Magyar éremeső a villamosvezető Eb-n


Vasút Hatóság   |  
2013.11.25.
Magyar éremeső a villamosvezető Eb-n
Magyar éremeső a villamosvezető Eb-n
Európa-bajnoki címvédőként vágtak neki a magyar villamosvezetők a budapesti Eb-nek, és vasárnap estére eldőlt: továbbra is a műfaj nagyhatalmai közé tartozunk, mivel a magyar villamosvezetők az ezüst és a bronz mellett a különdíjat is elvitték. Na, de hogy versenyezhetnek a villamosok, amikor azokkal előzni sem lehet?
​Balra az MTK, jobbra a BKV Előre focipályája, középen a macskaköves Sport utca, amelyik a Hungária kocsiszínbe torkollik: ezen a nagyjából ötszáz méteres szakaszon rendezték a villamosvezetők legrangosabb (sport)eseményét, az Európa-bajnokságot. A viadal nemzetközi voltát jelezte, hogy tizennégy európai város (Budapest, Debrecen, Szeged, Berlin, Drezda, Rotterdam, Bécs, Barcelona, Nagyvárad, Firenze, Stuttgart, Lipcse, Manchester és Párizs) ászai ültek fel a vezetőülésbe.  Az egy évvel ezelőtti első Eb-ről aranyéremmel térhettek haza a BKV villamosvezetői, így Magyarország címvédőként, és elvileg toronymagas esélyesként fogadhatta a kontinens legjobbjait. Csakhogy a budapesti sínderbi feladatai még a magyarok előtt sem voltak publikusak, így a debreceni, szegedi és budapesti villamosvezetőknek ugyanúgy vakrepüléssel kezdődött a viadal, mint a többieknek.
 
A járművezetők sebességérzékelését például egy szemtelenül egyszerű, mégis nehéz feladattal tették próbára, letakarták a sebességmérőt, így vakon kellett 20 kilométer per órás sebességre gyorsítani a szerelvényt, az eredményt pedig egy rendőrségi traffipax hitelesítette. A mechanikus kapu nyitásakor a 37 tonnás monstrummal úgy kellett csigatempóban manőverezni, hogy a teniszlabdák ne essenek le az ajtó kitolásakor. A térérzékelő feladatnál ellenben a harmadik ajtónak pontosan egy megadott rúd előtt kellett kinyílnia, míg egy másik próbatételnél a szerelvény ütközőjét egy darts tábla középpontja fölött kellett megállítani. A Tatra és Ganz villamosok kezelése, illetve a budapesti helyszín semmilyen előnyt nem jelentett a magyaroknak, tudniillik kiderült: korábban ők sem vezettek ilyen típust.  
 
A versennyel párhuzamosan a BKV megnyitotta a Hungária kocsiszínt, ahol száz éves nosztalgiajáratok, illetve a körút királynőjének hívott Combinóba telepített közlekedésbiztonsági projekt várta a sokadalmat. A Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatalának szakemberei speciális, pályaalkalmasság-vizsgáló eszközökkel tesztelték azokat, akik kíváncsiak voltak arra, hogy vajon alkalmasak volnának-e  villamos, trolibusz vagy buszvezetőnek. A reakcióidő mellett többek között a stressz tűrő képességet, az összerendezettséget, vagyis az összes olyan elemet vizsgálták, amelynek ismeretében felelős döntést hozhat a hatóság az engedélyek kiadásakor. Az NKH a gyerekeknek szánt programjait KRESZ tesztekkel, a közlekedési szabályokat ismertető kiadványokkal színesítette, egyúttal igyekezett a gyermekek és a szüleik közlekedéssel kapcsolatos ismereteit is felfrissíteni.
 
Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója elismerte, az eső, a nem ideális fényviszonyok nehezítették a versenyezők dolgát, ennek ellenére nagy szakmai elismerésnek tartotta, hogy a nemzetközi mezőny tagjai elégedettek voltak a versenyszámokkal. „Komoly fegyvertény, hogy a BKV megrendezhette az Európa-bajnokságot" – mondta a verseny végén, majd a pontszámok összesítése után a pódium legfelső fokára szólította a győztes párizsi duót. A második a Budapesti Közlekedési Vállalat kettőse lett, míg a harmadik helyen a Debreceni Közlekedési Vállalat párosa végzett.
 
Somogyi Gábor, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Elnöki Kabinet vezetője kiemelte, hogy a hatóság mindig kiemelt figyelmet fordított a közlekedésbiztonságra, amit az is jelez, hogy az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) 2012-ben a közúti biztonság területén kiemelkedő fejlődést elért Magyarországnak ítélte a PIN-díjat. „Épp ezért az NKH örömmel állt a kezdeményezés mögé, egyúttal Győri Gyula elnök által létrehozott különdíjjal szeretnénk jutalmazni a kontinens legbiztonságosabban vezető villamosvezetőjét" – fogalmazott, majd egy üveg dísztárgyat adott át Keksz Kálmánnak. A Debreceni Közlekedési Zrt. villamosvezetője lapunknak elmondta, hogy hiába vezet 1991 óta villamost, ilyen típussal még nem volt dolga, ezért semmilyen előnyt nem jelentett neki a hazai rendezésű Eb. Keksz Kálmán kvalitásait egyébiránt korábban már cégvezetése is elismerte, amikor a nyáron közlekedésszolgáltatói magatartását, elhivatottságát vezérigazgatói elismeréssel honorálta.
Szeneczey Balázs, Budapest főpolgármester-helyettese kifejtette, mindannyiunk érdekeltek vagyunk abban, hogy az itt látható versenyzők munkájukat ugyanilyen színvonalon műveljék a hétköznapokban is. „Különösen nagy büszkeséggel tölt el, hogy a három dobogósból kettő magyar" – fogalmazott a konfetiesővel köszöntött díjazottaknak.