Megállapodás a kisvasutak fejlesztéséről


Vasút Hatóság   |  
2016.03.29.
Megállapodás a kisvasutak fejlesztéséről
Megállapodás a kisvasutak fejlesztéséről
Az erdei kisvasutak népszerűsítéséről és fejlesztéséről kötött szakmai együttműködési megállapodást a Földművelésügyi Minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, valamint az Országos Erdészeti Egyesület 2016. március 29-én, kedden. A megállapodás célja, hogy a felek elősegítsék az erdei kisvasutak népszerűsítését, azáltal, hogy együttműködnek az erdei kisvasutak minél szélesebb körben való megismertetésében és üzemeltetésében.

Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter az ünnepségen kiemelte, az állami és magán erdőgazdaságok soha nem látott mértékben vállaltak az elmúlt hat évben közjóléti, turisztikai fejlesztéseket. Ennek köszönhető, hogy folyamatosan nő az erdők látottsága, tanösvények, turistautak, erdei iskolák, erdei vasutak, kerékpárutak, kilátók nyújtanak egyre több és jobb lehetőséget a kikapcsolódáshoz: mindez a Bejárható Magyarország program keretében valósult meg, amelyről hat éve döntött a kormány – tette hozzá. Közölte azt is, új szemlélettel dolgoznak a születőben lévő erdőtörvényen, és fontos feladatnak nevezte, hogy megfelelő egyensúlyt alakítsanak ki az erdők hármas - közjóléti, gazdasági és védelmi - funkciója között. 

A program beruházásait 550 millió forintból valósították meg, a 350 milliós európai uniós támogatást 200 millió forintos saját forrással egészítette ki az Ipoly Erdő Zrt. 

Az NKH átadja szakmai tapasztalatát

Győri Gyula, a közlekedési hatóság elnöke kijelentette, nagy örömére szolgál, hogy a korábban elhanyagolt vagy éppenséggel megszűnt kisvasutak az utóbbi években szerte az országban újjászülettek, ezzel mintegy bebizonyították életképességüket. Mint mondta, a hatóság a maga eszközeivel támogatja a folyamatot, és az NKH Vasúti Főosztályánál a balesetmentes üzemeltetés terén felgyülemlett szakmai tapasztalatot szívesen megosztják az üzemeltetőkkel.

„Gyerekkorom egyik meghatározó eseménye volt a debreceni Zsuzsi nevű erdei kisvasúton szerzett élmény, amelyre azóta is szívesen emlékszem" – osztott meg egy személyes jellegű tapasztalatot ünnepi beszédében Győri Gyula, aki elmondta: a hajdúsági kisvasút sorsa a rendszerváltás utáni időkben sokáig bizonytalan volt, aztán a viszontagságos évek után egy civil szervezet működtette, majd 2010-től vette át az üzemeltetést a debreceni közlekedési vállalat. Onnantól nem volt kérdéses a sorsa, szerencsére ma is üzemel, és az emberek kedvelt időtöltése a természetjárással kombinált kisvasútozás. „Nincs olyan generáció, amelyiknek ne lenne valamilyen emléke az országszerte működő kisvasutak valamelyikéről, a természetközeli tapasztalatok és természeti szépségek pedig életre szóló élményekkel gazdagítják az embereket" – fogalmazott az elnök, aki egyúttal megígérte: a közlekedési hatóság a maga eszközeivel segíti a kisvasutak rehabilitációját és népszerűsítését, így felajánlja az NKH Vasúti Főosztályánál a balesetmentes üzemeltetés terén összegződött évtizedes szakmai tapasztalatot a kisvasutak üzemeltetőinek.

Ma Magyarországon 29 keskenynyomközű vasútvonal üzemel, melyek össz vonalhossza kb. 210 km. A vonalakon összesen éves szinten mintegy 1 millió utast szállítanak. A személy és áruszállítást 129 mozdonnyal biztosítják, és összesen 738 jármű (129 mozdony, 230 személykocsi, 384 teherkocsi) szolgálja a vasútüzemet.

A pályák állapota nagyon különböző, azonban ahhoz, hogy a turizmus az erdőgazdálkodás fejlődése sikeres lehessen, szükséges az erdei vasutak fejlesztése. Jelen megállapodás is ezt a célt szolgálja.