KTE-konferencia Kápolnásnyéken


Vasút Hatóság   |  
2015.03.06.
KTE-konferencia Kápolnásnyéken
KTE-konferencia Kápolnásnyéken
„A magyar közlekedés helyzete az EU-ban" címmel tartottak KTE konferenciát 2015. február 26-27-én, Kápolnásnyéken, immár 19. alkalommal. A konferencia fővédnöke dr. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, a KTE Elnöke volt.

A kétnapos rendezvény szakmai programjában a vasúti piac változásairól szóló előadások, és az idei év egyik legjelentősebb változását jelentő új vasúttörvénnyel kapcsolatos információk szerepeltek nagy hangsúllyal.

Dr. Becsey Zsolt, az NFM közlekedéspolitikáért felelős helyettes államtitkára a magyar közlekedési szektor piacképesség növelését célzó kormányzati elképzelésekről számolt be, majd Dr. Rácz Gábor, az NFM osztályvezetője az új vasúti törvény, illetve törvények megalkotásával kapcsolatos stratégiát ismertette.

 

Csépke Andrástól, Ungvári Csabától, és dr. Farkas Gyulától a vasutak fejlesztési elképzeléseiről és a tavalyi évben elért eredményekről hallhattunk színvonalas előadásokat.

 

A folytatásban a figyelem a városi közlekedési rendszerekre - a BKK-ra,  az MVK-ra (Singlár Zsolt), és a DKV-ra (Nagy Attila)- helyeződött át, akik összefoglalták az elmúlt időszak nagy villamosvasúti fejlesztéseit, valamint az elmúlt közel egy év üzemeltetési tapasztalatait. A BKK jelen lévő képviselője a főváros tömegközlekedésének átfogó fejlesztésével kapcsolatos elképzeléseiről számolt be. A Volán Egyesülés részéről György Tibor ismertette a hazai közúti közlekedés helyzetét az EU tükrében, érintve a közelmúltbeli VOLÁN társaságokat érintő változások bemutatását is.

 

A nap hátralévő részben a hatósági kérdéseké volt a szerep. Novák László, a KTI Vasúti Vizsgaközpont igazgatója egy történelmi áttekintést követően az elért eredményekről, és a vizsgák körül korábban kialakult bonyodalmak elsimulásáról számolt be. Alscher Tamás, az NKH Vasúti Főosztályvezetője pedig felhívta a jelenlévők figyelmét arra, hogy a 4. vasúti csomag jelentős változást fog hozni a szektor életében, amire fel kell készülni, és ezt összefogással kell megtenni, mert a régi tagállamok már kialakították jól működő érdekérvényesítő rendszerüket, Magyarország nem. Beszámolt arról, hogy 12 EU jogszabályváltozás lépett hatályba január 1-től, ami érinti a szektor minden elemét. Különösen nagy hangsúlyt kell fektetni a kockázatértékelés kérdéskörének megoldására, a hazai AsBo szervezet bejelentésére, illetve a kijelölési eljárással kapcsolatos jogszabály kiadására, mert 2015. május 21-e fontos dátum a hazai vasúti szektor életében.

 

A konferencia második napján folytatódtak a színvonalas szakmai előadások és beszámolók. Először a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara képviseletében Vörös Attila előadását hallgathatták meg a résztvevők a közlekedési trendekről. A szakember hangsúlyozta, hogy kedvező tendencia érvényesül a károsanyag-kibocsátásban és a halálos közlekedési balesetek számának alakulásában is.

 

A nap második előadója dr. Kovács Péter pénzügyőr őrnagy volt (NAV), aki az EKÁER (elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszer) létrehozatalának folyamatát, és az eddig elért eredményeket, tapasztalatokat ismertette.

 

Ezt követően Kovács Róbert, az Európai Mozgás Koordinációs Központ alezredesének előadása hangzott el az általa képviselt katonai áru-, eszköz-, és személyszállítással foglalkozó szervezet felépítéséről és működési elveiről.

A nap utolsó előadója, dr. Sárosi György a veszélyes áru fuvarozásának jogszabályi változásait foglalta össze.

 

A konferencia végén dr. Gyurkovics Sándor, a KTE tiszteletbeli elnöke ajánlások megfogalmazását kérte a résztvevőktől, melyeket majd a KTE eljuttat Dr. Fónagy János államtitkárnak.