási | 38 000 |
b) 1. működési engedély módosítási díja az engedély kiadásának 50%-a (ideértve: ideiglenes működési engedély átminősítése működési engedéllyé, felfüggesztett működési engedély visszaminősítése, tevékenységkezdés határidejének meghosszabbítása, egyesülés esetén elrendelt felülvizsgálat miatt szükséges módosítás) | |
c) 2. működési engedély módosítása a nyílt hozzáférés alóli mentesítés vagy visszavonása tekintetében | 227 000 |
d) működési engedély 5 évenkénti kötelező felülvizsgálatának díja az engedély kiadásával megegyezik | |
2. Jogvitás eljárások a nyílt hozzáférésre jogosult szervezet vagy az integrált vasúti társaság kérelmére | |
a) a Hálózati Üzletszabályzatban megállapított valamely kötelezettségnek a pályavasúti társaság, a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Szervezet vagy az integrált vasúti társaság általi megsértése miatt indított eljárás | 227 000 |
b) a Hálózati Üzletszabályzatnak a megkülönböztetéstől mentes eljárás követelményével ellentétes rendelkezése miatt indított eljárás | 227 000 |
c) a Hálózati Üzletszabályzatban meghatározott hálózat-hozzáférési díjak mértékére vagy struktúrájára vonatkozó, a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvényben vagy külön jogszabályban foglaltakkal ellentétes rendelkezés miatt indított eljárás | 454 000 |
d) a vasúti pályahálózat-kapacitás elosztása során elkövetett eljárási szabálysértés miatt indított eljárás | 227 000 |
e) a vasúti pályahálózat-kapacitás elosztására vonatkozó eljárás jogszabálysértő, illetve a Hálózati Üzletszabályzatban foglaltakkal ellentétes eredménye miatt indított eljárás | 454 000 |
f) a vasúti pályahálózat-kapacitás biztosítására vonatkozó eseti igénybejelentés elintézése során elkövetett eljárási szabálysértés vagy eljárás jogszabálysértő, illetve a Hálózati Üzletszabályzatban foglaltakkal ellentétes eredménye miatt indított eljárás | 227 000 |
g) a pályahálózathoz való nyílt hozzáférés tárgyában kötött szerződés megsértése miatt indított eljárás | 227 000 |
h) a menetvonal igénybevételéért fizetendő hálózat-hozzáférési díj mértékének jogszabálysértő, illetve a Hálózati Üzletszabályzatba ütköző megállapítása miatt indított eljárás | 227 000 |
3. Üzletszabályzatok (személyszállítási, árufuvarozási, vontatási) és módosításaik jóváhagyása | |
a) szabványoldalanként | 3 000 |
b) minimum díj | 69 000 |
c) mintaszabályzat alapján készített térségi üzletszabályzat | 15 000 |
d) mintaszabályzat alapján készített sífelvonó üzletszabályzat | 15 000 |
4. Keretmegállapodások jóváhagyása | 2 271 000 |
5. Integrált vasúti társaság belső megállapodásának jóváhagyása | 2 271 000 |