Megfelelt a hatósági járműpróbán a FLIRT-motorvonat


Vasút Hatóság   |  
2014.10.03.
Megfelelt a hatósági járműpróbán a FLIRT-motorvonat
Megfelelt a hatósági járműpróbán a FLIRT-motorvonat
Az álló- és futópróbák után a héten sikeresen szerepelt a szinkronpróbán is a MÁV-START és GYSEV új büszkesége, a 42 (MÁV-START) +6 (GYSEV) darab járműből álló flotta első öt FLIRT-motorvonata. A Nemzeti Közlekedési Hatóság az új motorvonatokat szigorú műszaki és hatósági ellenőrzéseknek vetette alá, amelyek az engedélyezést követően várhatóan ősszel állhatnak forgalomba. A jövő őszig érkező új FLIRT vonatok Budapest elővárosi vasútvonalain közlekednek majd.

Utolsó szakaszába érkezett a Nemzeti Közlekedési Hatóság FLIRT-motorvonatokra vonatkozó engedélyezési eljárásának első fázisa. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Stadler és a MÁV-START fél évvel ezelőtt mutatta be a nyilvánosságnak az újonnan Magyarországra érkező FLIRT-motorvonat flottájának első darabját. Az eltelt idő alatt a Nemzeti Közlekedési Hatóság felügyelete alatt zajlottak az álló- és futópróbák. Az új flotta két darabja a héten sikeresen szerepelt a szinkronpróbán is. Mivel a köznyelvben „piros vonatként" emlegetett 2007 és 2010 között már forgalomba állított FLIRT-motorvonatoktól alapvető paramétereiben nem különböznek az újak, ezért nem volt szükség teljes típusengedélyezési eljárás lefolytatására.

Rejtett biztonság

Jelentős különbség az utasok komfortérzetének növekedésében lesz majd, az új járművek utasterében gyárilag beépített konnektorok és wifi segíti az internetezést. Az utasok előtt viszont rejtve marad, hogy az új FLIRT-motorvonatokat ellátták az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS L2) fedélzeti berendezésével. Ennek elsődleges feladata a vonatok közlekedésének felügyelete, a vasúti forgalom biztonságának a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben történő garantálása a korszerű vonatbefolyásolásra kiépített, illetve kiépítés alatt lévő vonalakon. Ez a rendszer továbbá egy speciális modul segítségével a régi nemzeti rendszert is kezelni tudja, így a vonatok a fejlesztésbe még be nem vont vasútvonalakon is biztonságosan közlekedhetnek. Ha a mozdonyvezető a rendszer figyelmeztetése után nem csökkenti a sebességet megfelelő mértékben, a rendszer automatikusan bekapcsolja az üzemi féket, és ha szükséges a vészféket is. Az engedélyezési eljárás kitér az ETCS L2 fedélzeti berendezés tesztelésére is, mely a nemzeti rendszer (EVM), és a GYSEV vonalain alkalmazott Indusi rendszer tekintetében sikeresen lezajlott, azonban az ETCS L1 és L2 funkciók tekintetében még tovább folytatódik.

Kék-fehér-sárga-szürke lesz

A szinkronpróbán pedig azt vizsgálták, hogy az egy járműnek tekinthető, de négy részből álló FLIRT vonat miként dolgozik együtt egy másik, illetve másik két négyrészes motorvonattal. Annak érdekében, hogy a GYSEV és a MÁV-START számára gyártott járművek üzemszerű összekapcsolására is lehetőség legyen, a szinkron próbába bevonásra került a GYSEV legújabb sárga-zöld FLIRT motorvonata is.

A szinkronpróba során a járművek vezérlését (indítás, fékezés, vészfékezés, stb.) az ajtók vezérlését (reteszelés, vésznyitás, stb.) és a vészjelzők jelátvitelét tesztelték sikeresen a hatóság jelenlétében.

A MÁV-START a járművek üzembehelyezési engedélyének kiadása után indíthatja el menetrendben meghirdetett vonatként a két új FLIRT vonatot, amelyeknek színe a megrendelő döntése nyomán nem piros-szürke lesz, hanem a kék-fehér-sárga-szürke színkombinációt ötvözi. Az új motorvonatok nem csak a kor követelményeinek megfelelő utazási körülményeket kínálnak majd, de üzemeltetésük éves szinten milliárdos nagyságrendű megtakarítást jelent a vasúttársaságnak. A próbák utolsó fázisa még tart, a tervek szerint a hatósági járművizsgát már sikeresen teljesítő új motorvonatok idén ősszel állnak forgalomba.